×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
اشتغال ۲۰ هزار نفری با اجرای ۱۳ پارک پتروشیمی در ۴ استان کشور

اوجی درباره جلسه بررسی روند اجرای ۱۳ شهرک زنجیره پایین دستی پتروشیمی در نوار ساحلی خلیج‌فارس با حضور معاون اول رئیس‌جمهور گفت:با اجرای این طرح‌ها برای بیش از ۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی با بیان اینکه خوشبختانه امروز در ادامه جلساتی که در حوزه معاونت اول ریاست‌جمهوری داشتیم، روند احداث پارک‌های پتروشیمی دنبال شد، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی وزارت نفت جلوگیری از خام‌فروشی و ورود برای تکمیل زنجیره ارزش است که در اسناد بالادستی نیز موجود است و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز این موضوع عنوان شده است و ایشان به‌صورت مداوم بر ورود به تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی تأکید داشته‌اند.

وی افزود: بر همین اساس وزارت نفت در دولت سیزدهم برنامه‌های گسترده و منسجمی را برای تحقق این هدف در طول یک سال انجام داد که برای همین منظور جلسه‌های متعددی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برگزار شد.

وزیر نفت درباره ظرفیت پتروشیمی کشور توضیح داد و گفت: امروز در کشور ۶۰ مجتمع پتروشیمی وجود دارد که ٧٠ درصد محصولات آن صادر و در قالب محصولات نیمه‌خام شناسایی می‌شوند و ۳۰ درصد از این محصولات در داخل کشور به مصرف می‌رسد.

تکمیل زنجیره ارزش از اولویت‌های وزارت نفت است

اوجی با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش از اولویت‌های وزارت نفت است، افزود: بر همین اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا برای این ۷۰ درصد تکمیل زنجیره ارزش محقق شود که می‌تواند ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خروج ارز، درآمدزایی بالاتر و اشتغال‌زایی را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به شناسایی ۲۹ نقطه در کشور در چهار استان در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان برای ایجاد چنین پارک‌هایی، گفت: ۱۳ منطقه نهایی شده است و مطالعات آمایش سرزمینی و موضوع تحصیل زمین، امکان تأمین خوراک و فراهم بودن تأسیسات جانبی و دانش فنی در این انتخاب دخیل بوده است.

وزیر نفت با ابراز خرسندی از تکمیل فرآیند مطالعات فنی و اقتصادی این طرح‌ها تصریح کرد: این پارک‌ها در حوزه‌های کشاورزی صنایع وابسته بسته‌بندی، خودروسازی، بهداشت و درمان، محصولات شوینده و ساختمان‌سازی به‌کار گرفته می‌شوند.

اوجی درباره منابع اجرای این طرح‌ها گفت: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، تسهیلات بانکی و استفاده و مشارکت فعالان پتروشیمی اجرا خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این ۱۳ پارک در ۱۳ منطقه در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ساخته می‌شوند.

وزیر نفت درباره اهمیت اجرای این طرح‌ها گفت: اجرای این طرح‌ها منجر به جلوگیری از خام فروشی، تحقق اقتصاد مقاومتی و ارزآوری بالاتر برای کشور شده و برای ۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

بر اساس این گزارش محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه صبح دیروز (یکشنبه ۱۵ آبان) از وزیر نفت خواست که با تعیین یک تیم مدیریتی و تأمین منابع مورد نیاز اقدام‌های لازم برای آغاز ساخت این شهرک‌ها اجرایی شود.

طبق برنامه دولت قرار است ۱۳ شهرک پتروشیمیایی در استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان ساخته شود.

تاکنون اقدام‌های اجرایی چهار شهرک با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری آغاز شده است.

قرار است این شهرک‌ها محصولات پتروشیمیایی مورد نیاز بخش صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان، صنایع خودرویی و ساختمان را تولید کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.