×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با حضور در انجمن بیمه ترکیه[۱] ، با رئیس و معاون این انجمن دیدار و در خصوص گسترش تعاملات صنعت بیمه دو کشور در حوزه بیمه و تکافل گفتگو کرد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر اوزگر اوبالی[۲] رئیس انجمن بیمه ترکیه، دکتر بالکِر دمیرکان [۳] معاون رئیس انجمن و احمد گوکداگ [۴] هماهنگ کننده امور انجمن برگزار گردید، دکتر عسگری پس از معرفی پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز پژوهش و توسعه آموزش‌های مرتبط با بیمه و تکافل در صنعت بیمه ایران به ارائه تصویر کلی از صنعت بیمه ایران و نهادهای فعال در آن و سابقه حدود ۱۰۰ ساله بیمه در ایران پرداخت و تصریح کرد، طی یک سال‌و‌نیم گذشته ضمن تاکید و حمایت نهاد ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی ایران، تلاش در جهت راه‌اندازی تکافل در کشور توسط پژوهشکده بیمه آغاز شد. پس از آن کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و شورای فقهی صنعت بیمه ایران متشکل از اندیشمندان این حوزه تاسیس شد و تا کنون نیز ۹ شرکت بیمه موفق به دریافت مجوز ارائه پنجره تکافل در ایران گردیده‌اند.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به نوپا بودن تکافل در صنعت بیمه ایران خواستار بهره‌مندی از تجربیات انجمن بیمه ترکیه در زمینه راه اندازی تکافل شد و تصریح کرد، افزایش ضریب نفوذ بیمه در ترکیه به عنوان یکی از مهمترین اهداف انجمن بیمه ترکیه در چشم‌انداز این مرکز عنوان شده است. با توجه به ضریب نفوذ پایین بیمه‌های عمر در ایران، یکی از مهمترین اهداف پژوهشکده بیمه نیز افزایش ضریب نفوذ بیمه به ویژه در بخش بیمه‌های عمر است و پیش‌بینی می‌شود اجرای تکافل بتواند در افزایش این ضریب موثر باشد. پژوهشکده بیمه همچنین قصد دارد تا پایان سال جاری شمسی، اولین شرکت تخصصی تکافل را در ایران تاسیس نماید و در صورت موافقت و همکاری نهادهای نظارتی کشور ترکیه، اولین شرکت تخصصی تکافل با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های بیمه ایران و ترکیه در این کشور نیز تاسیس خواهد شد.
دکتر عسگری با بیان فعالیت پنج گروه پژوهشی در پژوهشکده بیمه و حضور اعضای هیئت علمی متخصص در حوزه‌های مختلف مانند مدیریت، اقتصاد، آمار، بیم‌سنجی و ریاضی آمادگی پژوهشکده بیمه را برای همکاری مشترک با انجمن بیمه ترکیه در زمینه انجام طرح‌های پژوهشی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، وبینار ‌ها و کارگاه آموزشی در حوزه بیمه و تکافل در تهران، استانبول یا دبی اعلام کرد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به واگذاری مسئولیت تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه ایران به پژوهشکده بیمه، به تشریح تعاملات بین‌المللی پژوهشکده بیمه، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با دانشگاه‌ها و موسسات بیمه، تکافل و مالی اسلامی معتبر دنیا، برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی تکافل توسط دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزش حضوری بین‌المللی ویژه مدیران صنعت بیمه ایران در ایران و کشورهای مالزی و امارات متحده عربی اشاره و تصریح کرد، بسترهای لازم برای برگزاری برنامه‌های آموزشی مشابه با همکاری صنعت بیمه ترکیه در رشته‌های مرتبط با بیمه رایج، مدیریت ریسک، علوم بیم‌سنجی، IFRS و حسابداری فراهم می‌باشد.
دکتر عسگری ارزیابی ریسک را از موضوعات حائز اهمیت در صنعت بیمه عنوان کرد و از تاسیس آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه در آینده نزدیک خبر داد. وی به تدریس مباحث بیم‌سنجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های ایران و شرایط جغرافیایی مشابه دو کشور ایران و ترکیه نیز اشاره نمود و خواستار بهره‌مندی از دانش و تجربیات ترکیه به ویژه انجمن بیمه ترکیه در حوزه پوشش مخاطرات طبیعی و بیم‌سنجی در بیمه رایج و تکافل شد.
