×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
الکاظمی: خسارت به امنیت سوریه به منزله بی‌ثباتی عراق است/ عراقی‌ها ضامن امنیت سفر پاپ هستند

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در جریان گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، خاطرنشان کرد: آنچه در سوریه رخ می‌دهد به صورت مستقیم بر عراق تأثیر می‌گذارد.
وی افزود: ما همواره خیر و صلاح سوریه را خیر و صلاح خود دانستیم و آنچه به ضرر آن و ملت سوریه است به ضرر ما و منافع ملت‌مان است زیرا ما بر این باور هستیم آنچه در سوریه رخ می‌دهد بر اطراف آن به ویژه بر عراق خواه یا ناخواه تاثیر می‌گذارد.
وی همچنین تصریح کرد: ما خواهان ایجاد راهکارهایی مناسب برای بحران سوریه هستیم زیرا معتقدیم که این مسأله به سوریه و ملت آن مربوط می‌شود و ملت این کشور مستحق حمایت و همبستگی ما هستند.
مصطفی الکاظمی همچنین تاکید کرد: گروه‌های تروریستی داعش که در نزدیکی مرزهای ما با سوریه مستقر هستند به منزله تهدیدی علیه هر دو کشور و ملت‌های آنها قلمداد می‌شوند و برای ما مهم است که از طریق افزایش تلاش‌هایمان، اعضای این گروه تروریستی را شکست داده و به حضور آنها فیصله دهیم.
نخست وزیر عراق ضمن ابراز نگرانی نسبت به هر آنچه حاکمیت و منافع این کشور را از سوی هر گروهی خدشه‌دار کند، عنوان کرد: آنچه می‌تواند نگرانی ما را برطرف سازد، برقراری روابط مثبت با کشور همسایه، ترکیه و تمایل به همکاری ثمربخش برای حل هر مشکل و نیز تقویت روابطمان در تمامی زمینه‌ها است.
وی گفت: ما اهتمام ویژه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای رفع هرگونه نگرانی که ممکن است بر روابط مشترک ما تأثیر بگذارد، کتمان نمی‌کنیم. ما شخصاً این امر را احساس کرده‌ایم که عامل اطمینان بخش برای ما به شمار می‌آید.
مصطفی الکاظمی در خصوص سفر پاپ فرانسیس تاکید کرد: این سفر برای تمامی طیف‌های ملت عراق، رخدادی نمادین و مهم محسوب می‌شود و نشان دهنده درک و حمایت پاپ از همبستگی و شراکت ملی و پیوندهای شهروندی بین تمامی عراقی‌ها با توجه به وابستگی دینی، مذهبی و هویت‌های فرعی آنها است و این سفر عمیق‌ترین تحرک و اقدام از سوی پاپ برای نشان دادن جایگاه تاریخی، تمدنی، میراث انسانی، مهد ادیان آسمانی، ارزش‌های فرهنگی عراق است.
وی تاکید کرد، تجربه همزیستی میان مسیحیان، مسلمان، ادیان و سایر مذاهب در عراق واقعیتی تاریخی و معیشتی است که نیاز به بازسازی ندارد.
الکاظمی گفت، هیچ‌گونه مشکل جدی امنیتی در سفر پاپ وجود نخواهد داشت و دولت و سرویس‌های امنیتی اقدامات لازم را برای تأمین امنیت سفر وی اتخاذ کرده‌اند و ملت عراق ضامن امنیت این سفر می‌شوند و مواضع عالی انسانی پاپ را تقدیر خواهند کرد و تلاش دارند از پاپ استقبالی شایسته کنند.
الکاظمی در خصوص اجتناب عراق در نزاع میان ایران و آمریکا در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده اظهار کرد، از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نمی‌کند و این مسأله را جزو مسؤولیت و وظایف خود در حفاظت از عراق و عراقی‌ها می‌داند.
وی همواره ضمن تاکید بر مخالفت قاطع خود با تبدیل عراق به میدان تسویه حساب دیگران و یا اینکه عراق آغاز کننده تجاوز و تعدی باشد، گفت، این سیاست ثابت عراق است.
