×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
العبادی، گزینه صدر برای نخست وزیری عراق در صورت مخالفت گروه‌های شیعه با الکاظمی

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، عربی ۲۱ در گزارشی درباره افراد نزدیک به تصدی پست نخست‌وزیری عراق پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی دهم اکتبر نوشت: طبق گزارش رسانه‌های عراق مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نام حیدر العبادی را برای تصدی پست نخست وزیر دولت جدید عراق پیشنهاد کرده است اما این درصورتی است که هیأت هماهنگی شیعیان عراق، موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعیان» که متشکل از احزاب سیاسی شیعه است با تمدید دوره نخست وزیری مصطفی الکاظمی موافقت نکنند.
این موضوع طی تماسی که هفته گذشته میان صدر و العبادی صورت گرفت، مطرح شد؛ چراکه العبادی درصدد است تا میان احزاب چارچوب هماهنگی و مقتدی صدر برای پایان دادن به بحران انتخابات میانجیگری کند.
طبق گزارش شبکه “یو تی وی” عراق و به نقل از منابع سیاسی، صدر در این تماس خطاب به العبادی گفت: اگر چارچوب هماهنگی شیعیان نامزدی مصطفی الکاظمی را برای دور دوم نپذیرد راه دوری نمی روم و تو نامزد ما برای ریاست دولت بعدی هستید و این موضوع را برای نیروهای چارچوب مطرح کنید.
اخبار متناقض
محمود الزجراوی، از رهبران جریان صدر و نماینده سابق پارلمان، در رابطه با نامزدی العبادی توسط صدر گفت: خط جریان صدر با تعیین نخست وزیر ملی برای عراق پیش می‌رود. موضوع نامزد توافقی پس از هر دوره انتخابات مطرح می‌شود.
الزجراوی افزود: نامزد توافقی به معنای چند دسته شدن تصمیم ملی در پارلمان است و این با دیدگاه عراقی‌ها که در صندوق‌های رای بیان می‌شود، مطابقت ندارد و مردم امروز چشم به راه یک نخست‌وزیر ملی هستند؛ نخست وزیری که از بطن پایگاه‌های مردمی باشد و تحت کنترل خارج نیست.
وی ادامه داد: اگر یک نخست‌وزیر از سوی یک بلوک ملی متشکل از ۷۰ نماینده، مانند جنبش صدر، یا ۱۰۰ نفر که با جریان صدر متحد شده‌اند، حمایت شود، به ساختن عراق ادامه خواهد داد، چراکه یک پایگاه ملی وجود دارد که از او حمایت می‌کند.
از سوی دیگر، سلام الزبیدی، از اعضای ائتلاف «النصر» به رهبری حیدر العبادی، نیز در این باره گفت که تحرکاتی از سوی برخی از احزاب سیاسی وجود دارد که بیشترین تعداد کرسی  را در انتخابات به دست آورده‌اند و نام العبادی را به عنوان نامزد سازش (توافقی) برای دولت بعدی مطرح می‌کند.
الزبیدی افزود: العبادی هیچ مخالفتی با این که بخشی از راه حل بحران عراق باشد، ندارد.  مقتدی صدر در سفر به بغداد و دیدار با العبادی تصمیم گرفت که او یکی از گزینه های تصدی پست نخست وزیری عراق باشد.
شانس العبادی
علی البیدر، کارشناس مسائل عراق درباره شانس حیدر العبادی برای تصدی پست نخست وزیری دولت جدید عراق تاکید کرد: یک وتوی کردی و سنی درباره العبادی وجود دارد چراکه گروه های سنی در عراق او را متهم به دست داشتن در ربودن فرزندانشان در جریان عملیات آزادسازی عراق از لوث داعش می کنند و او را مقصر اصلی این اتفاقات می‌دانند.
وی افزود: همچنین این امکان وجود دارد که نخست‌وزیری العبادی در داخل احزاب شیعه و از سوی نوری المالکی رهبر ائتلاف “دولت قانون” وتو شود.
البیدر ادامه داد: به همین دلیل ما معتقد هستیم که العبادی از شرایط توافقی برخوردار نیست تا مجدداً به عنوان نخست‌وزیر تعیین شود.
وی همچنین تصریح کرد: موضوع معرفی نامزدها هنوز زود است، چراکه کمیساریای عالی انتخابات باید نتایج نهایی را اعلام کند و به تایید دادگاه فدرال برسد، پس از آن هر بلوکی می‌تواند درباره نامزدها صحبت کند، اما تا بدین لحظه نزدیک‌ترین فرد به تصدی پست نخست‌وزیری الکاظمی و پس از او اسعد العیدانی استاندار بصره هستند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که الکاظمی و العیدانی نخست‌وزیری را نپذیرند، نوری المالکی در صورتی که داوطلبانه و با پذیرش شرایطی سنگین جریان صدر به این جریان نزدیک شود، می‌تواند گزینه دیگری برای تصدی این پست باشد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.