×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بایدن:امیدوارم گشایش حریم هوایی عربستان آغاز عادی سازی شود/درباره تکرار مساله خاشقجی هشدار دادم

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از المیادین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا عنوان داشت “گفت وگوهای مهمی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داشته و با آنها در مورد مشارکت و همکاری با عربستان سعودی به توافق رسیده است.”

بایدن گفت: با رهبران عربستان درباره پرونده امنیت انرژی و عرضه نفت، تقویت موقعیت خود در دهه‌های آینده و نیازهای امنیتی و نظامی عربستان و نیز مساله حقوق بشر و نیاز به اصلاحات صحبت کردیم گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: ما برای تقویت امنیت عربستان در برابر هرگونه تهدید تلاش خواهیم کرد و گفت که «مقامات عربستان با تمدید آتش بس در یمن موافقت کرده‌اند».

رئیس جمهور آمریکا همچنین به گشوده شدن حریم هوایی عربستان به روی پروازهای همه شرکت‌های هوایی از جمله هواپیماهای اسرائیلی اشاره کرد و گفت:امیدواریم گشایش حریم هوایی عربستان گامی در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل باشد.

بایدن درباره خروج آمریکا از خاورمیانه هم گفت: ما برای روسیه و چین خلاء در خاورمیانه ایجاد نمی‌کنیم و تمام تلاشم را برای افزایش عرضه نفت به آمریکا انجام خواهم داد.

در خصوص پرونده جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که توسط عربستان ترور شد و انتقادات از وی بخاطر سفرش به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان که پیش از این گزارش اطلاعاتی آمریکا نشان داد وی شخصا در این پرونده نقش دست داشته، بایدن گفت که “بن سلمان قبلاً اقداماتی را برای مقصران قتل خاشقجی انجام داده است.

بایدن افزود:”آنچه برای خاشقجی رخ داد وحشتناک بود. من به صراحت اعلام کردم که اگر چنین اتفاقی دوباره رخ دهد، آنها با واکنش و موارد دیگر مواجه خواهند شد”.

وی به خبرنگاران گفت: “من از چیزی که گفتم پشیمان نیستم. آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاد وحشتناک بود.”

بایدن همچنین اعلام کرد که “نیروهای بین المللی حافظ صلح از جمله نیروهای آمریکایی، جزیره تیران در دریای سرخ را که بیش از ۴۰ سال است در آنجا بوده‌اند ترک خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از فرودگاه بن گوریون تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با پرواز مستقیم وارد فرودگاه جده در عربستان شد.

هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا تاکنون مستقیماً از اراضی اشغالی به عربستان سفر نکرده بود.

بایدن پس از ورود به فرودگاه مورد استقبال خالد الفیصل، امیر مکه و ریما بنت بندر، سفیر عربستان در آمریکا قرار گرفت.

سفر جو بایدن به خاورمیانه، گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال سازش بین عربستان و رژیم صهیونیستی پس از عادی‌سازی روابط چهار کشور عربی با این رژیم طی دو سال گذشته را افزایش داد.

پیش از ورود بایدن به جده، عربستان باز شدن حریم هوایی خود را به روی “همه شرکت‌های هواپیمایی” از جمله شرکت‌های اسرائیلی اعلام کرد؛ تصمیمی که استقبال آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

 انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.