×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نخستین خط تولید اینورتر با مقیاس بزرگ نیروگاهی کشور با توان ۲۵۰ کیلووات در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
کیوسک خبر ـ تا پیش از تولید این محصول درکشور، اینورترهای مورد نیاز از کشورهای اروپای غربی و چین تهیه می‌شده است. با بومی شدن تکنولوژی ساخت مبدل‌های خورشیدی در کشور تا ۲۰ درصد از نیازهای کشور به این محصول رفع می‌شود و علاوه بر آن امکان صادرات به کشور همسایه فراهم خواهد شد.
شرکت مکو در راستای بومی‌سازی ساخت مبدل‌های فتوولتاییک متصل به شبکه (اینورتر)، نسبت به ساخت نمونه‌های صنعتی اقدام کرده است. راه‌اندازی خط تولید اینورتر “مکو” حدود یک سال به طول انجامیده است.
تا پیش از این ورود به این حوزه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود اما هم اینک “مکو” با حمایت‌های صورت گرفته و نیز با توجه به نبود اینورترهای با توان بالای بومی در کشور، برای بومی سازی ساخت این نوع اینورتر در کشور اقدام کرده است.
این شرکت با در اختیار داشتن نیروهای متخصص داخلی و دستگاه‌های پیشرفته خط تولید، امکان طراحی مهندسی و توسعه تولید اینورترهای خورشیدی با توان‌های مختلف را در ایران فراهم کرده است.
با توجه به رقابتی بودن بازار و نقش حیاتی تولید اینورتر در تعیین قیمت نهایی و فروش این محصول، “مکو” در صورت نیاز بازار، توانایی توسعه تولید این محصول در هر نوع رده توانی را خواهد داشت.
نتایج حاصل از آزمون‌های عملکردی و داده‌برداری دوره‌ای از نمونه دستگاه اینورترهای ساخت داخل نشان می‌دهد که کیفیت توان الکتریکی تزریقی به شبکه سراسری قابل مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن است. این محصول با نمونه‌های اروپای غربی از لحاظ فنی و قیمتی، قابل رقابت است.
تولید اینورتر در همه رده‌های توانی از برنامه‌های آینده شرکت مکو برای ساخت اینورترهای خورشیدی است.
تولید برق پاک از انرژی تجدیدپذیر، کاهش آلودگی هوا با کاهش تولید ۴۰۰ تن دی اکسید کربن در بازه زمانی یک ساله، ایجاد اشتغال در حوزه فناوری‌های نوین و جلوگیری از خروج ارز و حفظ سرمایه‌های ملی از مزیت‌های راه‌اندازی تولید اینورتر در “مکو” است.
با حمایت‌های دولتی و اعطای تسهیلات، ایجاد تعرفه گمرکی برای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز، افزایش قیمت برق انرژی تجدیدپذیر به منظور تشویق سرمایه‌گذاران برای توسعه تولید اینورترهای بومی از راهکارهای توسعه صنعت تولید اینورتر در کشور است.
همچنین در ادامه، نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ کیلوواتی و خط تولید اینورتر خورشیدی مرکزی با توان ۲۵۰ کیلووات با حضور رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در “مکو” افتتاح شد.
گفتنی است اینورتر در لغت به معنای مبدل و یک دستگاه الکترونیک قدرت است و جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.