×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
برترین صنایع‌دستی ایران کدامند؟

چوب و استخوان، مس و نقره، طلا و سنگ‌های قیمتی، ابریشم و پشم، همگی مواد اولیه‌ای هستند که توسط هنرمندان این سرزمین به صنایع‌دستی نفیس ایران تبدیل می‌شوند. تنوع فرهنگی و تاریخ طولانی این سرزمین باعث شده ما طیف وسیعی از صنایع‌دستی‌های مختلف داشته باشیم. همه این هنرها راهی طولانی طی کرده‌اند تا به شکل فعلی‌شان در بیاید و ما از دیدن آن ذوق کنیم و به خود ببالیم. در ادامه این مطلب لیستی از ۱۰ صنایع‌دستی مهم ایران را آورده‌ایم، با ما باشید.

خاتم‌کاری

خاتم‌کاری یکی از نفیس‌ترین صنایع‌دستی ایران است. در هنر خاتم‌کاری قطعات کوچک چوب، استخوان یا فلز بر روی سطوح مختلف بامهارت خاصی چسبانده می‌شوند. در این هنر دست‌ساز ایرانی نقوش خاتم‌کاری (اشکال هندسی به‌ویژه ستاره‌ای) با چوب‌های نازک (مانند: آبنوس، ساج، پرتقال و گل رز)، برنج (برای قسمت‌های طلایی) و استخوان شتر (برای قطعات سفید) شکل می‌گیرند. خاتم‌کاری که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی ایرانی است که هنوز در اصفهان، شیراز و کرمان رواج دارد.

قلم‌زنی

قلم‌زنی یکی از زیباترین هنرها و صنایع‌دستی ایرانی است. قلم‌زنی هنر خلق نقوش زیبا روی فلزات مختلف از جمله مس، برنج، نقره و طلا با چکش و اسکنه (قلم) است. حکاکی فلزکاری ایرانی به‌عنوان مستندترین رسانه هنری ایران در دوره اسلامی شناخته می‌شود. اکتشافات تاریخی این صنایع‌دستی سنتی ایران به دوران باستان و دوره‌های ساسانی (۷۰۰م)، سلجوقیان (۱۰۰م) و صفویان (۱۶۰۰م) برمی‌گردد. در دوره معاصر این هنر توسط استاد محمد عریضی و استاد محمدتقی ذوفان در ۸۰ سال گذشته احیا شد. ظروف مختلف با نقوش زیبایی که بر آن حکاکی شده را در اصفهان، شیراز و تهران می‌توانید پیدا کنید.

میناکاری

میناکاری یکی از مشهورترین صنایع‌دستی ایران است که بیشتر در اصفهان و شیراز انجام می‌شود. میناکاری هنر رنگ‌آمیزی و تزیین سطح فلزات (و حتی سفال‌ها) با آمیختن رنگ‌های درخشان بر روی آن‌ها است. مینا (برگرفته از Minoo به معنی بهشت) به‌عنوان پوششی شیشه‌مانند است که می‌تواند با حرارت (معمولاً بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد) روی فلزات مختلف مانند مس تثبیت شود.

این هنر اصیل ایرانی در ساختن بشقاب‌های دیواری، دکوراسیون منزل، ظروف شیرینی، گلدان و جواهرات کاربرد دارد. میناکاری به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی شناخته شده ساسانی در ایران، بر روی در و لوسترهای کاخ‌ها، عمارت‌ها و زیارتگاه‌های قدیمی مشاهده می‌شود که در بازدید از بناهای تاریخی می‌توانید ببینید.

فیروزه کوبی

در میان نفیس‌ترین صنایع‌دستی ایران، فیروزه کوبی یکی از صنایع‌دستی بسیار محبوب است. در این هنر تکه‌های کوچک فیروزه را به‌صورت موزاییکی بر روی سطح فلزات مختلف (مس، برنج، نقره و طلا) قرار می‌دهند تا زیبایی خاصی به شی ببخشند. نه‌تنها ظروف تزیینی، بلکه لوازم ظریفی از جمله گردنبند، انگشتر، گوشواره و غیره را نیز می‌توان با تکه‌های کوچک این سنگ قیمتی تزئین کرد. ظروف منبت‌کاری‌شده با سنگ فیروزه یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین صنایع‌دستی ایران است که بسیاری از خارجی‌ها به‌عنوان سوغاتی می‌خرند.

مینیاتور

مینیاتور یک نقاشی خاص ایرانی است. تابلوهای مینیاتور به‌عنوان یکی از زیباترین هنرهای ایرانی به شمار می‌رود. نقاشی مینیاتور در قرن سیزدهم بانفوذ چینی‌ها به یکی از صنایع‌دستی مهم ایرانی تبدیل شد و در قرن پانزدهم و شانزدهم رونق گرفت. این سنت تحت برخی تصورات غربی ادامه یافت و به تأثیری غالب بر دیگر سنت‌های مینیاتوری اسلامی، به‌ویژه مینیاتور عثمانی در ترکیه و مینیاتور مغول در شبه‌قاره هند تبدیل شد.

قالی‌بافی

فرش ایرانی راوی هنر ایرانی و یکی از شناخته‌شده‌ترین صنایع‌دستی ایران به شمار می‌رود. فرش ایران شهرت جهانی دارد و شما می‌توانید این هنر دست گران‌بهای ایرانی را در گوشه‌وکنار جهان پیدا کنید. الکساندر پوپ می‌گوید: «فرش‌های ایرانی نماد تجمل شاعرانه است» و کاملاً درست می‌گوید! این صنایع‌دستی اصیل ایرانی که با طرح‌های جذاب طراحی شده‌اند، در طیف وسیعی از تنوع بافته می‌شوند. هر شهری باتوجه‌به ذائقه فرهنگی و دستان ماهر بافنده، سبک فرش خود را نشان می‌دهد.

