×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

برخی کانال های مجازی به گونه ای جوسازی می کنند که باید گمان کنیم اگر خودرو در بورس عرضه نمی شد، دلار ۳۸۰۰۰ تومانی هیچ ارتباطی به قیمت خودرو نداشت و تارا و ۲۰۷ و سایر محصولات امروز در نزدیکی های قیمت کارخانه معامله می شدند! راستی دلیل افزایش قیمت خودروهایی که در بورس معامله نمی شوند اما رکورددار رشد قیمت هستند مثل کوییک و شاهین و پژو ۲۰۶ چیست؟

اگر سری به قیمت های روز بازار خودروهای داخلی در شبکه های فروش اینترنتی خودرو طی دو هفته گذشته بزنید با نرخ هایی روبه رو می شوید که یک پیام بیشتر ندارد؛ التهاب بازار ارز به طور مستقیم بر بازار خودرو اثر گذاشته و دارندگان خودرو حاضر به فروش دارایی خود با نرخ های چند هفته قبل نیستند. در این میان اما این دلالان خودرو هستند که قصد دارند از آب سراسر گل آلود بازار ارز، ماهی بگیرند.
به عبارت ساده تر در روزهایی که علاوه بر خودرو، بازار همه کالاهای مصرفی و تولیدی در پی رشد نرخ دلار و رقم های ۳۸۰۰۰ تومانی آن، تحت تاثیر قرار گرفته است عده ای از فرصت پیش آمده استفاده کرده و علیه عرضه خودرو در بورس جوسازی می کنند. در ابتدای بررسی وقایع اخیر بازار خودرو، یک سوال ساده مطرح می شود که اگر خودرو در بورس کالا عرضه نمی شد، آیا قیمت هایی فعلی بازار آزاد با وجود افزایش نرخ دلار، به حد کنونی نمی رسید؟ آیا مثلا مردم نباید تارا دستی ایران خودرو را ۵۶۰ میلیون تومان می خریدند و … ؟ جواب قطعا منفی است و تجربه همه این سال ها نشان داده که در شرایط تورمی، بهای دارایی هایی مثل خودرو همزمان با دلار تغییر می کند و شرایط فعلی ارتباطی با عرضه خودرو در بورس ندارد.
وقایع نگاری بازار خودرو
با بررسی قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا متوجه می شویم که نرخ نهایی خودروهایی از جمله پژو ۲۰۷، تارا در مدل های دستی و اتوماتیک از قیمت های درج شده در شبکه های مجازی و به عبارتی بازار آزاد پایین تر است و مصرف کنندگانی که قصد خرید این خودروها را داشتند در گام اول موفق به خرید با قیمت های پایین تر از بازار غیررسمی می شوند. مورد بعدی نیز حمایت از تولید به جای دلالان است. طی این ماه ها که قرعه کشی خودرو برگزار شده، طبق اعلام متولیان صنعت خودرو ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پولی که باید به تولیدکننده و مردم می رسید نصیب دلالان شد و امروز که معاملات در بستری شفاف انجام می شود و همه فاکتورهای یک معامله اعم از میزان عرضه، تقاضا، قیمت، خریدار و رقابت برای همگان شفاف شده، مشخص است که نان دلالان آجر شده و به دنبال ایجاد هجمه علیه خودروسازان هستند.
براساس آمار رسمی، خریداران پژو ۲۰۷ دستی و اتوماتیک از بورس کالا بین ۶ تا ۱۱۱ میلیون تومان بسته به نوع و مدل خودر موفق به خرید ارزان تر از بازار آزاد شدند. در خصوص تارا نیز دیروز چهارشنبه خریداران بین ۱۰۱ تا ۱۳۴ میلیون تومام ارزان تر قیمت های بازار آزاد از بورس خرید کردند و مشخص می شود که دلیل انتقادها در فضای مجازی به چه افرادی برمی گردد. در پایان باید اشاره کرد، برخی کانال های مجازی به گونه ای جوسازی می کنند که باید گمان کنیم اگر خودرو در بورس عرضه نمی شد، دلار ۳۸۰۰۰ تومانی هیچ ارتباطی به قیمت خودرو نداشت و تارا و ۲۰۷ و سایر محصولات امروز در نزدیکی های قیمت کارخانه معامله می شدند! راستی دلیل افزایش قیمت خودروهایی که در بورس معامله نمی شوند اما رکورددار رشد قیمت هستند مثل کوییک و شاهین و پژو ۲۰۶ چیست؟
منبع: بورس ۲۴

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.