×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ایران زمین؛ سکاندارسفر از بانکداری سنتی به دیجیتال/ رشد بانکداری دیجیتال دراولویت مجلس /ایران زمین؛ نقشه راهی مطمئن به سوی دیجیتالی شدن

به گزارش کیوسک خبر، حسینعلی حاجی دلیگانی، نمایندهٔ دورهٔ نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با “خبرطلایی” با بیان اینکه اولین ذینفع بانک مشتریان هستند ،تصریح کرد: تعریفی که مشتریان از این بانکداری دیجیتال دارند سرعت در ارائه خدمات، خرید محصولات و دریافت و پرداخت روزانه است که موجب رقابت بین بانک‌های دیگر می‌شود و تمام بانک‌ها متناسب با این زیرساخت به دنبال پایدار بودن مشتری و سودآوری حرکت می‌کنند.
وی در ادامه با تاکید براین نکته که دیجیتالی شدن، فقط به معنی داشتن یک وب‌‌سایت یا اپلیکیشن لاکچری نیست، خاطر نشان کرد: برای بهبود روابط مشتری و تضمین ماندگاری، تغییر رویه به یک بانک کاملا دیجیتال حیاتی است ؛چراکه چالش آینده‌ بانکداری در حوزه فناوری و در جهت شناسایی و حفظ مشتریان و سودآوری خواهد بود که بانکهای خصوصی بویژه بانک ایران زمین در این زمینه موفق تر عمل کرده اند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به پاندمی کرونا و ضرورت انجام عملیات بانکی به دور ازحضورمردم در شعب، اذعان داشت:نظام بانکداری کشور با جهش بیشتر وارد این عرصه شد ؛چرا که بانک‌هایی در آینده به بقای خود ادامه خواهند داد که این هدف را با برنامه‌ریزی مناسب و نقشه راهی مطمئن محقق سازند؛ امروز باید به فکر چاره بود؛ “فردا دیر است” که ناگفته پیداست بانک ایران زمین سرآمد بانکهای دیجیتال در کشور است.
وی افزود: در شرایط کنونی که صنعت بانکداری کشور در فضایی ملتهب به سر می‌برد و با اقتصادی راکد، انبوهی از دارایی‌های منجمد، کمبود نقدینگی، فرآیندها و ساختارهای غیر چابک و غیر منعطف، محصول محوری، افول سود سپرده به‌عنوان یک محصول مواجه است، انتقال از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال تنها راه باقی‌مانده برای خروج از این شرایط است.
این نماینده ادوارمختلف مجلس با تاکید بر این نکته که بانکداری دیجیتال الگوی جدیدی است که ازنظر افزایش بهره‌وری و سودآوری، مزایای قابل‌توجهی برای بانک‌ها دارد، تصریح کرد :این الگو با استفاده از زیرساخت‌های فناوری پیشرفته و به‌منظور ایجاد تغییرات در فرآیندهای داخلی و رابط‌های کاربری خارجی، پیاده‌سازی می‌شود و چهار عامل هزینه، راحتی، کنترل و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد.
دلیگانی با اشاره به اینکه بین بانک های خصوصی ، ایران زمین در تحول بانکداری دیجیتال اولین گام رابرداشته است،اظهار داشت :اهمیت این موضوع بقدری است که با تصویب مجلس؛ سامانه الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی ایجاد می شودو نمایندگان مجلس ،بانک ها و مؤسسات اعتباری را موظفند در چارچوب دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی، سامانه الکترونیکی قراردادهای تسهیلات را با امکان دسترسی هر تسهیلات گیرنده به اطلاعات تسهیلات خود ایجاد کنند.
وی به تعیین سطح رشد بانکداری دیجیتال و بیان این‌که چه زمانی یک بانک کاملاً دیجیتال شده ، دشوار است ،اذعان داشت: برای یک بانک دشوار است که به‌تنهایی خود را ارزیابی و برنامه‌ریزی کند و اقدامات لازم را برای دستیابی به بانک دیجیتال به انجام رساند. به همین دلیل باید چهارچوب و مدلی ارائه شود تا بتواند به بانک‌ها در تلاش برای حرکت به‌سوی بانکداری دیجیتال یاری برساند؛ چهارچوبی که برای تعریف و طراحی یک بانک دیجیتال کل‌نگر و جامع است و اهداف، نقشه‌ها و خطوط راهنما را در سفر به‌سوی بانکداری دیجیتال، دربرمی‌گیرد.
وی در ادامه افزود:از سویی آنچه در این انتقال باید به آن توجه شود این است که تحول دیجیتال ماهیت تحولی و تغییراتی بنیادین دارد و سنخیتی با بهبودهای جزئی ندارد؛ وانگهی مهم‌ترین محورهای این تغییر، انتقال از محصول محوری به مشتری محوری، نوآوری و فناوری است.
دلیگانی در خاتمه به کاهش هزینه های بانکداری دیجیتال اشاره و تصریح کرد:با رشد بانکداری به سمت دیجیتال کمک به اشتغال و ارائه تسهیلات شتاب بیشتری خواهد گرفت که به حل معضلات اقتصادی حاکم برجامعه منجر خواهد شد.