×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فرشاد پرویزیان- کارشناس اقتصادی

کیوسک خبر ـ در شرایط فعلی که ما ماشین آلات را از خارج از کشور وارد می‌کنیم و برای تعمیر آن‌ها به کشور‌های مبداء وابسته هستیم، ساخت آن‌ها در داخل کار ساده‌ای نیست و نیاز به تلاش‌های بسیاری دارد. مهم این است که بتوانیم به فناوری ساخت آن‌ها دست پیدا کنیم. ساخت ماشین آلات فقط مربوط به پیچ و مهره نیست. در ساخت این تجهیزات، فناوری‌ای به کار می‌رود که باید تلاش کنیم آن را به دست بیاوریم. در شرایطی که به فناوری‌های نوین مجهز نیستیم، اقدام به واردات ماشین آلات می‌کنیم و وقتی قطعاتش خراب می‌شوند، نیاز به مهندسان خارجی داریم. این به معنای وابستگی همیشگی به کشور‌های صادرکننده‌ی ماشین آلات است. بنابراین، تسلط بر تکنولوژی تولید ماشین آلات اهمیت دارد. فناوری ممکن است به ما کمک کند که کالایی را به شیوه‌ای دستی و بدون ماشین تولید کنیم. دستیابی به تکنولوژی در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد.
دلیل اینکه ما نمی‌توانیم ماشین آلات را در داخل کشور تولید کنیم، این است که تکنولوژی آن را نداریم. تسلط بر فناوری در دنیای امروز مهم است و باید در دستور کار قرار بگیرد. شرکت‌های دانش بنیان از طریق می‌توانند به توسعه و خودکفایی در صنعت ماشین آلات کشور کمک به سزایی کنند و از طرفی نیز باید جریان واردات نیز مدیریت شود تا فرصت و امکان رقابت پذیری برای شرکت‌های دانش بنیان داخلی ایجاد شود. کاربردی شدن مطالعات و تحقیقات دانشگاهی به ما کمک می‌کند تا به تکنولوژی‌های روز دنیا دست پیدا کنیم.حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید در دستور کار قرار بگیرد. اما باید دقت کنیم که شرکت‌ها واقعاً باید مبتنی بر دانش باشند و ارزش افزوده‌ای برای کشور داشته باشند. برخی شرکت‌ها که به اسم دانش بنیانی تلاش دارند از مزایای آن استفاده کنند، سودی برای کشور نخواهند داشت. وقتی در اقتصاد حرف از شرکت‌های دانش بنیان می‌زنیم، منظورمان شرکت‌هایی است که کالا را توسط نیروی کار و سرمایه تولید کرده اند به نحوی که بهره وری افزایش پیدا کرده، هزینه‌ی تمام شده کاهش یافته و مقدار محصول زیاد شده است. وقتی کالایی با این شرایط تولید می‌شود، به این معناست که از دانش استفاده کرده ایم. این به معنای تولید دانش بنیان است. دانش بنیانی چیز خاص و عجیب و غریبی نیست، منظور تولیدی است که مبتنی بر دانایی باشد. این نوع تولید مبتنی بر دانش بهره ورانه است. به این معنا که هزینه‌ی تولید کمتر است، میزان محصول بیشتر و کارآمدتر است و این نوع محصولات و شرکت‌ها باید مورد حمایت قرار بگیرند. هر تولید مبتنی بر دانش باید در دستور کار قرار داشته باشد.
متاسفانه همین تعداد شرکت‌های دانش بنیان که ثبت کرده ایم، کارآیی چندانی ندارند. فقط در حدود ۱۰۰ مورد از آن‌ها در بورس حضور دارند و این نشان می‌دهد که سهم آن‌ها از اقتصاد کشور زیاد نیست. باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت‌های دانش بنیان در عمل کارآیی داشته باشند و به اقتصاد کشور کمک کنند. از طرف دیگر، از بین بردن بروکراسی عریض و طویل بر سر راه جوانان مبتکر به آن‌ها کمک می‌کند وارد بازار کار شوند و از خلاقیت خود به نفع کشور استفاده کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.