×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که فکر نمی‌کند رئیس‌جمهوری روسیه از یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی در جنگ با اوکراین استفاده کند. او همچنین گفت، عواقبی برای کارهایی که عربستان در کنار روسیه انجام داده است، وجود خواهد داشت.

به گزارش کیوسک خبر، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه در پاسخ به سوال جیک تپر، مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه چقدر واقع‌بینانه است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند، پاسخ داد: «خب، فکر نمی‌کنم او این کار را انجام دهد.»

بایدن همچنین گفت که دولت ایالات متحده در حال گفت‌وگو در مورد پاسخ احتمالی به استفاده فرضی روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین است.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «مذاکراتی در این باره وجود داشته است، اما من وارد این موضوع نمی‌شوم. این غیرمسئولانه است که در مورد آنچه انجام می‌دهیم یا نمی‌دهیم، صحبت کنم.»

به نظر او، سناریویی مبنی بر استفاده از تسلیحات اتمی «می‌تواند فقط منجر به یک نتیجه وحشتناک شود.»

“هیچ منطقی برای ملاقات با پوتین وجود ندارد”

بایدن همچنین گفت که هیچ برنامه‌ای برای دیدار با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اندونزی ندارد، اما این به موضوعی بستگی دارد که رهبر روسیه مایل باشد با او در میان بگذارد. جو بایدن گفت: «این به طور خاص بستگی به این دارد که او می‌خواهد در مورد چه چیزی صحبت کند. اما ببینید، او بی‌رحمانه عمل کرده است. او وحشیانه عمل کرده است. من فکر می‌کنم او مرتکب جنایات جنگی شده است. و بنابراین، من هیچ منطقی برای ملاقات با او در حال حاضر نمی‌بینم.»

از جمله موضوعاتی که رئیس‌جمهوری آمریکا نام برد که مایل است درباره آنها با پوتین گفت‌وگو کند، آزادی «بریتنی گرینر» بسکتبالیست زندانی آمریکایی است. بایدن بار دیگر تاکید کرد که قصد ندارد بدون مشارکت دولت کی‌یف در مورد اوکراین مذاکره‌ای داشته باشد.

بایدن همچنین روز سه‌شنبه متعهد شد که «عواقبی» را به عربستان سعودی بابت همکاری با روسیه برای کاهش تولید نفت تحمیل کند؛ این نشانه‌ای از گسست در روابط بین دو متحد دیرینه و معکوس شدن تلاش‌های او برای توسعه این پادشاهی غنی از انرژی است.

در بحبوحه خشم عمیق از تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی، سیاستمداران دولت بایدن اعلام کردند که او کل روابط با عربستان سعودی را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد و نسبت به اقدامات تلافی‌جویانه پیشنهادی دموکرات‌های کنگره مانند محدود کردن فروش تسلیحات یا مجوز قانونی اقدام علیه اوپک پلاس ابراز آمادگی کردند.

جو بایدن در مصاحبه با جیک تپر که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «عواقبی برای کارهایی که آنها در کنار روسیه انجام داده‌اند، وجود خواهد داشت.» رئیس‌جمهوری آمریکا که از گزینه‌های مورد نظرش یا جدول زمانی صحبتی به میان نیاورد و جزئیات را روشن نکرد، گفت: «قصد ندارم به آنچه که در نظر دارم و آنچه در ذهن دارم، وارد شوم. اما تبعاتی وجود خواهد داشت.»

جو بایدن همچنین در این مصاحبه گفت که معتقد است ولادیمیر پوتین یک “بازیگر منطقی” است که دورنمای خود در مورد «اشغال» اوکراین را بد ارزیابی کرده است، اما باور ندارد که او به استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی متوسل شود.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا،رئیس‌جمهوری آمریکا بر این باور است که همتای روس خودش جدیت مبارزه‌طلبی اوکراینی‌ها در مواجهه با حمله روسیه را دست کم گرفته است. بایدن گفت: «فکر می‌کنم… او فکر می‌کرد که قرار است با آغوش باز از او استقبال شود، اینکه جایی می‌رود که قرار است از او استقبال شود و من فکر می‌کنم که او کاملاً اشتباه محاسباتی کرده است. فکر می‌کنم او یک بازیگر منطقی است که به طور قابل توجهی مرتکب اشتباه محاسباتی شده است.»

روز سه‌شنبه، بایدن گفت که معتقد است پوتین در مجموع منطقی است، اما زبان مورد استفاده او در هنگام اعلام خبر حمله به اوکراین در فوریه را زیر سوال برد. بایدن گفت: «اگر به سخنرانی او گوش دهید، زمانی که این تصمیم گرفته شد، او در مورد کل ایده صحبت کرد؛ او می‌خواهد رهبری در روسیه باشد که همه روس‌زبانان را متحد می‌کند. منظورم این است که فکر می‌کنم این غیرمنطقی است.»

“می‌توانم دوباره ترامپ را شکست دهم”

بایدن در بخش دیگری از گفت‌وگو با سی‌ان‌ان همچنین ابراز اطمینان کرد که می‌تواند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را در رقابتی فرضی میان خودشان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شکست دهد.

بایدن به جیک تپر گفت که روی این موضوع تمرکز خواهد کرد که آیا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای در نوامبر به دنبال یک دور دیگر ریاست جمهوری خواهد بود یا خیر. رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامات کاخ سفید بارها گفته‌اند که بایدن در سال ۲۰۲۴ مجدداً نامزد انتخابات می‌شود، اما قاطعانه اعلام نکرده‌اند که او به دنبال انتخاب مجدد خواهد بود.

مجری سی‌ان‌ان پرسید: «آیا درست است که شما فکر می‌کنید تنها کسی هستید که می‌توانید دونالد ترامپ را شکست دهید؟» بایدن در پاسخ گفت: «معتقدم که می‌توانم دوباره دونالد ترامپ را شکست دهم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در رابطه با پسرش هانتر هم صحبت‌هایی کرد. ماموران فدرال آمریکا معتقدند که مدارک کافی برای متهم کردن هانتر بایدن به جرایم مالیاتی و اظهارات نادرست در مورد خرید اسلحه در دست دارند.

بایدن در این رابطه گفت:‌ «اول از همه بگویم که من به پسرم افتخار می‌کنم. او بچه‌ای است که … نه او بچه نیست، مرد بالغی است که گرفتار شد. او گرفتار موادمخدر شد، مانند اتفاقی که در بسیاری از خانواده‌ها می‌افتد. او بر این غلبه کرد و زندگی جدیدی درست کرد. بنابراین من به پسرم اعتماد زیادی دارم. من او را دوست دارم و او در مسیر مستقیم و مشخص است و چند سالی است که اینطور است. و من فقط به او خیلی افتخار می‌کنم.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.