×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
احتمال تشکیل جلسه دولت لبنان و انتشار گزارش انفجار بیروت به زودی/ استعفای قرداحی قطعی شد

به گزارش کیوسک خبر به نوشته روزنامه رأی الیوم، به رغم رکود در وضعیت کنونی بیروت؛ اما به گفته منابع آگاه ظرف روزهای آتی احتمالا شاهد برخی گشایش‌ها و اقدامات برای ازسرگیری فعالیت دولت باشد. منابع از توافق‌هایی برای برگزاری جلسه دولت خبر دادند.
به گفته منابع، مذاکرات به توافقی برای برکناری یا استعفای جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان به عنوان ورودی برای خاموش کردن شعله بحران با عربستان و برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منجر شده است به ویژه اینکه عربستان در پیامی به بیروت تأکید کرده اگر طی دو هفته آتی قرداحی برکنار نشود اقدامات خود علیه لبنان را شدت می‌بخشد.
این منابع اعلام کردند، پیام عربستان به این مساله اشاره دارد که برکناری قرداحی راه ورودی برای ازسرگیری مذاکره با بیروت است.
براساس اطلاعات ریاض استفاده از سیاست هویج و چماق را آغاز کرده است و برخی لبنانی‌ها آن را تحول مثبتی می‌دانند. دشوار است که فکر کرد عربستان به محض برکناری قرداحی به لبنان روی خوش نشان دهد. نهایت اقدامی که ممکن است عربستان در این مرحله اتخاذ کند بازگشت سفرا به بیروت و توقف حملات رسانه‌ای و سیاسی و تهدیدات باشد.
اما درباره مراحل آتی احتمالا ریاض منتظر نتایج انتخابات پارلمانی لبنان در ماه مارس بماند. برخی منابع می‌گویند ریاض برای ایجاد ائتلاف انتخاباتی با مشارکت ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان، سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه و نهادهای مدنی و جریان ۱۴ مارس برای دستیابی به اکثریت پارلمانی که در انتخاب رئیس جمهوری و ترسیم سیاست‌های کشور براساس دیدگاه عربستان نقش مهمی خواهد داشت، تلاش می‌کند. در آن صورت شاید عربستان کاملا روی باز به لبنان نشان دهد و حمایت مالی خود را برای تقویت این پیروزی سیاسی با پیروزی اقتصادی ازسربگیرد و ائتلاف‌های انتخاباتی به ائتلاف سیاسی تبدیل شود که با حزب الله و هم‌پیمانانش در لبنان مقابله کند؛ اما در مقابل لزوما این طرح براساس آن چیزی که ریاض می‌خواهد به رغم در اختیار داشتن پول و رسانه و وضعیت پرفشار اقتصادی لبنان و شکست سیاسی کنونی موفقیت آمیز نخواهد بود چراکه ساختار لبنانی که باید تصمیم گیرندگان در ریاض آن را خوب درک کنند براساس توازن‌ها و ساختار طایفه‌ای است.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.