×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

محمدجواد براتی مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه
عملیات بهره‌برداری آنومالی ۱۱ مجتمع معدنی و صنعتی سپهبد شهید سلیمانی ساغند اردکان، نویدبخش تحولی در اکتشافات سنگ‌آهن است و زمینه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم صدها نفر را فراهم کرده و در شکوفایی اقتصادی منطقه و استان یزد نقش موثری خواهد داشت.

صنعت فولاد صنعتی پیشرو و صنعت‌ساز، شاهرگ حیاتی اقتصاد و فرصتی برای توسعه و رشد اقتصادی کشورمان ایران است. این صنعت برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ نیازمند زیرساخت و مواد اولیه است. تأمین سنگ‌آهن به‌عنوان خوراک اولیه صنعت فولاد به میزان قریب به ۲۰۰ میلیون تن در سال از جمله این نیازهاست. به نظر می‌رسد استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن برنامه‌ریزی و تدبیر بیشتری از سوی دولت و شرکت‌های فولادی می‌طلبد و در این خصوص، شرکت فولاد مبارکه، با جدیت وارد این حوزه شده و افق روشنی در این زمینه گشوده است.

اهمیت و ضرورت اکتشاف و استخراج در حوزه معدن برای تأمین سنگ‌آهن موردنیاز فولادسازان بر کسی پوشیده نیست و تأثیر آن بر صنعت فولادی تا به حدی است که می‌توان گفت حیات صنعت فولاد به نوعی به اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن از معادن وابسته است.

فقدان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح درزمینه تأمین زیرساخت‌های انرژی و تأمین مواد اولیه شرکت‌های فولادی و عدم سرمایه‌گذاری در بخش معدن ازجمله چالش‌های اساسی فعلی فولادسازان کشور است. تردیدی نیست که کم‌توجهی به موضوع اکتشافات در حوزه معدن می‌تواند حلقه‌های زنجیره ارزش در صنعت فولاد را دچار بحران کند و شرکت‌های فولادی را با زیان‌های سنگین ناشی از عدم تأمین مواد اولیه مواجه سازد.

در چنین شرایطی و با وجود برخورداری کشور از موهبت الهی ذخایر معدنی و زیرزمینی غنی، متأسفانه تا امروز اکتشافات جامع و کامل و آمایش سرزمین موردنیاز صنعت فولاد با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، ازجمله پهبادها و ماشین‌آلات به‌روز صورت نپذیرفته و ذخایر معدنی و سنگ‌آهن موردنیاز این صنعت به نحو شایسته شناسایی نشده که یکی از دلایل آن فقدان سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه و هزینه‌های سنگین اکتشاف معادن است.

مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی و سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های توانمند به‌منظور اکتشاف پهنه‌های جدید و توسعه معادن کوچک‌مقیاس ازجمله اقدامات اولیه‌ای است که برای تأمین سنگ‌آهن موردنیاز در سال‌های آتی و توسعه پایدار صنعت فولاد ضروری به نظر می‌رسد. در این خصوص شرکت فولاد مبارکه نیز با برنامه‌ریزی و جدیت به این حوزه وارد شده و معاونت معدنی این شرکت، به دنبال تحقق اهداف و سیاست‌های شرکت در این زمینه است.

معاونت معدنی شرکت فولاد مبارکه با فعالیت در حوزه‌های مدیریت ارزیابی و اکتشاف معادن، مدیریت استخراج مواد معدنی و مدیریت و فراوری مواد معدنی، می‌کوشد به‌منظور تحقق استراتژی تأمین پایدار مواد اولیه و توسعه اکتشافات در فولاد مبارکه، ضمن بهره‌گیری از تحول دیجیتال در این حوزه، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و همچنین یادگیری دانش فنی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و خوشبختانه هم‌اکنون در جایگاه خوبی قرار گرفته است.

در این راستا، در اکتشافات اخیر این شرکت، ۱۲۵ هزار کیلومترمربع شناسایی و پی‌جویی پهنه اکتشافی در منطقه انارک انجام‌شده و ذخیره ۳۰ میلیون تنی سنگ‌آهن در این منطقه شناسایی‌شده است.

آغاز عملیات بهره‌برداری آنومالی ۱۱ مجتمع معدنی و صنعتی سپهبد شهید سلیمانی ساغند اردکان در هفته گذشته، نویدبخش تحولی در عرصه اکتشافات سنگ‌آهن است که طی آن شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در ساغند اردکان، ضمن تأمین مواد اولیه موردنیاز خود در آینده، زمینه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم صدها نفر را فراهم ساخته و به‌یقین، فعالیت پررونق فولاد مبارکه در آن معدن، زمینه شکوفایی اقتصادی منطقه و استان یزد را نیز ایجاد می‌کند. امید است حضور فولاد مبارکه در حوزه اکتشافات معدنی، سرآغاز تحولات جدی در راستای ساختن ایرانی بهتر برای هم‌میهنان باشد.

منبع خبر: ایراسین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.