×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر این سازمان، با اشاره به اینکه اصل ۲۹ قانون اساسی، تأمین‌اجتماعی را یک حق همگانی معرفی می‌کند و اجرای دقیق و کامل این اصل، عمل به یک معروف بسیار بزرگ است، گفت: تأمین‌اجتماعی یکی از ایجابی‌ترین عناصر اجرای معروف در کشور است. در سازمان تأمین‌اجتماعی که در اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی مأموریتی مهم دارد، افزایش کیفیت ارائه خدمت ارزشمندترین معروف است و موانعی که موجب مطول شدن فرایند ارائه خدمات به مردم می‌شود؛ مصداق منکر بزرگی است که می‌بایست با هدایت سیستم به سمتی حرکت کرد که منکرات و نارسایی‌های احتمالی رفع شود. تحول گاهی رفع چند مورد از همین نارسایی‌ها است که دریافت خدمت را برای مردم تسهیل می‌کند.

به‌گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان تأمین‌اجتماعی با حضور میرهاشم موسوی مدیرعامل این سازمان، حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و جمعی از معاونان و مدیران بیمه و درمان سراسر کشور با حضور ویدئوکنفرانسی مدیران استان‌ها برگزار شد.

براساس این گزارش، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این نشست، ضمن ابراز خرسندی نسبت به اهتمام مدیران و کارکنان این سازمان نسبت به اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر، گفت: در حکمرانی جمهوری اسلامی ایران، هر کس که مسئولیتی بر عهده می‌گیرد، نسبت به اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیز در حوزه مأموریتی خود مسئولیت دارد و در نگاهی وسیع‌تر صرف‌نظر از هر مسئولیتی، آحاد امت اسلامی در شئون مختلف نسبت به این دو فریضه مسئولیت دینی دارند. این مسیر را مکتب اهل بیت (ع) برای ما روشن کرده است. در مکتب ما یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخی، حادثه عظیم کربلا است که در آن حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر است. به‌نظر می‌رسد که یکی از علل ماندگاری حادثه کربلا این است که این قیام برای اقامه معروف بوده و هر کس برای عمل و احیای مؤلفه‌های اصلی مکتب اسلام قیام کند، ماندگار خواهد شد.
وی با ابراز تأسف نسبت به برخی بی‌اعتنایی‌ها به فریضتین امر به معروف و نهی از منکر، تردید در اجرای آن را ناروا دانست و افزود: نباید در اجرای تکالیف شرعی دچار تردید بشویم و متساهلانه با مسائل برخورد کنیم. باید این تردیدها از بین برود و همه بتوانند بدون لکنت، نکات و تذکرات خود را به‌راحتی مطرح کنند. بخشنامه‌هایی که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به بخش‌های مختلف سازمان ارسال می‌شود در واقع نهادسازی برای اجرای این فریضتین است و اساساً تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر هر دستگاه برای نهادسازی در این حوزه است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه اصل ۲۹ قانون اساسی، تأمین‌اجتماعی را یک حق همگانی معرفی می‌کند و اجرای دقیق و کامل این اصل، عمل به یک معروف بسیار بزرگ است، گفت: تأمین‌اجتماعی یکی از ایجابی‌ترین عناصر اجرای معروف در کشور است. اساساً ظرفیت حکمرانی تأمین‌اجتماعی معروف است اما موانعی هم وجود دارد که در اینجا باید به نحو سلبی و با رویکرد نهی از منکر وارد شویم. یکی از موانعی که مایه سلب امنیت و آرامش جامعه است، روابط ناسالم و فسادآلود در مجموعه‌های اقتصادی است که موجب رنج و تألم است و این رویه باید با رویکرد سلبی و نهی از منکر اصلاح شود.