فرش ایرانی در آثار مکتوب اولین‌بار در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد توسط نویسنده یونانی گزنفون نام‌برده شده است. بااین‌حال، مسطح بافی به دوره ساسانیان برمی‌گردد، زمانی که منسوجات ابریشمی ایران در کلیساهای اروپایی به‌عنوان پوششی برای آثار نگهداری می‌شد. در اغلب فرش‌های ایرانی، نخ‌های پشم و ابریشم گوسفندی گره‌زده می‌شوند تا طرح‌های جذابی ایجاد کنند. هر چه تعداد گره‌ها بیشتر باشد، فرش هم کیفیت بالاتری خواهد داشت. فرش‌های مرغوب ایران در قم، تبریز، کاشان، نایین و اصفهان بافته می‌شود. 

ترمه‌بافی

ترمه پارچه‌ای نرم و ظریف است که از نخ‌های مختلف از جمله ابریشم، پشم و کرک درست می‌شود. دارای طرح‌های رنگارنگ و گل‌گلی است. صنعت ترمه به دلیل محبوبیت و کاربردهای متفاوت آن در طبقات بالای جامعه بسیار رونق داشت تا اینکه پوشاک و منسوجات کارخانه‌ای وارد بازار شد. بافت ترمه کاری دقیق و زمان‌بر است. ترمه‌بافی که قدمت آن به اوایل دوران صفویه می‌رسد، از صنایع‌دستی قدیمی ایران به شمار می‌رود.

قلمکاری

پارچه قلمکار از انواع طرح‌های منسوجات چاپی طرح‌دار ایرانی است. این پارچه با استفاده از مهرهای چوبی طرح‌دار، ساخته شده از چوب گلابی که انعطاف و تراکم بهتری برای کنده‌کاری و کاربرد طولانی‌مدت دارد، چاپ می‌شود. یک ملیله بسته به تراکم و اندازه آن ممکن است بین صدها تا ده‌ها هزار بار مهر شود. مثلاً یک قطعه دو متری در ۱.۴ متر در یک کار شیک باید حدود ۵۸۰ بار تا ۴ هزار بار مهر شود. قلمکار یکی از محبوب‌ترین صنایع‌دستی ایران است که بیشتر در اصفهان تولید می‌شود.

گیوه‌بافی

گیوه یک کفش دستباف سبک و راحت ایرانی است که در آن مواد خاصی (معمولاً نخ فرش) توسط دستان ماهر مردان و زنان روستایی بافته می‌شود. گیوه‌بافی به‌عنوان یک صنعت کوچک خانگی یکی از صنایع‌دستی سنتی ایران است. این کفش تا چند دهه پیش در سرتاسر کشور بسیار محبوب بود. مواد به‌کاررفته در بافت گیوه اجازه می‌دهد تا هوا از منافذ ریز آن به گردش درآید؛ بنابراین، برای روزهای گرم تابستان بسیار مناسب است. این صنایع‌دستی در رنگ‌های مختلف در شهرهای مختلف ایران از جمله کرمانشاه، زنجان، شیراز و … تولید می‌شود.

سفالگری

تاریخچه هنر سفالگری در ایران به دوران باستان در حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. زمانی که کشاورزی به وجود آمد و کشت در فلات ایران توسط نژادهای بدوی این سرزمین آغاز شد، مردم برای رفع نیازهای خود ظروفی از گل پخته می‌ساختند. قبل از اینکه شیشه‌سازی فراگیر شود، بیشتر ظروف مورداستفاده انسان‌ها مانند پارچ و کاسه سفالی بود.

سفالگری امروزه به یکی از محبوب‌ترین صنایع‌دستی سنتی ایران تبدیل شده است. بهترین خاک برای این صنایع‌دستی ایرانی خاک رس است که دارای مقدار زیادی آهن قرمز است. از مراکز سفال ایران می‌توان از لالجین (همدان) و میبد (یزد) نام برد.

هدیه صنایع‌دستی

صنایع‌دستی نفیس از ارزشمند‌ترین چیزهایی هستند که می‌توان به کسی هدیه داد. اگر این هدیه برای یک فرد خارجی باشد، بهانه‌ای برای آشنایی با فرهنگ و هنر این سرزمین است. اگر هم این هدیه برای یک ایرانی است، کدام ایرانی دلش نمی‌خواهد یک گلدان میناکاری داشته باشد؟ کسی نیست که از صنایع‌دستی خوشش نیاید، به همین دلیل یک هدیه زیبا و مطمئن است.

جمع‌بندی

صنایع‌دستی از بهترین هدایای تبلیغاتی است که هر ارگان یا شرکت می‌تواند اعضای تیم خود یا دیگر شرکت‌ها و مؤسسات تقدیم کند. ارائه چنین هدایای ارزشمندی، نشانه ارزش و احترام به فرد هدیه گیرنده است. تیم حس هفتم با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین صنایع‌دستی ایران با بالاترین کیفیت، در تلاش است به شما کمک کند تا هدیه‌ای مناسب برای مخاطبان خود تدارک ببینید.

کافی است با ما تماس بگیرید تا به شما کمک کنیم مناسب‌ترین گزینه که عالی‌ترین هارمونی را با کسب‌وکارتان ایجاد می‌کند، انتخاب کنید.