×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اعلام حکم قطعی مهدی جهانگیری و احضار رییس پیشین بانک مرکزی

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، پربازدیدترین خبرهای حقوقی و قضایی این هفته را در این گزارش مرور می کنیم.
محکومیت «مهدی جهانگیری»/ احضار رییس سابق بانک مرکزی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بسیار خرسندیم که این انقلاب گام ۴۰ ساله اول را با موفقیت برداشته و با رسیدن به تکامل، گام دوم را محکم تر و استوارتر در مسیر رسیدن به ایران قوی برمی‌دارد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه شنبه ضمن تشکر از زحمات و تلاش های کادر پزشکی و درمانی در مواجهه با ویروس کرونا، از کسانی که برای ساخت واکسن کرونا تلاش کردند و الحمدالله موفق بوده است تشکر کرد و در پاسخ به سوالی درباره پرونده مهدی جهانگیری گفت: این پرونده در جلسات قبل مورد سوال بود و ادعا شده بود که حکم صادر شده ولی آن زمان حکم صادرنشده بود ولی امروز اعلام می‌کنم که حکم نهایی این پرونده صادر شده و ابلاغ شده و برای اجرا ارسال شده است.
وی افزود: در این پرونده آقای مهدی جهانگیری به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ  ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و همچنین  ۱۰۸ هزار دلار و  با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارز به صورت غیرقانونی به خارج از کشور به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز قاچاق یعنی ۴ برابر  ۲۶ میلیارد ریال محکومیت حاصل کردند.
اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر آن به جرم تحصیل مال از طریق نا مشروع به مبلغ ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به  تحمل دو سال حبس دیگر  و رد مال یعنی همین ۴۵۶ میلیارد ریال محکوم شده است. در رابطه با خودداری از ارایه اطلاعات واقعی به سازمان  بورس به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود و در ارتباط با ارز هم تحمل ۷۴ ضربه شلاق داشتند که دادگاه تجدیدنظر یک مورد از ۷۴ ضربه شلاق را تعلیق کرده و مورد دیگر از ۷۴ ضربه شلاق را به ۵۰ میلیون ریال  جزای نقدی تبدیل کرده یعنی مجازات شلاق عملاً منتفی است ولی بابت هر کدام از این عناوین مجرمانه به تحمل دو سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده است.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به  پرونده فساد مدیران بانکی و اینکه اخیراً شنیده شده باز هم آقای ولی الله سیف به دادسرا احضار شده است و پیرامون کدام پرونده بوده است؟ گفت: پرونده ارزی که مربوط به مدیران بانکی هست قبلاً اشاره شده بود که این پرونده در دادسرا رسیدگی و به دادگاه ارسال شد. در جریان و فرایند قضائی به دلیل نقص در پرونده و ایرادات مطرح شده از دادگاه پرونده به دادسرا بازگشت. اخیراً دادسرا تحقیقات خود را تکمیل کرده و در این جریان از برخی از افراد از جمله رئیس سابق بانک مرکزی تحقیقاتی انجام شده و احضار این فرد صحت دارد و پیرامون این مسئله بوده است.
شناسایی یک باند اخذ «رای تضمینی» با عنوان «فرشته نجات» در کرمانشاه