موسوی با اشاره به کلام معصوم (ع) مبنی بر اینکه کفایت و امانت‌داری ضرورت قبول مسئولیت از سوی افراد است، گفت: کفایت یعنی همان تناسب اقتضائات مسئولیت با فردی که مسئولیت را قبول می‌کند و این مقتضی آن است که هر کس در هر مسئولیتی هست با منکرات و نارسایی‌های مجموعه خود مقابله و آنها را اصلاح کند. موانعی که موجب مطول شدن فرایند ارائه خدمات به مردم می‌شود؛ مصداق منکر بزرگی است که می‌بایست با هدایت سیستم به سمتی حرکت کرد که منکرات و نارسایی‌های احتمالی رفع شود. تحول گاهی رفع چند مورد از همین نارسایی‌ها است که دریافت خدمت را برای مردم تسهیل می‌کند. اگر به مسئولیت‌هایمان به درستی عمل کنیم و درست به مردم خدمت‌رسانی کنیم، آن وقت کلام ما هم نافذ خواهد بود و اگر به برادری یا خواهری تذکری بدهیم، گوش او شنوا خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه افزایش کیفیت ارائه خدمت در سازمان تأمین‌اجتماعی بالاترین معروف است، اظهار داشت: ۱۴۰ هزار کارمند سازمان تأمین‌اجتماعی و مجموعه‌های اقتصادی آن، باید ۱۴۰ هزار آمر به معروف باشند و به بهترین نحو به مردم خدمات ارائه کنند و بعد به دیگر شئون فریضتین امر به معروف و نهی از منکر هم ورود کنند. چنان که تا امروز هم همین‌طور بوده و همکاران ما در سازمان تأمین‌اجتماعی، بهترین خدمات را در حوزه‌های مختلف درمانی و بیمه‌ای و اقتصادی ارائه کرده‌اند. در بحث شناسایی گلوگاه‌های فساد در مجموعه‌های اقتصادی نیز بیشتر گزارش‌ها از درون سیستم و از سوی همین کارمندان شریف انجام گرفته است.

بزرگترین معروف در سازمان تأمین‌اجتماعی خدمت به مردم است
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز در این نشست، ضمن تقدیر از سازمان تأمین‌اجتماعی برای تدارک این نشست، عملکرد این سازمان در حوزه فریضتین را خوب ارزیابی کرد و گفت: در نظامی که منسوب به امام زمان(عج) است، باید به نحوی کار کنیم که شرمنده ائمه علیهم‌السلام نباشیم. البته ما موظفیم که تلاش کنیم و از خداوند بخواهیم که نتایج به خواست و اراده او رقم بخورد.
وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند، گفت: در زمان اباعبدالله، هم نماز برپا می‌شد و هم حج و روزه و زکات اقامه می‌کردند، اما جامعه دچار بی‌تفاوتی شده بود و امام به همین خاطر قیام کردند. امر به معروف و نهی از منکر هم تنها مبنای شرعی ندارد، بلکه پیش از آن مبنای عقلی و اخلاقی دارد که آن عبارت است از بی‌تفاوت نبودن که این در همه جا یک اصل اجتماعی است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره اینکه امر به معروف و نهی از منکر، مصادیق بسیار گسترده‌ای دارد و تنها محدود به حجاب و عفاف نیست، اظهار داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی به‌واسطه اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، عملکردش می‌تواند مجموعه نظام را کارآمد یا ناکارآمد نشان دهد. اگر سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای مأموریت‌های خود کارآمد باشند، می‌گویند نظام کارآمد است و اگر ناکارآمد باشد می‌گویند نظام ناکارآمد است و این فرصت بسیار مغتمنی برای توسعه امر به معروف و نهی از منکر است.
حجت الاسلام طاهری آکردی در ادامه گفت: مهم‌ترین اقدام شما در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، ارائه خدمت مناسب به مردم خصوصاً در حوزه درمان است. اگر در سازمان تأمین‌اجتماعی نسبت به این موضوع حساسیت وجود داشته باشد و این مجموعه بتواند به بهترین نحو به مردم خدمت ارائه کند، این بزرگ‌ترین معروف و بزرگترین خدمت به فریضتینی است که در دین ما بر آن تأکید شده است. در زمان آیت‌الله بهجت کسانی از کارکنان و کارمندان اداری خدمت ایشان رسیدند و از ایشان ذکری خواستند. حضرت آیت‌الله بهجت به آن مجموعه فرمودند که بزرگ‌ترین و بهترین ذکر برای شما خدمت به مردم است.