رئیس پژوهشکده بیمه ضمن دعوت از رئیس و مدیران ارشد انجمن بیمه ترکیه برای حضور و مشارکت در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲، همایش بیمه و توسعه را فرصت مناسبی برای دیدار مدیران انجمن با مدیران عامل شرکت‌های بیمه ایران و گسترش تعاملات بین‌المللی برای صنعت بیمه دو کشور برشمرد. وی در تبیین خاستگاه تکافل نیز تصریح کرد؛ امام خمینی(ره) حدود ۶۰ سال پیش در زمان حضور خود در شهر بورسای ترکیه در کتاب تحریرالوسیله به تکافل تحت عنوان تضامن یعنی مزیت متقابل یا ضمانت متقابل اشاره نموده است در حالی که کشورهای سودان و مالزی ۲۰ سال بعد از آن اولین شرکت تکافل را راه اندازی کردند.
رئیس پژوهشکده با اشاره به ارتباطات نزدیک انجمن بیمه ترکیه با کشورهای اروپایی و مؤسسه بیمه چارتر لندن (CII) خواستار بهره‌مندی از تجربیات انجمن در این حوزه شد.
دکتر عسگری در ادامه با تبیین برنامه‌های آموزشی حضوری پژوهشکده بیمه در مالزی و امارات متحده عربی، به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با سایر کشورها در طی یک سال گذشته اشاره و تصریح کرد، پژوهشکده بیمه در حال حاضر و علی‌رغم تحریم‌های گسترده علیه ایران، در حوزه ارتباطات بین‌المللی پیشرو می‌باشد و دولت کنونی نیز ضمن حمایت از همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای همسایه، بر اجرای هر چه سریع‌تر تکافل در کشور تاکید داشته است. بنابراین و با توجه به حمایت و تاکید رئیس جمهور ترکیه از برنامه‌های مالی اسلامی، آمادگی کامل پژوهشکده بیمه برای توسعه همکاری‌های مشترک با انجمن بیمه ترکیه در حوزه بیمه رایج و بیمه اسلامی اعلام می‌گردد.
پس از آن دکتر آشکین دوشان‌دره که به عنوان همراه و معرف هیات اعزامی پژوهشکده بیمه در دیدار با انجمن بیمه ترکیه حضور داشت خاطرنشان کرد؛ نمایندگان پژوهشکده بیمه در اولین روز حضور خود در کشور ترکیه جلسه اثربخشی با دکتر مهمت آکیف اروغلو رئیس سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و مستمری بازنشستگی خصوصی ترکیه داشتند و قول همکاری در زمینه تاسیس شرکت تکافل با سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه را نیز دریافت نمودند که شروع بسیار خوبی بوده است. بنابراین، پژوهشکده بیمه آمادگی دارد تا همکاری خود را با صنعت بیمه ترکیه به ویژه در حوزه بیمه اسلامی، تکافل و تکافل اتکائی و غیره گسترش دهد و امید است که تعاملات تجاری دو کشور نیز در آینده نزدیک با جدیت بیشتر آغاز گردد.
در ادامه این نشست دکتر اوزگر اوبالی رئیس انجمن بیمه ترکیه، با ابراز خرسندی از آغاز تعاملات با صنعت بیمه ایران، از نمایندگان پژوهشکده بیمه جهت برنامه‌ریزی برای این دیدار، بیان دیدگاه‌های مثبت نسبت به همتایان خود در کشور ترکیه و دعوت برای حضور در همایش بیمه و توسعه قدردانی کرد. وی ضمن ارائه آماری از عملکرد صنعت بیمه ترکیه تصریح کرد، صنعت بیمه ترکیه دارای ۷۴ بازیگر فعال است که اکثر این شرکت‌های تخصصی در حوزه بیمه رایج و ۱۰ شرکت منحصرا در زمینه تکافل فعالیت می‌نمایند. ارائه پنجره تکافل عمر و مستمری بازنشستگی نیز در چارچوب قوانین موجود همچنان ادامه دارد.
رئیس انجمن بیمه ترکیه، با اشاره به سابقه و پیشرفت‌های ترکیه در مالی اسلامی به ویژه در بخش بانکداری اسلامی، به تبیین سهم تکافل از بازار مالی این کشور و حمایت دولت از تکافل و مالی اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد؛ در ترکیه بیمه از منظر فرهنگی و راهبردی در جامعه همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و ۵ تا ۶ درصد از حجم مالی به تکافل تعلق دارد. بنابراین، ما به آغاز تعاملات با صنعت بیمه ایران بسیار خوشبین هستیم چراکه ایران در سطوح بالای سیاسی و راهبردی در تکافل و مالی اسلامی قرار دارد.
دکتر اوزگر اوبالی تصریح کرد، صنعت بیمه ترکیه برای ترویج بخش مالی اسلامی و تکافل، بیشتر بر مشوق‌ها تمرکز دارد. همچنین با توجه به سهم ۹۵ درصدی مسلمانان از جمعیت شهروندان ترکیه، حمایت از موضوع تکافل و مالی اسلامی با راه‌اندازی نهاد جدید تنظیم مقررات در جهت کمک به استمرار و پویایی آن ضرورت دارد.
