×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – آبان ماه سال جاری بود که خبر امکان استفاده از پهپادی برای انتقال بسته‌های پستی با هدف کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از آلودگی شهرها را داد، با این امید که دیگر در هیچ جای ایران نقطه‌ای باقی نماند که غیرقابل دسترس باشد، انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها، جزیره‌ها و سورپرایز کردن یکدیگر در اختیار کاربران باشد.

این موضوع البته بخش خصوصی و برخی دیگر از نهادها را کمی رنجاند؛ از سازمان ملی کارآفرینی درباره اینکه این امکان می‌توانست در اختیار کسب‌وکاران خصوصی قرار گیرد گله کردند که شرکت درواکنش به این موضوع کرد اگر مجموعه‌های خصوصی بخواهند فرآیندهای ایجاد زیرساخت و استاندارد و اخذ مجوز را انجام دهند، مستهلک می‌شوند. در کشورهایی مانند ایران، قاعده‌اش این است که نهادها و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که قابلیت و امکانات بیشتری در اختیار دارند و حتی از امکانات حاکمیتی برخوردارند، به‌نحوی جاده‌صاف‌کن و تسهیل‌گر این اتفاق می‌شوند.

همچنین یکی دیگر از موارد انتقادی که به پهپاد پستی مطرح شد، دریافت مجوز از دستگاه‌ها و نهادها بود. ازطرفی سازمان هواپیمایی که گفته بود  تمام پهپادهای غیرنظامی برای فعالیت باید مجوزهای سازمان هواپیمایی را داشته باشند و به‌تبع آن، پست هم برای پهپادهای خود باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کند و از طرف دیگر همزمان با حاشیه‌ها درباره پهپاد پستی، وزیر اطلاعات از جابه‌جایی مواد مخدر با استفاده‌از پهپاد خبر داد که می‌توانست کنایه‌ای تلویحی به مخالفت با پهپاد پستی باشد.

هرچند شرکت ملی پست اعلام کرده بود درباره پهپاد پستی مجوزهای لازم و قانونی از مراجع ذی‌ربط اخذ شده است، اما در گام اول بحث ارائه خدمات برای دستگاه‌های امدادرسان از جمله هلال احمر و اورژانس است که مجوزهای لازم برای آن‌ها اخذ شده است و برای ورود به بحث تجاری، باید با طمانینه بیشتری موضوع را بررسی کرد.

در این راستا حسین فلاح جوشقانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پهپاد در حوزه تجهیزاتی است که یک اپراتور می‌تواند از آن استفاده کند. موضوعی که درباره پهپاد مطرح شد، این بود که این قابلیت وجود دارد که بتوانیم با پهپاد هم امکان جابه‌جایی را فراهم کنیم. به اضافه بحث درباره این بود که در راستای ایجاد شهر هوشمند بتوانیم شهر پاک و حمل و نقل پاک‌تری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: درباره شهر هوشمند عمده بحث این است که به سمت استفاده از تکنولوژی‌های سبز که آلودگی کمتری دارند و همچنین تجهیزات برقی برویم. یکی از تجهیزات هم پهپاد است که این ظرفیت را دارد که پست نامه‌ها را جابه‌جا کند و این موضوع یکی از برنامه‌های شرکت پست است.

جوشقانی درباره مجوزی که برای استفاده از پهپاد لازم است نیز بیان کرد: اگر یک پهپاد بخواهد در سطح شهر سرویس بدهد، شاید لازم باشد که از یک دستگاه و سازمان‌های مربوطه مجوز بگیرد اما از سمت ما مجوزی نمی‌خواهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.