×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
انتقاد طراح بیمه نامه صندوق اجاره ای از عدم پذیرش این بیمه نامه توسط بانک ها

طراح بیمه نامه صندوق اجاره ای و مدیر بیمه های مهندسی شرکت بیمه “ما” با اعلام این که در سال جاری تنها ۷۰۰ فقره بیمه «صندوق اجاره ای» برای صندوق های اجاره ای بانک ملت توسط این شرکت صادر شده است، از بی نتیجه ماندن مذاکرات با برخی بانک ها برای استفاده از مزایای این بیمه نامه گلایه کرد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بیمه “ما” به نقل از پایگاه خبری خرد و کلان، نظری با بیان این که سامانه ای جدیدی به منظور صدور این بیمه نامه طراحی شده و انتظار می رود با راه اندازی آن طی روزهای آینده، تعداد این بیمه نامه افزایش یابد، اظهار کرد: متقاضیان بیمه نامه صندوق های اجاره ای می توانند بدون حضور در بانک و شعب شرکت بیمه “ما”، به این سامانه وارد شده و بیمه نامه های خود را سفارش صدور بدهند.

وی با بیان این که این سامانه تنها در شرکت بیمه “ما”وجود دارد، افزود: پس از تکمیل اطلاعات، شرکت بیمه “ما” ظرف حداکثر ۴۸ ساعت بیمه نامه را صادر و اطلاعات آن را برای بیمه گزاران خود ارسال خواهد کرد.

بیمه نامه صندوق های اجاره ای چطور طراحی شد؟

وی درباره نحوه طراحی این بیمه نامه برای اولین بار در کشور توضیح داد: هنگام طراحی این بیمه نامه، ابتدا بیمه پذیر بودن ریسک مورد بررسی اولیه قرار گرفت و به این سوال پاسخ داده شده که آیا این نوع ریسک می تواند جزء مصادیق ریسک های سوداگرانه قرار گیرد یا خیر؟

او ادامه داد: ابعاد مختلف ریسک با مشاهده میدانی از چندین صندوق بانک ملت مورد مداقه و بازدید قرار گرفت و بر اساس راستی آزمایی، تمام مسیرهای سوداگرانه بودن ریسک مردود و مشخص شد که این نوع بیمه نامه می تواند زیر مجموعه بیمه اموال قرار بگیرد.

نظری با بیان این که شدت وتواتر به عنوان دومین عامل موثر در ریسک هم مورد بررسی بعدی قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به سوابق خسارتی از چند بانک کشور طی ۴۰ سال گذشته و بعد از آن طی ۵ سال گذشته، تنها به سرقت نافرجام در یکی از بانک های کشور رسیدیم و پس از آن، شدت و تواتر ریسک، امتیاز وزنی خود را کسب کرد.

مدیر بیمه های مهندسی شرکت بیمه “ما” با بیان این که وضعیت ریسک از لحاظ رعایت استانداردهای پیشگیری و ایمنی هم به عنوان یکی از عوامل مهم کنترل ریسک، امتیاز مناسبی را کسب کرد، گفت: البته این شاخص در بسیاری از بانک های کشور قابل احصا نبود، اما بانک ملت تمام استانداردهای لازم را از قبیل، نگهبان ۲۴ ساعنه، باکس بتونی، ورود با اثر انگشت، گاز MF200 و سایر استانداردها را رعایت کرده بود.

وی با اشاره به این که مدت پوشش و مبلغ پوشش به عنوان عوامل بعدی دخیل در طراحی این بیمه نامه بررسی شدند، ادامه داد: در این بیمه نامه حداقل تعهد بیمه گر در ابتدا یک میلیارد ریال و حداکثر سه میلیارد ریال در نظر گرفته شد، اما بعد از گذشت یکسال این دامنه از پنج میلیارد ریال تا ۲۰ میلیارد ریال تغییر کرد.

نظری افزود: بعد از بررسی عوامل فوق و چند عامل دیگر، برآورد خسارت مورد انتظار مورد محاسبات پیچیده قرار گرفت و در پایان به همراه اکچوئر شرکت، مراحل نرخ دهی بررسی و ارقام نهایی استخراج شد.

مدیر بیمه های مهندسی شرکت بیمه “ما” با بیان این که این بیمه نامه، یکی از بیمه نامه های مرسوم در کشورهای پیشرفته است و با نامSafe Deposit Box ارائه می شود، اظهار کرد: در این بیمه نامه، قرار نیست کسی به دلیل محرمانگی، از محتویات صندوق مطلع شود و جذابیت آن هم به همین دلیل است.

نظری با بیان این که این بیمه نامه در کشور آمریکا به شدت مورد استقبال عمومی قرار گرفته، تا حدی که همه ۲۵ میلیون فقره صندوق اجاره ای موجود در این کشور دارای بیمه نامه با سقف یک میلیون دلار هستند، گفت: متاسفانه تا کنون این بیمه نامه در صنعت بانکداری ما مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی همچنین با اشاره به مذاکراتی که با چندین بانک بزرگ کشور برای ارائه این پوشش بیمه ای انجام داده است، گفت: نرخ، شرایط و پیش نویس تفاهم نامه به این منظور در اختیار این بانک ها قرا گرفته، ولی متاسفانه هنوز مقاومت هایی برای صدور آن وجود دارد، در حالی که با داشتن چنین بیمه نامه ای، می توان با خیال راحت، اموال و سرمایه های فردی را در صندوق اجاره ای بانک به عنوان محیطی امن نگهداری کرد.

دریافت تخفیف حق بیمه با خوداظهاری محتوای صندوق های اجاره ای

مدیر بیمه های مهندسی شرکت بیمه “ما” در تشریح بخشی از مزایای این بیمه نامه نیز گفت: بر اساس شرایط عمومی این بیمه نامه، در صورتی که بیمه گزار نسبت به محتویات صندوق خود اظهاری کند، شرکت در حق بیمه محاسبه شده، تخفیف لحاظ خواهد کرد.

نظری در پاسخ به این سوال که اساسا شرکت بیمه چگونه در عین بی اطلاعی از محتویات صندوق، آن را بیمه می کند، گفت: شرکت بیمه از محتوای داخل صندوق اطلاع ندارد، بنابراین از تکنیک حد غرامت Loss Limit و یا حد تعهد بیمه گر برای طراحی این بیمه نامه استفاده کرده است.

وی افزود: بعد از مطالعه تطبیقی در چند شرکت بین المللی خارجی هم سقف تعهد بیمه گر را مشاهده کردیم، در حالی که در ابتدای امر، این موضوع برای بسیاری از کارشناسان بانک و بیمه بسیار نامانوس و غیر قابل باور بود.

مدیر بیمه های مهندسی شرکت بیمه “ما” با بیان این که طی دو سه سال گذشته، خسارتی از محل بیمه نامه صندوق های اجاره ای بانک ملت به این شرکت اعلام نشده است، گفت: در صورتی که هریک از عوامل موثر در ریسک به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن در برابر خطر دستخوش تغییراتی قرار گیرد، قطعا موجب تغییر در شرایط عمومی بیمه نامه و نرخ خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.