×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در آستانه روز ملی اصناف در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: توسعه پوشش بیمه، از اهداف اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی است و اصناف می‌توانند در این زمینه با تأمین‌اجتماعی همکاری کنند که باید مدل مناسبی برای این کار طراحی کنیم.

به گزارش کیوسک خبر روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در این جلسه اظهار داشت: هدف از جلسات تعاملی با تشکل‌های شرکای اجتماعی این است که همه برای حفظ امنیت و آسایش جامعه تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی و رفع دغدغه کارگران همکاری کنیم و مأموریت مشترک خود را در زمینه خدمت به جامعه شریف کارگری انجام دهیم. ما دارای اهداف مشترک و اراده جدی هستیم و این اهداف و اراده باید به برنامه مشترک تبدیل شود.

موسوی با اشاره به برخی پیشداوری‌های مغرضانه در ابتدای فعالیت دولت مردمی سیزدهم مبنی بر ناتوانی این دولت و مدیریت منتخب آن در اداره سازمان تأمین‌اجتماعی و بروز مشکل در این سازمان، گفت: برخلاف این پیشداوری‌های مغرضانه در این دوره در پرداخت مستمری‌ها و اجرای تعهدات مختلف بیمه‌ای و درمانی حتی یک روز تأخیر نداشتیم. در این دوره در زمینه توسعه خدمات نه تنها توقفی صورت نگرفته، بلکه رویکرد توسعه خدمات نیز یا جدیت در حال پیگیری است. با وجود برخی مشکلات و محدودیت‌های منابع، ۲۰۰ پروژه توسعه‌ای را در حال احداث داریم که عمدتاً مربوط به حوزه درمان هستند. در همه سفرهای استانی، افزایش کمی و کیفی خدمات را در دستور کار داریم. در مناطقی نیز که مرکز درمانی ملکی نداریم، هزینه درمان در مراکز دولتی به‌طور کامل توسط سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود و درمان رایگان به بیمه‌شدگان و بازنشستگان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به مطالبه تشکل‌های کارگری برای گسترش بیشتر پوشش بیمه‌ای، گفت: پوشش کامل تأمین‌اجتماعی و اجرای کامل اصل ۲۹ قانون اساسی، آرمان نظام و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی است و در این سازمان در این دوره پوشش فراگیر ‌بیمه‌ای برای همه اقشار را پیگیری می‌کنیم. توسعه پوشش بیمه از اهداف اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی است و اصناف می‌توانند در این زمینه همراه و همکار تأمین‌اجتماعی باشند و باید مدل مناسبی برای این کار طراحی کنیم. پوشش بیمه‌ای صنوف مختلف از جمله رانندگان و کارگران ساختمانی و سایر اصناف را باید با استفاده از ظرفیت انجمن‌های صنفی پیش ببریم و از ظرفیت تشکل‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه حضور نمایندگان تشکل‌های شرکای اجتماعی در حوزه‌های تصمیم‌گیری تأمین‌اجتماعی گفت: در گام اول باید از ظرفیت موجود استفاده کنیم و اگر به مشکلی رسیدیم برای اصلاح اقدام کنیم. ما امروز از ظرفیت نهادهای موجود استفاده لازم را نمی‌بریم و باید با استفاده بیشتر از ظرفیت فعلی برای تحقق اهداف مشترک تلاش بیشتری کنیم. نظارت مردمی در سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه است و به ظرفیت شرکای اجتماعی در نظارت مردمی توجه ویژه داریم.

موسوی ادامه داد: تشکل‌ها بهترین ظرفیت برای صیانت از اموال سازمان هستند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم و نظارت چندوجهی در این مجموعه در بخش‌های مختلف سازمان شکل گیرد. باید ظرفیت‌های نظارت درون‌سازمانی؛ دستگاه‌های نظارتی و‌ شرکای اجتماعی را برای صیانت از اموال و منافع سازمان بیشتر از پیش به‌کار بگیریم.

احمد اسفندیاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این جلسه گفت: تعاملات خوبی بین سازمان و تشکل‌ها در حال انجام است و جلسات آموزشی و مشاوره کارگاهی نیز برای آموزش کارگران و کارفرمایان برگزار می‌شود.

وی افزود: دوره‌های یادگیری حقوق و مقررات تأمین‌اجتماعی را برای کارگران و بازنشستگان گسترش می‌دهیم و از ظرفیت‌های تشکل‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری استفاده می‌کنیم. ما همواره در دسترس تشکل‌ها هستیم و از دریافت نظرات عزیزان استقبال می‌کنیم.

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیز در این جلسه گفت: اداره سازمان تأمین‌اجتماعی در ادوار گذشته از شورایی به هیئت‌امنایی تبدیل شده است و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در ارکان سازمان نماینده‌ای ندارد. انتظار داریم که این تشکل‌ با فعالیتی که در سراسر کشور دارد و از اصناف مختلف شکل گرفته است؛ در بخش‌های مختلف سازمان نماینده داشته باشد.

وی افزود: انتظار داریم که تأمین‌اجتماعی به اعضای تشکل‌ها به‌عنوان شریک اجتماعی بیشتر از گذشته اعتماد کند. در زمینه آموزش کارگران در حوزه ایمنی شغلی نیز این ظرفیت در انجمن‌های صنفی وجود دارد و سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند با حمایت از این موضوع، به حفظ سلامتی کارگران کمک کند و در این صورت هزینه‌های غرامت ایام بیماری نیز کاهش خواهد یافت.

محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری حدود ۵ هزار نشست تعاملی با تشکل‌ها در سال گذشته در کل کشور از تقویت تعاملات شرکای اجتماعی در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته در حوزه نشست‌های آموزشی و مشاوره‌های کارگاهی نیز ۱۳۵۰ جلسه در سراسر کشور برگزار شده است. ۴۰ سمینار علمی نیز در دانشگاه‌ها برگزار شده و همچنین ۱۱۸۸ کارگاه آموزشی حضوری و وبیناری نیز برای ارتقای سطح دانش شرکای اجتماعی در مورد قوانین تأمین‌اجتماعی برگزار کردیم.

در این جلسه همچنین تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران به بیان دید‌گاه‌های خود پرداختند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.