×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: با کاهش محدودیت‌های انرژی برای فولاد مبارکه در فصل پاییز سال ۱۴۰۲، رکورد فصلی در بخش‌های آهن اسفنجی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه به بالاترین حد خود در تاریخ بهره‌برداری این شرکت رسید.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایراسین، غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اظهار کرد: مقایسه عملکرد تولید سه‌ماهه پاییز سال ۱۴۰۲ فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف حاکی از آن است که تولید آهن اسفنجی در مدول‌های احیا مستقیم فولاد مبارکه در پاییز سال ۱۴۰۱ یک‌میلیون و ۷۴۳ هزار تن بوده و در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ با ۳.۹ درصد رشد به یک‌میلیون و ۸۱۲ هزار تن افزایش یافته است.

وی گفت: همچنین تولید فولاد مذاب در واحد فولادسازی فولاد مبارکه در سه‌ماهه پاییز سال قبل ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار تن بوده و در سه‌ماهه پاییز امسال با ۸.۲ درصد رشد به ۲ میلیون و ۳۴۶ هزار تن افزایش یافته است.

رشد ۸.۴ درصدی تولید فولاد خام در فولاد مبارکه

همچنین تولید فولاد خام در فولاد مبارکه طی سه‌ماهه پاییز سال ۱۴۰۲ با ۸.۴ درصد رشد به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار تن رسیده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ میزان تولید فولاد خام فولاد مبارکه ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار تن بوده است.

رشد ۷.۵ درصدی تولید در فولاد سبا

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد خوب همکاران در مجتمع فولاد سبا اشاره و تصریح کرد: میزان تولید سه‌ماهه پاییز واحد احیا مستقیم مجتمع فولاد سبا حاکی از آن است که در سه‌ماهه پاییز سال ۱۴۰۲ با ۱.۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳۵۴ هزار تن) ۳۶۱ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده است. همچنین میزان کلاف گرم تولیدشده در سه‌ماهه پاییز سال جاری فولاد سبا ۴۰۴ هزار تن و در سه‌ماهه پاییز سال قبل ۳۷۶ هزار تن بوده است که ۷.۵ درصد رشد کرده است.

سلیمی گفت: کسب این میزان تولید از جنبه‌های مختلف قابل تعمق و بررسی است: نکته اول اینکه این رکورد فصلی بالاترین رکورد نسبت به مشابه سال‌های قبل بوده است. نکته دوم اینکه با این عملکرد درخشان، رشد تولید و تحقق بیش از ظرفیت اسمی نواحی مختلف تولیدی در سه‌ماهه سوم از حدود ۱۰۳ تا ۱۰۵ درصد را تجربه کرده‌ایم. نکته سوم این است که تولید امسال فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه بوده است و نکته چهارم رشد کیفی محصولات فولاد مبارکه است که به رکوردهای بسیار خوبی در این زمینه نیز دست یافته‌ایم؛ تا جایی که بازده کیفی شرکت در سه‌ماهه سوم به ۹۲.۵ درصد رسیده است که بالاترین میزان رکورد کیفی محصولات در کل سال‌های بهره‌برداری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت رشد کیفی محصولات شرکت گفت: تمرکز و تأکید مدیریت ارشد سازمان طی یکی‌دو سال اخیر بر رشد کیفی و تنوع محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و همچنین کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید بوده است که به‌ویژه در سه‌ماهه سوم سال به اهداف کمی و کیفی بالاتر از برنامه ترسیم‌شده دست یافته‌ایم.

سلیمی در بیان چگونگی کسب این رکوردهای ارزشمند گفت: از ابتدای سال جاری می‌دانستیم که با محدودیت‌های بیشتری نسبت به سال‌های قبل در حوزه انرژی اعم از برق و گاز مواجه خواهیم شد؛ ازاین‌رو با برنامه‌ریزی هدفمند و هوشمندانه تلاش کردیم برنامه‌های تولید را در زمان کاهش محدودیت‌ها و برنامه‌های تعمیرات را در زمان تشدید محدودیت‌های انرژی تدوین و عملیاتی کنیم تا اهداف سالانه شرکت به بهترین شکل ممکن محقق گردد. نکته قابل‌تأمل بعدی در این زمینه این است که در سال‌های قبل با حدود بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن ذخیره اسلب وارد سه‌ماهه سوم می‌شدیم؛ چراکه محدودیت برق فقط طی دو ماه تیر و مرداد شدت می‌گرفت و در شهریورماه می‌توانستیم تا حدودی افت تولید ناشی از محدودیت انرژی را جبران کنیم و چنانچه محدودیت گاز در فصول سرد سال کاهش تولید را به همراه می‌داشت، با ذخیره‌سازی که انجام شده بود همچنان محدودیت‌های انرژی و کاهش تولید را احساس نمی‌کردیم؛ اما در سال جاری، متأسفانه محدودیت برق تا اواخر شهریورماه ادامه یافت و عملاً ذخیره تختال شرکت را به صفر رساند؛ اما به لطف خداوند و تلاش همکاران سرانجام شرایطی فراهم شد که خطوط تولید متوقف نگردد.