وی با اشاره به اینکه شفافیت اقتصادی یکی دیگر از معروف‌هایی است که سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند به آن عمل کند، گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی به‌واسطه داشتن مجموعه‌های اقتصادی بزرگ و مهم باید بتواند شفافیت اقتصادی را توسعه بدهد. شفاف بودن باعث می‌شود که رضایت مردم افزایش پیدا کند و هیچ خدمتی بالاتر از این نیست که رضایت اجتماعی ارتقا یابد. البته در این زمینه باید دقت شود که افشای فساد و مطالبه‌گری، آدابی دارد که مراعات نکردن آن خود فسادی دیگر است. این طور نیست که کسی به صرف شنیدن گزارشی، آن را فریاد بزند و آبروی کسی را ببرد، بلکه این مسائل باید از مجاری قانونی دنبال شود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، شنیدن صدای مردم و رسیدگی به شکایات آنها را یکی دیگر از معروف‌های مهم در سازمان تأمین‌اجتماعی دانست و گفت: گاهی در زمینه ارائه خدمت، اختلالاتی وجود دارد که این با شنیدن حرف مردم و شکایات آنها قابل رفع است. حتی اگر شنیدن حرف مردم منجر به رفع اشکال نشود، صرف شنیدن نقدها و صحبت‌های مردم ایجاد رضایت می‌کند.
حجت‌الاسلام طاهری آکردی با اشاره به اینکه دشمن با برنامه‌ریزی روی مسئله حجاب متمرکز شده است، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد علت اینکه دشمن حجاب را دریچه ورود به اعتراضات قرارداد این بود که می‌خواست زیر یک پرچم واحد، اپوزیسیون را متحد کند و از آنجا که هیچ چیز جز حجاب نمی‌توانست مجموعه‌های متکثر اپوزیسیون را متحد کند روی این مسئله برای حمله به جمهوری اسلامی به توافق رسیدند. امروز هم باید هوشیار باشیم که این مسئله مایه دودستگی و اختلاف در جامعه نشود که این همان هدفی است که دشمن دنبال می‌کند.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دکتر مهدی اسلامی معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این نشست، با ارائه گزارشی درباره وضعیت انطباق امور اداری و فنی مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی با موازین اسلامی و شرع مقدس، اظهار داشت: به‌طور کلی ۱۲ آیین‌نامه در حوزه انطباق عملکرد حوزه پزشکی با موازین شرع مقدس در قوانین وجود دارد که در این مدت کوشیده‌ایم در مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی بر اساس مرّ قانون عمل کنیم. به این ترتیب در طول یک سال گذشته، شورای امر به معروف در مراکز درمانی را تقویت کردیم، دوره‌های آموزشی عفاف و حجاب برای کادر فنی مراکر درمانی برگزار و تبلیغات محیطی مرتبط با فرهنگ اسلامی را در این مراکز تقویت کردیم. همچنین با ایجاد کمیته اخلاق بالینی و طرح انطباق در بخش‌های مختلف درمان خصوصاً در بخش پرستاری، تلاش کردیم که بیشترین انطباق با موازین شرعی را در مراکز درمانی تحقق بخشیم.
وی با اشاره به اینکه چالش کمبود نیروی انسانی در بخش درمان، یک چالش سراسری در کشور است که در برخی موارد انطباق با موازین را دچار چالش می‌کند، گفت: تقویت دفاتر رسیدگی به شکایات و تمهید و تدارک حفظ حریم بیماران و ساماندهی نوع پوشش کادر درمان، از دیگر اقداماتی است که تا امروز در مراکز درمانی ما انجام گرفته است.
همچنین احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در این نشست با ابراز خرسندی نسبت به وضعیت اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در این سازمان، گفت: در سازمان تأمین‌اجتماعی عمل به فریضتین امر به معروف و نهی از منکر، محدود به حوزه عفاف و حجاب نبوده و خصوصاً از ابتدای دولت مردمی سیزدهم، بحث مبارزه با فساد با جدیت در سازمان دنبال شده و اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است. تأکید بر حوزه عفاف و حجاب هم به اقتضای شرایطی است که پیش آمده اما واقعیت این است که حوزه عمل سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه بسیار موسع‌تر از این بوده است.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت عمل به فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در سازمان تأمین‌اجتماعی مناسب است که در این زمینه باید از همه مدیران و کارکنان سازمان تشکر کنیم. در همین حوزه عفاف و حجاب، طبق بررسی‌های انجام شده غالب کارکنان سازمان اعم از کسانی که در حوزه بیمه‌ای و در مراکز درمانی ما فعالیت می‌کنند، مقید به پوشش اسلامی هستند و الحمدلله از این نظر سازمان تأمین‌اجتماعی با کمترین مشکل مواجه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.