×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی پس از سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله به ۱۵ درصد، به بانک‌ها مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار داده است. در این راستا، بانک مسکن، در تاریخ ۱۵ تیرماه سال جاری، به منظور حمایت از مشتریانی که به دنبال سود بالاتر و ریسک کمتری هستند، انتشار اوراق گواهی سپرده را در دستور کار قرار داده است. صابر عسکرپور، مدیر امور مالی بانک مسکن در گفت و گو با «هیبنا» با بیان این موضوع که پس از کاهش نرخ سود سپرده‌ها، بانک مرکزی این مجوز را برای انتشار اوراق به بانک ها ارائه کرد، گفت: بر اساس مقررات مکتوب بانک مرکزی، بانک ها به میزان ۱۰ درصد از مانده سپرده‌های بلند مدت خود در پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸، می‌توانند اوراق گواهی سپرده مدت‌دار منتشر کنند. البته با توجه به ماهیت بانک مسکن که اکثر مشتریان در آن، مبادرت به افتتاح حساب‌های کوتاه مدت نموده و امکان تمدید سپرده‌ها نیز با نرخ های غیرمعمول برای بانک مسکن وجود ندارد و همچنین با توجه به این که بانک مسکن تسهیلات بلندمدت به مشتریان اعطا می‌نماید، لذا از بانک مرکزی تقاضای سقف انتشار اوراق سپرده را کردیم.

وی افزود: با توجه به درخواست بانک مسکن، بانک مرکزی با افزایش این نسبت به ۱۵ درصد برای بانک مسکن موافقت کرد و در نتیجه قرار است که بانک مسکن به میزان ۶۰۰۰ میلیارد ریال دیگر اوراق گواهی سپرده با نرخ ۱۸ درصد منتشر کند.

عسکرپور درباره ویژگی‌های این اوراق توضیح داد: اوراق گواهی سپرده، یکساله و معاف از مالیات است و قابل بازخرید قبل از سررسید نزد بانک با نرخ سود ۱۰ درصد سالانه است. همچنین پرداخت سود این اوراق نیز به شکل ماهانه صورت می‌پذیرد. او افزود: از دیگر ویژگی‌های این اوراق این است که این اوراق بانام بوده و به شکل الکترونیکی در واحدهای ۱ میلیون ریالی منتشر می‍‌شود.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر جذابیت این اوراق برای مشتریان بانک مسکن چیست، توضیح داد: نرخ سود اوراق از نرخ سود سپرده‌های یک ساله به میزان ۳ درصد بیشتر است. اما در صورت بازخرید قبل از سررسید تفاوتی با سایرسپرده‌ها از نظر بازدهی وجود نخواهد داشت. در حال حاضر در بازار سرمایه نیز اوراق های با نرخ ۱۸ درصد وجود ندارد و گزارش ها نشان می‌دهد که اوراق‌هایی که دولت از طریق حراج منتشر می کند، با نرخ ۱۵ تا ۱۶ درصد به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، بانک مسکن نیز می‌تواند با بهره‌گیری از این اوراق، شرایط را برای حفظ نقدینگی بلندمدت به منظور تعهدات خود در راستای سیاست‌های تبیین شده و اهداف خود بهبود ببخشد.

مدیر امور مالی بانک مسکن با توجه به حجم پایین این اوراق و جذابیت بالای آن نسبت به سایر اوراق موجود در بازار، پیش‌بینی کرد که تقاضای قابل توجهی برای خرید این اوراق وجود داشته باشد و عرضه این اوراق، با استقبال مشتریان روبرو شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.