×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولویت‌های بورس در سال ۱۴۰۲

رییس سازمان بورس گفت: یکی از برنامه‌های جدی سازمان در سال آینده تقویت حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه است.

به گزارش کیوسک خبر، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با ایبِنا، گفت: یکی از ناترازی‌هایی که در بحث تامین مالی اقتصاد در کشور ما مطرح است، سهم بالای بانک‌ها در تامین مالی اقتصاد است.

بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تامین مالی اقتصاد ایران از بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: با جمع انتشار اوراق، افزایش سرمایه‌ها، تامین مالی که شرکت‌های بورسی و غیر بورسی از بازار سرمایه کرده‌اند و همچنین تامین مالی که دولت از بازار سرمایه داشته است، در مجموع در سال ۱۴۰۱ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تامین مالی اقتصاد بر عهده بازار سرمایه بوده و در حدود ۸۰ درصد تامین مالی در شبکه بانکی صورت می‌گیرد.

عشقی گفت: با توجه به شرایطی که بانک‌ها در حال حاضر دارند، اگر بخواهیم تامین مالی پویا داشته باشیم، باید سهم بازار سرمایه را در تامین مالی اقتصاد افزایش دهیم.

وی افزود: برای افزایش تامین مالی در بازار سرمایه، برنامه‌هایی برای گسترش بازار بدهی در سازمان بورس در دست اقدام است تا بتوانیم با روش‌های مختلف و با استفاده از ظرفیت نهاد‌های مالی، سهم بازار سرمایه را افزایش دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: افزایش تامین مالی در بازار سرمایه از طریق ورود شرکت‌های جدید، ورود شرکت‌های جدید از طریق انتشار اوراق جدید و افزایش سرمایه شرکت‌های موجود محقق خواهد شد.

اضافه شدن سایر دارایی‌ها به سامانه ستاره

عشقی با اشاره به راه اندازی سامانه ستاره گفت: آن بخشی از سامانه ستاره که مربوط به سازمان بورس است، به امکان توثیق اوراق بهادار بر می‌گردد که شامل سهام، اوراق بهادار بدهی و سایر ابزار‌هایی است که در بدنه بازار سرمایه وجود دارد. این سرویس‌ها در اختیار بانک‌ها قرار داده شده است و بانک‌ها با توجه به مدل کسب و کاری خودشان می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

وی افزود: قرار است تا سایر دارایی‌ها به جز اوراق بهادار به سامانه ستاره اضافه شود و سامانه ستاره در مجموعه وزارت اقتصاد در حال پیگیری است و سازمان بورس این سرویس‌ها را در اختیار بانک‌ها قرار داده است.

استقبال بانک‌ها از توثیق سهام زمان بر است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: تعدادی از بانک‌ها در مدل کسب و کاری خود به نحوه توثیق سهام اهمیتی نمی‌دهند، زیرا این بانک‌ها در وثیقه‌های سنتی راحت‌تر هستند، بنابراین از سامانه توثیق سهام استقبال نمی‌کنند. البته بانک‌های دیگری هستند که از توثیق سهام استقبال کرده اند و به نظر می‌رسد مقداری زمان لازم است تا سایر بانک‌ها از توثیق سهام استقبال کنند.

عشقی گفت: توثیق سهام سرویسی است که هم اکنون در سازمان بورس در حال فعالیت است و هر بانکی که اراده کند می‌تواند از این ابزار استفاده کند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم بانک‌ها را مجبور کنیم که از توثیق سهام استفاده کنند.

تسهیل تامین مالی تولید از اهداف سازمان بورس در سال ۱۴۰۲

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس برای سال ۱۴۰۲ تسهیل تامین مالی تولید است تا از این طریق مشکلات تامین مالی شرکت‌های تولیدی را رفع کنیم.

عشقی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های سازمان بورس در سال ۱۴۰۲ تقویت حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه است و این موضوع یکی از اولویت‌های جدی سازمان بورس است.

وی افزود: تقویت زیر ساخت‌های بازار سرمایه یکی از برنامه‌های سازمان بورس در سال آینده است و این موضوع تلاش زیادی را می‌طلبد. در این رابطه زیر ساخت‌های معاملاتی، زیر ساخت‌های فنی، زیر ساخت‌های پس از معاملات و زیر ساخت‌های نظارتی بازار سهام نیازمند تحول جدی است و در سال آینده این موضوع را پی گیری خواهیم کرد.

تقویت نظارت بر نهاد‌های مالی با تکیه بر دیتا‌های بانک مرکزی

عشقی در پاسخ به این سوال که اقدامات سازمان بورس برای بهبود روابط با بانک مرکزی چیست؟ پاسخ داد: در حوزه‌های مختلفی با بانک مرکزی در حال تعامل هستیم، بدین جهت کارگروه مشترکی تشکیل شده است و جلسات متعددی در این زمینه داشته ایم که در آن جلسه مسائل متعدد پی گیری می‌شود. از تبادل اطلاعات گرفته تا نظارت بر نهاد‌های مالی با بانک مرکزی در تعامل هستیم، به خصوص در بحث نظارت بر نهاد‌های مالی، با استفاده از دیتا‌هایی که از بانک مرکزی در یافت می‌کنیم، نظارت‌ها را ارتقاء می‌دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در زمینه راه‌اندازی ابزار‌ها در بورس‌ها به خصوص بورس کالا مانند معاملات سکه همکاری‌های خوبی با بانک مرکزی داشته ایم و امیدواریم که در دوره جدید بانک مرکزی تعاملات بانک مرکزی و سازمان بورس را بیشتر کنیم.

بانک‌ها به دنبال دریافت موافقت اصولی تاسیس «ریت»

عشقی در خصوص فروش متری مسکن در بازار سرمایه گفت: اقدام عملیاتی سازمان بورس در حوزه مسکن، راه اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات (ریت) بود، زیرا فروش متری مسکن از چالش‌های جدی در زمینه کسب و کار است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: راه اندازی فعالیت‌های کسب و کار مورد توجه فعالان حوزه مسکن نیست و تمایلی به فعالیت در این زمینه وجود ندارند، لذا سازمان بورس به سمت صندوق‌های املاک و مستغلات (ریت) رفت و اولین صندوق‌های املاک و مستغلات را راه اندازی کرد.

وی افزود: با همکاری که با بانک مرکزی و بانک‌ها داشتیم، مجوز تاسیس چند صندوق املاک و مستغلات جدید به بانک‌ها داده شده است و این بانک‌ها در حال حاضر به دنبال دریافت موافقت اصولی هستند.

عشقی ابراز داشت: بانک‌ها با راه اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات می‌توانند نقش فروش متری مسکن را ایفا کنند و سرمایه گذاران با هر میزان سرمایه‌ای می‌تواند این صندوق‌ها را خریدارای کنند و در سود و یا در ملک شریک شوند.

وی افزود: بانک‌ها و مردم می‌تواند از یک واحد سرمایه گذاری تا میلیون‌ها واحد سرمایه گذاری از اوراق ریت خریداری کنند و به تناسب مالک این واحد‌ها شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.