×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با برنامه های در دستور کار قرار گرفته با هدف ساخت زمین و پاسخگویی به نیاز مردم، حبس و احتکار زمین حذف می شود، گفت: بیش از ۱۰ درصد از اراضی با کاربری مسکونی در شهرهای کشور در چرخه ساخت قرار نگرفتند.

به گزارش کیوسک خبر، «فرزانه صادق مالواجرد» روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: در برخی از شهرهای کشور شاهدیم بیش از ۲۵ درصد از اراضی کاربری مسکونی در چرخه سکونت نیستند.

وی با بیان اینکه کسب سود بیشتر یکی از دلایل حبس زمین است، تصریح کرد: در برخی از شهرهای کشور زمین هایی به مساحت ۲۰۰ تا ۵۰۰ هکتار وجود دارد که حبس شده‌اند، این در حالی است که با بازفعال سازی دوباره این زمین‌ها می توان بخشی از نیاز کشور را در حوزه مسکن پاسخ داد.

صادق مالواجرد با اشاره به اینکه بازپس گیری اراضی دولتی برای تامین زمین مورد نیاز برای طرح های ساخت و ساز به‌ویژه در نهضت ملی مسکن در حال اجرایی شدن است، ادامه‌داد: به همین منظور شناسایی این اراضی با کمک اداره‌های کل راه و شهرسازی و شهرداری ها در حال انجام است و با بازپس‌گیری این اراضی، ساخت و ساز در آنها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش ما بر این است که الحاق به محدوده ها برای تامین اراضی انجام شود، خاطرنشان‌کرد: در کنار آن مکان یابی شهرک ها و بسته های تشویقی نیز در ارتباط با بافت های فرسوده در حال اجرایی شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۰ هزار هکتار الحاق به محدوده انجام شده است، گفت: اینها اراضی دولتی هستند که فقط برای جهش تولید در نظر گرفته شده‌اند.

صادق مالواجرد اضافه‌کرد: در شهر تهران این وضعیت متفاوت است و هدف این است که در این شهر شاهد تعادل جمعیتی باشیم، بدین معنی که تراکم در این شهر شهر متعادل شود که شهرک های اقماری برای پاسخگویی به همین نیاز است.

وی در ادامه با بیان اینکه حتی یک متر از اراضی مسکن مهر که به شهرها الحاق بود، فرآیند بررسی در کمیته ها را طی نکرده بود، گفت: این در حالی است که در ارتباط با زمین های الحاق شده به نهضت ملی مسکن، وجب به وجب آن در کمیته های فنی مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرب الاجل ۶ ماهه برای عرضه زمین برای ساخت مسکن، خاطرنشان‌کرد: از استانداران درخواست شده تا با ارائه گزارش دوره‌ای نسبت به تعیین تکلیف زمین‌های موجود در بافت ها اقدام کنند.

صادق مالواجرد، به واگذاری اراضی نظامی اشاره کرد و بیان‌داشت: به همین منظور تفاهم نامه هایی توسط سازمان ملی زمین و مسکن با دستگاه های مرتبط در این بخش بسته شده تا در فرآیند ساخت قرار بگیرند.

وی ادامه‌داد: در تعدادی از شهرها شاهد بودیم که افرادی اقدام به حبس زمین کرده بودند که بر همین اساس در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری برای آزاد سازی اراضی احتکار شده اقدام شد، به عنوان مثال در اردبیل ۵۰۰ هکتار اراضی مسکونی در داخل محدوده شهرها وجود دارد که وارد چرخه ساخت و ساز نشده است.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی تصریح‌کرد: همچنین اهواز، شاهرود، کاشان و زاهدان از دیگر شهرهایی هستند که برای اجرای نهضت ملی مسکن کمبود زمین دارند که با توجه به وجود زمین خالی در این شهرها با وارد شدن آنها به بازار بخشی از نیاز به زمین برای ساخت مسکن رفع خواهد شد.

وی با اشاره به پیشنهاداتی که برای بازنگری در طرح جامع مسکن برای جلوگیری از احتکار زمین داده شده است، گفت: این امکان وجود دارد که برخی از این مالکیت ها برای تعاونی ها باشد، اما با گذشت بازه زمانی ۱۰ ساله هنوز هیچ اقدامی برای ساخت و ساز در آنها انجام نشده است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایرنا، صادق مالواجرد اضافه‌کرد: بر همین اساس و با توجه به مصوبه هیات وزیران این اراضی بازپس گرفته خواهد شد و اراضی که دارای مالکیت حقیقی و حقوقی نیز هستند اداره‌های کل راه و شهرسازی با همکاری شهرداری ها نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام خواهند کرد.

وی ساخت خانه هایی بیش از یک تا ۲ طبقه در شهرهای زیر ۲۵ یا ۵۰ هزار نفر را خطای استراتژیک خواند و گفت: پدیده فرونشست بر روی پهنه های مسکونی ما که برای ساخت مسکن بر روی آنها حساب باز کردیم تاثیرگذار است، بنابراین مسایلی از این قبیل بازتنظیمی شهری را می طلبد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.