×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اوضاع نگران کننده نفت| محدودیت های قرنطینه ای برگشت، قیمت ها ریزشی شد

به گزارش کیوسک خبر، ریزش بهای نفت در هفته گذشته هم ادامه داشت. به گزارش رویترز نفت برنت در هفته روز گذشته شاهد افت ۰.۲ درصدی بوده است. این کاهش در حالی ثبت شده که طلای سیاه هفته قبل از تر آن ۷.۴ درصد ریزش داشته که افت بی سایقه ای از اکتبر ۲۰۲۰ محسوب می شود. جالب است که بدانید افت قیمت نفت خام حتی پس از بسته شدن بازارهای رسمی در ساعات غیررسمی ادامه یافت؛ نفت برنت سقوط خود را به ۱.۴ درصد رساند و ۷۰.۵۹ دلاری شد، بهای معاملات «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا در بازار نیویورک با ۶۵ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، در قیمت ۶۸ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه بسته شد.

کارشناسان بازار مدعی اند که شیوع نگران کننده کرونای دلتا و آمار شاخص مصرفی نه چندان مطلوب آمریکا برای اوت، مانع بهبود قیمت ها در معاملات شده است. وضع محدودیت ترافیکی و قرنطینه‌ای جدید در چین، اندونزی و سایر کشورهای آسیایی، این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است تقاضای سوخت دوباره با افت شدیدی روبرو شود.

فریدون برکشلی رییس دفتر مطالعات انرژی وین در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید: دینامیسم(فلسفه) و رفتار بازارهای جهانی نفت، شتاب و سرعت کم سابقه ای پیدا کرده است. تحولاتی که در گذشته طی ۱۰ سال ممکن بود، اتفاق بیفتد، حالا در یک سال صورت گرفته است.

او با بیان اینکه کرونا نظم و قاعده بازی بازار جهانی نفت بر هم زده است، می گوید: هرگونه خبری که به نوعی تقاضا را تحت تاثیر خود قرار می دهد، به سرعت اثرش را روی قیمت ها می گذارد.

به گفته او، اگرچه که کاهش شدید تقاضای جهانی و افت قیمت‌ها ضربه سختی به تولید نفت میادین پر هزینه و به خصوص نفت شیل وارد ساخته بود که به آسانی قابل جبران نیست، اما واکسیناسیون و بازگشت شرایط به سمت عادی، تقاضا را بهبود بخشیده و همین مساله منجر به رشد قیمت ها شده است.

او با بیان اینکه قیمت های فعلی برای نفت شیل توجیه پذیر است، ادامه داد: بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی بیشترین افزایش تولید در سال آینده متعلق به آمریکا خواهد بود.

افزایش تولید اوپک و رشد قیمت ها
با وجود کاهش تقاضای ناشی از بازگشت محدودیت به برخی از کشور ها، عرضه جهانی نفت خام در ماه ژوئیه به دلیل خروج عربستان از کاهش داوطلبانه (تولید) از ماه فوریه، ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تاس، تولید نفت عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت در اوپک، طی ماه ژوئیه به ۹.۴ میلیون بشکه در روز رسید (نسبت به ماه ژوئن تقریبا ۰.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است). البته واشنگتن عقیده دارد این افزایش تولید برای مقابله با افزایش قیمت بنزین در آمریکا کافی نیست و تقاضای افزایش بیشتر تولید را از این ائتلاف دارد.

در این میان اگر تهران موفق شود پس از انتخابات ریاست جمهوری درباره توافق هسته ای با آمریکا به توافق برسد، احتمال ورود نفت ایران به بازار همچنان وجود دارد. در حال حاضر تحریم های آمریکا تقریبا ۱.۳ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت ایران را محدود می کند.

تقاضا بازهم بیشتر شود
اوپک اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال آینده میلادی ۹۹.۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود و در نیمه دوم ۲۰۲۲ از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می گذرد. این پیش بینی با توجه به رشد اقتصاد جهان در نتیجه بسته‌های محرک اقتصادی و تحت کنترل قرار گرفتن همه‌گیری کرونا به خاطر واکسیناسیون و بهبود روش‌های درمان انجام شده است. همچنین اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد بازار نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ دچار کمبود شدید عرضه خواهد ماند.

اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز معادل ۶.۶ درصد رشد کند و مصرف سوخت در سال آینده ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. بدون شک کمبود عرضه باعث رشد قیمت ها در بازار خواهد شد. آما به نظر می رسد که تحلیل گران خیلی این پیش بینی را قبول ندارند.

بر اساس گزارش رویترز، کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی اعلام کرد اگرچه اوپک پیش بینی خود از تقاضا برای نفت را تغییری نداد اما ما بر این باوریم که دورنمای تقاضا برای نفت در کوتاه مدت وخامت بیشتری پیدا کرده و شاید لازم باشد این گروه در نشست آینده خود برنامه های عرضه نفت را بر همین اساس تنظیم کند.

اما آژانس بین المللی انرژی نظری متفاوت با اوپک داشته و مدعی است که، رشد تقاضا برای نفت در ژوییه به دلیل شیوع کرونای دلتا، متوقف شد و تا پایان سال ۲۰۲۱ آهنگ آهسته تری خواهد داشت.

بانک گلدمن ساکس هم برآورد خود از میزان کمبود عرضه جهانی نفت در کوتاه مدت را از ۲.۳ میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه در روز کاهش داد زیرا تقاضا در اوت و سپتامبر کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از بازار، اجلاس بعدی اوپک پلاس در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد. باید منتظر ماند دید که آیا سویه دلتا می تواند تغییری در تصمیم اوپک پلاس ایجاد کند و محدودیت عرضه را دوباره بازگرداند.