امسال از همان اوایل آذر، هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ حجم، با محدودیت ۵۰ درصدی مواجه شدیم

وی اظهار داشت: محدودیت گاز امسال با سال‌های قبل یک تفاوت اساسی داشت و آن هم این بود که هم زودتر اعمال شد؛ به این معنا که برخلاف سال‌های قبل که اول محدودیت برق اعلام می‌شد و پس از چند روز اعمال می‌گردید؛ متأسفانه در سال جاری از همان اوایل آذرماه و با حجمی زیادتر از همیشه اعمال شد. درحالی‌که محدودیت‌ها در سال‌های قبل با ۱۰ تا ۲۰ درصد شروع می‌شد و در اوج زمستان به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسید؛ اما متأسفانه امسال از همان اوایل آذر، هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ حجم، با محدودیت ۵۰ درصدی مواجه شدیم و چندین مدول احیا را به‌یک‌باره از دست دادیم که این امر را نیز خوشبختانه با ذخیره‌سازی خوبی که پیش‌بینی شده بود جبران کردیم.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در همین راستا اضافه کرد: تمامی این دستاوردها پیش از هر چیز خواست خداوند متعال بوده است، موضوعی که آن را در بسیاری از مراحل به‌خوبی حس کرده‌ایم. دومین دلیل کسب این موفقیت‌ها همت همکاران در کلیه بخش‌های عملیاتی پشتیبانی و ستادی فولاد مبارکه است که تحقق این افتخارات را میسر کرده است؛ ازاین‌رو از تمامی عزیزان در همه بخش‌های یادشده صمیمانه تشکر و به آن‌ها افتخار می‌کنیم.

سلیمی خاطرنشان کرد: در تکمیل این اقدامات باید از حمایت‌های بی‌دریغ و هوشمندانه مدیریت عامل شرکت نیز قدردانی کنیم که با حضور خود در خطوط تولید و به تعبیری با قلم و قدم خود تحقق اهداف تولید را حمایت و پشتیبانی کردند و انصافاً در تمامی مراحل همراه و مایه دلگرمی بودند و حس حمایت را با تزریق امید و نشاط به سازمان عملیاتی کردند. نکته قابل‌توجه در این بخش این است که در سایه این دستاوردها نه‌تنها امید و نشاط به خانواده فولاد مبارکه، بلکه به جامعه نیز تزریق شده است.

با محدودیت شدید گاز مواجه هستیم

وی تأکید کرد: اگرچه سازمان در این ایام با محدودیت شدید گاز مواجه است، اما در همین شرایط هم به‌هیچ‌عنوان بدون برنامه نبوده و نیستیم؛ تا جایی که با اتکا به تجارب قبلی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در چنین روزهایی تعمیرات اساسی مدول‌های احیا را انجام دهیم و خود را برای تولید حداکثری و کسب رکوردهای غرورآفرین در ماه‌های آغازین سال بعد آماده کنیم. علاوه بر این، در پایین‌دست دو ناحیه آهن‌سازی و فولادسازی نیز مدیریت و کارکنان ناحیه نورد گرم و سرد خود را با شرایط واحدهای پایین‌دستی کاملاً تطبیق داده‌اند و برای انجام تعمیرات در زمان‌هایی که دو واحد فولادسازی و آهن‌سازی با محدودیت انرژی مواجه‌اند اقدام نمودند و خود را برای تولید حداکثری در زمان‌های مناسب چابک‌سازی کردند؛ تا جایی که تعمیرات اساسی کوره‌های پیشگرم نورد گرم هم‌زمان با محدودیت انرژی در واحدهای احیا مستقیم در زمستان انجام می‌شود و به عبارت دیگر مادام که فولادسازی بالاترین میزان تولید را دارد، نورد گرم نیز همپای این ناحیه بالاترین میزان تولید را برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌کند.

عملیات نوسازی بخش‌هایی از نورد سرد بدر تابستان و آبان‌ماه انجام شد

وی با متفاوت خواندن شرایط نورد سرد در فرایند تولید شرکت گفت: خوشبختانه عملیات نوسازی بسیاری از بخش‌های نورد سرد به‌عنوان یکی از خطوط استراتژیک شرکت طی دو فاز، در تابستان و آبان‌ماه با موفقیت انجام شد و توانستیم در آذرماه به‌واسطه تعمیرات خوبی که انجام شد، تولید بسیار خوبی داشته باشیم؛ این در حالی است که در ناحیه نورد سرد علاوه بر رشد کمّی، خوشبختانه شاهد رشد کیفی محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز هستیم. به‌طورکلی باید گفت تمامی نواحی تولیدی فولاد مبارکه طی سه‌ماهه پاییز هم از لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی در شرایط آرمانی به سر بردند و توانستند فراتر از اهداف موردنظر و ظرفیت اسمی خود تولید کنند که امیدواریم پس از چابک‌سازی این بخش‌ها در زمان محدودیت انرژی زمستان، شرایط را برای تولید حداکثری و کسب رکوردهای جدید در سه‌ماهه اول سال آینده به‌خوبی فراهم کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.