وی پس از طرح سوالاتی در خصوص برنامه‌های آموزشی و آزمون‌های پژوهشکده بیمه برای نمایندگان و ارزیابان خسارت و جداول امید به زندگی در ایران افزود: بخش بیمه در مرکز زیست بوم صنعت مالی قرار دارد و پایگاه‌‎‌های داده در جمع آوری و تحلیل داده‌ها و مدیریت ریسک در صنعت از اهمیت بسیار برخوردار هستند. لذا انجمن بیمه ترکیه داده‌های مورد نیاز را برای کمک به ارزیابی ریسک بهتر، قیمت گذاری شخصی‌سازی شده و حق بیمه سفارشی جمع‌آوری کرده و با وزارتخانه‌های کشور به ویژه وزارت بهداشت به اشتراک می‌گذارد.
دکتر اوزگر اوبالی در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی انجمن بیمه ترکیه برای انعقاد تفاهم‌نامه با پژوهشکده بیمه و آغاز همکاری مشترک با این مجموعه خاطرنشان کرد، انجمن بیمه ترکیه به سبب دیدگاه‌های بسیار نزدیک دو کشور، علاقمند به همکاری و تبادل دانش و اندیشه با صنعت بیمه ایران می‌باشد و بررسی زمینه‌های همکاری مشترک میان دو مجموعه را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
دکتر بالکِر دِمیرکان معاون رئیس انجمن بیمه، بیمه اتکایی و بازنشستگی ترکیه نیز با اعلام آمادگی برای همکاری با پژوهشکده بیمه افزود، در حال حاضر آموزش در زمینه تکافل ضعیف است بنابراین تلاش خواهد شد تا ضمن تمرکز بیشتر بر این موضوع، همکاری سایر نهادهای فعال در صنعت بیمه ترکیه شامل موسسه بیمه ترکیه (TSEV) [5]که براساس چشم‌انداز و مأموریت همتای پژوهشکده بیمه است جلب گردد. اگرچه انجمن بیمه ترکیه در جایگاه بالاتری نسبت به TSEV قرار دارد و قادر خواهد بود دیدگاه‌های وسیع‌تری را در این حوزه ارائه نماید.
دکتر عسگری در انتهای این نشست با اشاره به اهمیت مدیریت ریسک و حاکمیت شرکتی در بیمه، آمادگی پژوهشکده بیمه را برای انتقال دانش و تجربیات به انجمن بیمه ترکیه اعلام و تصریح کرد؛ پس از تکافل، راه‌اندازی پایگاه داده و آزمایشگاه ریسک صنعت بیمه در اولویت اقدامات پژوهشکده بیمه قرار دارد که با جدیت در حال پیگیری است.
رئیس پژوهشکده بیمه، نشست مشترک با انجمن بیمه ترکیه را آغازی بر همکاری‌های مشترک میان صنعت بیمه دو کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در آینده نزدیک در تهران یا استانبول، فصل جدیدی از همکاری مشترک میان دو کشور آغاز گردد.
شایان ذکر است انجمن بیمه ترکیه، در سال ۲۰۰۷ با هدف حمایت از ذی‌نفعان بخش بیمه و مستمری بازنشستگی ترکیه و توسعه آن‌ها تأسیس شد. این انجمن، مؤسسه‌ای راهبردی است که تلاش دارد بستری برای تبادل اطلاعات، توسعه فضای اثربخش برای صنعت و رقابت سالم، ایجاد نماید.
انجمن بیمه ترکیه در حال حاضر ۷۳ عضو فعال دارد که ۵۰ عضو آن غیرعمر، ۱۹ عضو آن عمر و مستمری و ۵ عضو نیز شرکت‌های بیمه اتکائی هستند.
تعیین راهبردها و تعیین سیاست‌هایی جهت کمک به توسعه پایدار؛ حمایت از حقوق و منافع اعضا، افزایش رقابت و جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه؛ تقویت توان حرفه‌ای و تعیین اصول اخلاقی مرتبط با شرکت‌های بیمه، مستمری و بیمه اتکائی؛ حصول اطمینان از توسعه و پیشرفت خدمات بیمه و مستمری بازنشستگی خصوصی و ایجاد همکاری بین ذی‌نفعان؛ ارائه دیدگاه به نهادهای دولتی درباره بیمه و مستمری بازنشستگی خصوصی؛ رصد پیشرفت‌های مرتبط با بیمه در داخل و خارج کشور و پژوهش در حوزه بیمه؛ ایجاد رابطه با سازمان‌های حرفه‌ای مرتبط با بیمه و مستمری خصوصی داخلی و خارجی و حفظ ارتباطی مؤثر و راه‌اندازی مؤسسات و انجام فعالیت‌های آموزشی برای توسعه بیمه از جمله مأموریت‌های این نهاد است.

۲۰۲۳۱۱۰۲_۱۵۴۷۵۵٫jpg

۲۰۲۳۱۱۰۲_۱۵۴۷۰۹٫jpg

[۱] Insurance Association of Türkiye – Türkiye Sigorta Birliği

[۲] Ozgur OBALI

[۳] Balkir DEMIRKAN

[۴] Ahmet GOKDAG

[۵] Turkish Insurance Institute (TSEV)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.