نخست وزیر عراق ادامه داد: از روابط مثبت و متوازن خود با تمامی طرف‌ها برای کاهش تنش و آشوب در سرتاسر منطقه استفاده کرده‌ایم و تصمیم‌گیری در عراق تنها بر عهده خود عراقی‌هاست و کشورهای منطقه و جهان نقش و موقعیت این کشور و تمایل ملت عراق به عدم دخالت در امور داخلی خود را درک می‌کنند.
الکاظمی اظهار کرد: ما به همگان گفتیم که عراق میدان بازی دیگران نیست و عراق قدرتمند و منسجم عاملی سازنده برای برقراری امنیت و صلح و نیز همکاری در منطقه و جهان خواهد شد و تلاش برای تضعیف عراق و کنار زدن این کشور از معادلات بین‌المللی پیامدها و نتایج وخیمی برای همگان داشته است.
وی گفت: سرویس‌های اطلاعاتی و نیروهای مسلح عراق با تمامی بخش‌های آن اخیراً تحرکات داعش، گروهک‌ها، سرکرده‌ها و مخفیگاه‌های متعلق به آن را کشف و شناسایی کردند، در نتیجه ثبات عراق برای منطقه و جهان ضرورت دارد.
نخست وزیر عراق عنوان کرد: ما معتقدیم بهترین راه برای بازگرداندن امور به روال عادی خود در روابط بین‌المللی رایزنی دیپلماتیک و تلاش برای ایجاد راهکارهایی متوازن و متعادل است که خواسته‌ها و منافع همگان را به دنبال داشته باشد. اما منطق زور نهایتاً شکست خورده و به نفع هیچ‌کس نیست بلکه با منافع ملت‌های منطقه در تعارض است و باعث ایجاد بی‌ثباتی و تنش در آن می‌شود.
مصطفی الکاظمی تصریح کرد: تصمیم گیری در خصوص صلح و جنگ تنها برعهده دولت عراق است نه با این گروه یا آن گروه. 
وی افزود، استفاده از خاک عراق برای ارسال پیام‌های سیاسی تنها از طریق کانال‌های دیپلماتیک و روش‌های سیاسی ممکن است و این مسؤولیت امروز دولت عراق برای خدمت به ملتش است و هیچ کشوری حق ندارد به ضرر امنیت و ثبات ملت عراق به دیگران پیام ارسال کند و دولت، ملت و گروه‌های سیاسی عراق مخالف هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی خود هستند.
الکاظمی تاکید کرد، روابط عراق با واشنگتن براساس معاهده‌ها و توافقنامه‌های تصویب شده پارلمان عراق تنظیم شده و در چارچوب پایبندی به حاکمیت ملی عراق و حرمت و منافع عراق است.
الکاظمی خاطرنشان کرد، تصمیم گیری درخصوص حضور نیروهای خارجی در عراق تنها بر عهده این کشور و دولت آن است نه به خواست یا تمایل هیچ طرف دیگری؛ این امر، مسأله حاکمیت و تصمیمی ملی است.
وی در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام گفت، انتخابات یک مطالبه و درخواست مردمی است که همه گروه‌های اجتماعی خواهان آن هستند و مرجعیت و تمامی نیروهای سیاسی نیز از آن حمایت می‌کنند.
نخست وزیر عراق اظهار کرد، تقدیر کشورش آن است که کشوری مستقل و به دور از قیمومیت‌ها باشد و نمی‌توان گفت که عراق امروز تحت قیمومیت بین‌المللی و یا منطقه‌ای است اما شرایط سیاسی و برخی اشتباهات بزرگ در حق ملت عراق در طول دهه‌های گذشته باعث شد که عراق در مراحل قبلی به زمین بازی توطئه‌چینی‌ها و صحنه خشونت فکری یا تسلیحاتی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود اما عراق موفق شد توازن و تعادل خود را بازیابی کند.
او همچنین گفت، دولت اقدامات مهمی را در خصوص بازداشت عاملان ترورها اتخاذ و اخیرا یک باند بزرگ آدم کشی را در بصره بازداشت کرده و ده‌ها متهم دیگر نیز به منظور تحقیق و بازجویی در خصوص عملیات ترورها دستگیر شده‌اند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.