×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

داوود خدابنده، کارشناس اقتصادی گفت: عرضه نفت به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند به افزایش بازارهای صادراتی با نقش دادن به بخش خصوصی در تجارت نفت ایران کمک کند. با این روش، بخش خصوصی نیز به عنوان بازیگر جدید و توانمند ایران به بازویی برای فروش نفت ایران تبدیل خواهد شد.
به گزارش کیوسک خبر مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، خدابنده با اشاره به اهمیت بالای تجارت نفت در اقتصاد ایران و لزوم بی‌اثر کردن تحریم‌های امریکا در حوزه تجارت نفت، اظهار کرد: عرضه نفت به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند به متنوع‌سازی مبادی فروش کمک کند. با این روش، شرکت‌های نفتی می‌توانند به راحتی اوراق گواهی سپرده کالایی را به عنوان یکی از ابزارهای مالی برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده کنند.
او تصریح کرد: این اوراق، به عنوان یکی از ابزارهای مالی، به شرکت‌ ملی نفت ایران این اجازه را می‌دهد تا بدون اینکه نفت خود را به فروش برسانند، با عرضه اوراق گواهی سپرده نفت، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگری را انجام دهند. این موضوع می‌تواند به افزایش فروش نفت خام کمک کند، زیرا شرکت‌های نفتی می‌توانند با استفاده از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگر، به دنبال افزایش تولید نفت باشند.
خدابنده با اشاره به اهمیت بالا نقش‌دهی بخش خصوصی برای حضور در تجارت بین‌المللی نفت، اظهار کرد: بدین ترتیب علاوه بر شرکت ملی نفت ایران، تعداد زیادی از مشتریان بخش خصوصی نیز به بازاریاب نفت ایران تبدیل می‌شوند و از این طریق علاوه بر شکستن انحصار فروش نفت و ایجاد فضایی شفاف برای عرضه نفت، امکان ایجاد بخشی جدید با توانمندی مناسب و رقابت‌پذیری بالا در تجارت نفت ایران را فراهم خواهد کرد.
او در پایان گفت: می‌توان این روش را به‌عنوان یکی از راهکارهای موثر در بهره‌برداری بهینه از منابع نفتی کشورها به خصوص ایران که با بخش بزرگی از تحریم‌های تجارت نفت مواجه است معرفی کرد.

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.