×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افسردگی و زوال عقل از عوارض دیابت

رئیس مرکز مدیریت بیماری غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالانه به علت دیابت و عوارض آن جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، «افشین استوار» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در نشست مجازی که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: ما اکنون در هفته ملی دیابت قرار داریم، هر سال ۱۴ نوامبر که مصادف با ۲۴ آبان است از طرف سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت، این روز به عنوان روز جهانی دیابت شناخته می‌شود. در واقع ۱۴ نوامبر سالروز تولد کاشف انسولین است و امسال مصادف با یکصدمین سال کشف انسولین است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: این مناسبت در ۱۷۰ کشور دنیا برگزار می‌شود، و به این بهانه وزارت بهداشت و درمان یک هفته را برای افزایش آگاهی عمومی و همچنین همصدایی با بیماران دیابتی اختصاص داده است.در این هفته تمام تلاش ما این است که در سراسر کشور با همراهی و مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانیم موضوع دیابت و بیماران دیابتی را بیش از پیش به آگاهی مردم برسانیم.

استوار گفت: همانطور که استحضار دارید دیابت یک بیماری است که با افزایش قند خون در بدن خودش را نشان می‌دهد. زمانی که قند خون افزایش یافته، کنترل نشود عوارض جدی دارد.عوارض جدی مانند سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی، مشکلات شبکیه و مشکلات شنوایی، زخم دیابتی و قطع عضو است همچنین افسردگی و زوال عقل به دنبال دیابت رخ می‌دهد.

وی افزود: هر چند که دیابت یک بیماری درمان پذیری نیست اما راه‌های موثر برای کنترل قند خون و کاهش عوارض ناشی از دیابت وجود دارد. اکنون با پیشرفت تکنولوژی، داروهای موثر در اختیار بیماران قرار دارد که با کنترل قند خون می‌توانند از آن پیشگیری کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری غیر واگیر وزارت بهداشت در خصوص انواع دیابت خاطر نشان کرد: انواع دیابت مختلف است، ما دیابت نوع یک را داریم که علت آن تقریباً نامعلوم است. دیابت نوع دو بیشتر در بزرگسالان است و در ۹۰ درصد موارد دیابت را به خود اختصاص می‌دهد. دیابت نوع ۲ علت ترکیبی از عوامل ژنتیکی و فامیلی است و عوامل خطرناکی مثل چاقی، اضافه وزن و کمبود فعالیت بدنی دلیل آن هستند. به خصوص در سنین بالای ۴۵ سال و فشار خون بالا و چربی خون بالا از عواملی هستند که فرد را مستند به دیابت نوع ۲ می‌کنند.

وی افزود: شیوع دیابت در دنیا بسیار بالاست و فراگیر ترین بیماری غیر واگیر در دنیاست. ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالانه به علت دیابت و عوارض آن جان خود را از دست می‌دهند. در کشور ما نزدیک به ۱۱ درصد بزرگسالان ۲۵ سال به بالا به دیابت مبتلا هستند که این تقریبا معادل پنج و نیم میلیون نفر در سراسر کشور است.

استوار گفت: متاسفانه علاوه بر این شیوع بالا روند شیوع افزایشی است بنابراین وزارت بهداشت پیشگیری این بیماری را متعهد شده است که این شیوع افزایشی را متوقف کند و همه برنامه‌های پیشگیری و کنترل را به کار بگیرد تا به مبتلایان دیابت خدمت مناسبی ارائه دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری غیر واگیر وزارت بهداشت در خصوص شعار امسال برای هفته دیابت گفت: شعار امسال روز جهانی دیابت و هفته دیابت با توجه به نقش با اهمیتی که پرستاران در پیشگیری و کنترل دیابت دارند مرتبط با پرستاران است. شعار “پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند” به این دلیل برگزیده شده که در زنجیره درمان بیماران دیابتی پرستاران نقش بسیار مهمی دارند و در کنار کادر سلامت، آموزش به مردم و مراقبت از بیمار تلاش زیادی می‌کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.