×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
الگوی ارزیابی ریسک پالایشگاه‌های در حال بهره‌برداری ر

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، ریسک‌های بخش انرژی معمولا فراوانی بسیار کم ولی شدت بسیار بالایی دارند، این امر باعث شده است که بخش انرژی هر کشور جزء بخش‌های پرریسک دسته‌بندی شود. بنابراین برای پوشش ریسک‌های آن باید بیمه‌نامه‌های مناسب طراحی و پیاده‌سازی شوند. طراحی چنین بیمه‌نامه‌هایی مستلزم شناسایی دقیق تمامی ریسک‌ها، تعیین ضوابط پذیرش ریسک‌های یک بیمه‌گذار و سرانجام انجام محاسبات بیم‌سنجی محصول طراحی شده است.
با توجه به اهمیت این موضوع، میز تخصصی بیمه‌های اتکایی پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با موضوع «الگوی ارزیابی ریسک پالایشگاه‌های در حال بهره‌برداری» نموده است. این پژوهش توسط فاطمه عطاطلب راهبر میز تخصصی بیمه‌های اتکایی پژوهشکده بیمه و با همکاری دکتر امیرتیمور پاینده نجف‌آبادی استاد گروه بیم‌سنجی دانشگاه شهید بهشتی و با هدف یافتن الگویی جهت پذیرش ریسک انجام شده است.
طراحی الگوی پذیرش ریسک نیازمند طراحی یک سیستم ارزیابی ریسک است و در این راستا گزارش حاضر به بررسی فرآیند پذیره‌نویسی در حوزه بیمه‌های انرژی با تمرکز بر نحوه ارزیابی ریسک پالایشگاه‌های در حال بهره‌برداری می‌پردازد. پذیره‌نویسی فرآیندی است که بیمه‌گران برای تعیین ریسک‌های بیمه کردن کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌کنند. در این فرایند امکان قبول یا عدم قبول ریسک بررسی می‌شود و در صورت قابل قبول بودن، قیمت مناسب برای پوشش ریسک محاسبه می‌شود.
پژوهش حاضر به بیان روش‌های ارزیابی ریسک در حوزه انرژی و ایجاد بینشی از گزارش ارزیابی ریسک برای بیمه‌گران می‌پردازد. همچنین نمونه‌هایی از خسارت‌های سال‌های گذشته که در سایر کشورها رخ داده است به همراه درس‌آموخته‌ای از حوادث گذشته را ارائه می‌کند. خروجی نهایی این گزارش نیز منجر به طراحی یک فرم پیشنهادی برای تهیه گزارش بازدید اولیه گردیده است.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، ارزیابی و مدیریت ریسک در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران، باتوجه به ماهیت خطرآفرین این صنعت و ارزش‌های بالای سرمایه‌ای موجود در آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لزوم بیمه کردن تمام بخش‌های این صنعت در تمامی مراحل ساخت، اجرا، آزمایش و بهره‌برداری به شدت احساس می‌گردد.
علاقه‌مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1544/ مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.