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به شناسایی یک باند اخذ «رای تضمینی» با عنوان «فرشته نجات» در کرمانشاه از دستگیری یک وکیل و برخی کارکنان دادگستری در جریان این پرونده خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضائیه حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به شناسایی یک باند اخذ «رای تضمینی» با عنوان «فرشته نجات» در کرمانشاه از دستگیری یک وکیل و برخی کارکنان دادگستری در جریان این پرونده خبر داد.
وی همچنین اعلام کرد که در دی ماه گذشته، ۱۲ نفر به اتهام کارچاق کنی، کلاهبرداری و اخذ رشوه از وکلا، کارمندان ثبت و دادگستری و افراد کارچاق کن، توسط این مرکز دستگیر شده‌اند.
مدت حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رأی وحدت رویه اعلام کرد که ایام حضور در جبهه بدون نیاز به سابقه اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور در این‌گونه مشاغل به عنوان سابقه خدمت محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از دیوان عدالت اداری، به دنبال اعلام تعارض در آراء صادره شعب دیوان عدالت اداری با خواسته احتساب ایام حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور هیات عمومی در این مورد وارد بحث و بررسی شد و مشخص گردید برخی شعب دیوان با صدور رای به ورود شکایت، خواسته خواهان را مورد تایید قرار داده و رای به احتساب ایام حضور در جبهه به عنوان سابقه سخت و زیان‌آور داده اما برخی دیگر از شعب تایید این خواسته را منوط به داشتن سابقه اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور دانسته‌اند.
با طرح این موضوع در هیات عمومی دیوان عدالت اداری، اعضای هیات با اکثریت آراء رای به ورود را صحیح تشخیص داد و به این ترتیب مقرر کردند ایام حضور در جبهه بدون نیاز به سابقه خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور، به عنوان سابقه این گونه مشاغل احتساب می‌شود.
تریبون‌ عمومی محل طرح و حل مسائل اختلافی نیست

رئیس قوه قضائیه گفت: تریبون‌ها نه محل طرح و نه محل رفع مسائل اختلافی است بلکه این «جلسات خصوصی مسئولان» است که محل طرح و رفع مسائل اختلافی است.
به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه که امروز دوشنبه (۶ بهمن) برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت ام البنین (س) و گرامیداشت مقام مادران، همسران و خانواده معزز شهدا، گفت: امروز شهدا چراغ راه هدایت همه انسان‌ها هستند و پیام آن‌ها برای ما پیام عبودیت و بندگی، اخلاص و مقاومت در راه حق است.
رئیس قوه قضاییه «توجه به خداوند متعال» و «ساختن زندگی بر اساس دین و آموزه‌های دینی» را از جمله اهداف بلند شهیدان دانست و افزود: از خداوند متعال می‌خواهیم که جامعه ما در توجه به اهداف و مقاصد عالی شهیدان، توفیق بیش از پیش پیدا کند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت وجود انسجام در جامعه و همچنین مسئولان تاکید کرد و گفت: تریبون‌ها نه محل طرح و نه محل رفع مسائل اختلافی است بلکه آنچه محل طرح و رفع مسائل اختلافی است «جلسات» هستند.رئیس قوه قضاییه با اشاره به وجود جلسات در همه سطوح در کشور، عنوان کرد: تریبون‌ها باید محل امیدآفرینی و رفع نگرانی مردم و نشان دادن انسجام و آهنگ واحد در کشور باشد.
رییسی: اجرای بخش عمده‌ سند تحول قضایی، نیازمند اصلاح قوانین است
رئیس قوه قضاییه گفت: اجرای بخش عمده‌ای از سند تحول قضایی، نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است.
به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، دومین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد.
رئیسی در جریان این جلسه با اشاره به ابلاغ عمومی سند تحول قضایی گفت: هم اکنون مطالبه عمومی برای اجرای این سند شکل گرفته است و همه بخش‌های قوه قضایه باید با همکاری نخبگان و صاحبنظران، اجرای سند را پیگیری کنند.
دریافت پول از مردم تحت عنوان «خدمات دارویی» توسط داروخانه‌ها وجاهت قانونی ندارد

رییس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با وزیر بهداشت درباره حق فنی داروخانه‌ها گفت: دیوان عدالت اداری بحث تعرفه حق فنی داروخانه‌ها را ابطال کرده است ولی برخی داروخانه‌ها مبالغی را تحت عنوان «خدمات دارویی» از بیماران دریافت می‌کنند که وجاهت قانونی ندارد و وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشد.
به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن درویشیان در این دیدار با تشکر از تلاش‌های دست‌اندرکاران حوزه سلامت گفت: امروز خط مقدم مبارزه با کرونا وزارت بهداشت است که باید از تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه تشکر کرد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.