×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا «تسه» اوراق بهاداری است که توسط بانک مسکن منتشر می شود. دارندگان این اوراق علاوه بر امکان استفاده از تسهیلات مسکن، می توانند این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش برسانند.

هر برگه از این اوراق معادل ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات مسکن است. این اوراق پانزدهم هر ماه توسط بانک مسکن منتشر شده و در ازای سپرده گذاری ممتاز مشتریان به دارندگان این حساب ها تعلق می گیرد. نماد معاملاتی اوراق منتشر شده در هر ماه نیز در اول ماه بعد در فرابورس ایران بازگشایی می شود و قابلیت معامله پیدا می کند.

نماد معاملاتی این اوراق ترکیبی از نام ماه و دو رقم آخر سال تشکیل شده است. برای مثال نماد معاملاتی اوراق تسه منتشر شده در بهمن سال ۹۷ به صورت «تسه ۹۷۱۱» نمایش داده می شود. مدت اعتبار اوراق صادر شده از تاریخ صدور نیز دو سال است که در صورت اتمام مدت اعتبار، نماد معاملاتی آن متوقف و برگه های خریداری شده، باطل می شود.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق تسه برای زوجین در شهر تهران با افزایش ۱۰۰ درصدی در دی ماه به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و سقف تسهیلات جعاله تعمیر از این محل نیز دو برابر شد و از ۲۰ به ۴۰ میلیون تومان رسید. همچنین سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق در شهر تهران ۸۰ میلیون تومان است. متقاضیان مسکن می توانند علاوه بر سقف تسهیلات انفرادی یا زوجین، یک فقره تسهیلات جعاله نیز به عنوان مکمل از بانک مسکن دریافت کنند.

در حالی که بازار مسکن این روزها تحت تاثیر شیوع کرونا به حالت نیمه تعطیل درآمده و عملا به جز برخی از موتورهای جست و جوی ملکی، تقریبا هیچ واسطه ای به شکل فعال در بازار حضور ندارد، تقاضای خرید مسکن نیز به ماه های پس از شیوع کرونا موکول شده است. با این حال آن دسته از متقاضیان مسکن که قصد خرید با استفاده از تسهیلات اوراق را دارند، از هم اکنون می توانند نسبت به خرید اوراق مورد نیاز خود اقدام کنند. در صورتی که این افراد پیشتر حتی برای یک بار در بازار سرمایه اعم از بورس یا فرابورس فعالیت کرده باشند، قطعا واجد کد سهامداری هستند و می توانند به صورت اینترنتی تقاضای خود را به یکی از شرکت های کارگزاری اعلام کنند تا آن شرکت، اوراق مورد نیاز فرد را برای آنها خریداری کند.

در واقع روال این است که متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن ابتدا باید با همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه خود و مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن یا شرکت های کارگزاری عضو فرابورس ایران، نسبت به دریافت کد سهامداری اقدام کنند؛ سپس فرایند خرید این اوراق را می توانند به صورت غیر حضوری تکمیل کنند. اما اگر متقاضی از قبل کد سهامداری داشته باشد، خرید اوراق با همان کد توسط کارگزار برای او انجام خواهد شد و می تواند درخواست خود را با تکمیل یک فرم اینترنتی نیز به شرکت کارگزاری اعلام کند. در این فرم تعداد برگه مورد نیاز فرد بر اساس سقف وامی که نیاز دارد، اعلام می شود و نیز متقاضی می تواند با توجه به اینکه قصد دارد در چه زمانی خرید خانه را انجام دهد و با در نظر گرفتن مدت اعتبار دوساله هر یک از نمادهای اوراق، حتی نماد مورد نظر خود را نیز مشخص کند. به عنوان مثال فردی که قصد دارد در تابستان امسال خانه بخرد، باید اوراقی با اعتبار حداقل شش ماهه خریداری کند.

قیمت این اوراق مانند قیمت سهام بر اساس عرضه و تقاضای روزانه دارای نوسان است که برای اطلاع از قیمت لحظه ای اوراق تسه، متقاضیان می توانند به بخش دیده بان بازار پایگاه اینترنتی فرابورس ایران مراجعه کنند. در حال حاضر قیمت عمده نمادهای تسه بین ۵۳ تا ۵۷ هزار تومان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.