×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تأمین به‌موقع مواد اولیه در سال‌های اخیر باعث شده شرکت فولاد هرمزگان در تولید محصول نهایی خود یعنی تختال فولادی با چالش چندانی مواجه نباشد، هرچند فرایند تأمین با چالش‌هایی مواجه است.

در این خصوص، مسیب فروغی، معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی، با اشاره به تلاش‌های فولاد هرمزگان برای تحقق شعار سال یعنی «مهار تورم و رشد تولید»، تأمین مواد اولیه و غلبه بر چالش‌های تأمین را از اولویت‌های نخست دانست. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند:

معاونت خرید در سال جاری چه استراتژی‌هایی را برای تأمین اقتصادی و پایدار مواد اولیه در پیش گرفته است؟

در سال جاری، همکاران مجموعه معاونت خرید بر آن شده‌اند تا همچون سال‌های گذشته، با عنایت به شعار سال مبنی بر رشد تولید، با خرید اقتصادی و پایدار، از خط تولید پشتیبانی کند. این مهم با کمک و همکاری دفاتر فنی، واحدهای خرید، کنترل کیفی و کنترل مواد و پشتیبانی خرید رقم خورده است. در سال جاری، برای اقلام استراتژیک، همچون گندله و اسفنجی، تلاشی مضاعف شده؛ زیرا اشکالات زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و فضای در دسترس انبار، تأمین مواد اولیه را با چالش مواجه کرده و این مهم با تلاش مضاعف همکاران تا حد زیادی جبران شده است. برای مثال، در سال جاری، رکورد میزان حمل گندله در یک روز، توسط واحد حمل‌ونقل خرید شکسته شد. این رکورد از ابتدای راه‌اندازی تاکنون بی‌سابقه بوده و به ۲۳ هزار تن در یک روز رسیده‌ است.

در واحد خرید مواد اولیه، با مطالعه دقیق بازار و انتخاب زمان خرید در نقطه بهینه، به‌گونه‌ای عمل شد که در شش‌ماهه اول سال جاری، ۸۰ درصد خرید گندله با کمترین قیمت بورس خریداری گردد. همچنین هماهنگی لازم با گروه فولاد مبارکه به‌منظور اشتراک‌گذاری نیاز گروه و ایجاد شرایط رقابتی جهت تأمین اقتصادی صورت پذیرفته است. علاوه بر این، اقدامات لازم جهت تضمین خرید مواد اولیه برای آینده (میان‌مدت و بلندمدت) انجام گرفته است.

افزون بر موارد یادشده، جهت رفع موانع تأمین (حمل، فضای موردنیاز برای انبار و…) جلسات متعددی با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و… برگزار شده که باعث رفع حدود ۶۰ درصد مشکلات گردیده است.

اقدامات و دستاوردهای معاونت خرید در حوزه تأمین چه مواردی بوده است؟

در سال ۱۴۰۱، با امضا و ابلاغ ۵ قرارداد توسعه، گام بلندی در راستای توسعه فولاد هرمزگان، توسعه منطقه‌ای، افزایش ظرفیت‌های کارخانه، رشد تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برداشته شد.

بخشی از دستاوردها و اقدامات معاونت خرید به این شرح است: کاهش شاخص زمان تأمین در کلیه حوزه‌های خرید با برگزاری جلسات کمیته تحول خرید به‌صورت هفتگی و تعریف اقدامات و پیگیری‌های لازم و رصد آن به‌صورت مستمر؛ مانیتورینگ خرید در کلیه استپ‌ها و مراحل خرید به‌صورت هفتگی و اصلاح و پایش اطلاعات و داده‌های سیستم is suite خرید و در نهایت به‌روز شدن درخواست‌های خرید؛ ایجاد سیستم پشتیبانی خرید خارجی (در حال تست و استقرار)؛ ایجاد سیستم ارسال مستندات مالی (در حال تست و استقرار)؛ اضافه کردن وندورلیست سازندگان و تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه به وندورلیست فولاد هرمزگان بر اساس زمینه فعالیت‌ها؛ تدوین گردش‌کار و فرایند فروش مازاد و ایجاد چارت سازمانی مرتبط با فروش مازاد؛ کاهش ۸۸ درصدی هزینه دموراژ سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ علیرغم افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد کانتینرها در مقایسه با سال ۱۴۰۰؛ تأمین اقلام موردنیاز جهت راه‌اندازی کارخانه (قطعات یدکی، سرورها) در کمتر از ۳ روز پس از مشکلات سایبری؛ اخذ مجوزهای لازم و انجام توافقات قراردادی جهت جلوگیری از ضرر و زیان شرکت ناشی از خاتمه، فسخ یا طولانی شدن مدت قرارداد به دلیل تورم‌های افسارگسیخته کشور و تورم بی‌سابقه اروپا، برای مثال، انعقاد قرارداد سیستم پیجینگ و اینترکام جرثقیل‌هایی سالن ذوب، انعقاد قرارداد سیستم‌های اعلان و اطفای واحد احیا، انعقاد قرارداد احداث سولفورزدا به‌صورت EPC، انعقاد قرارداد احداث غبارگیرهای فولادسازی و انعقاد قرارداد سیستم مخابراتی تونل برق.

همچنین در بخش ساماندهی انبارهای شرکت فولاد هرمزگان اقداماتی همچون حصارکشی انبارها ۲۳۰۰ متر، تسطیح و کف‌سازی انبارها به مساحت ۹۸ هزار مترمربع، تفکیک و زون‌بندی کالاهای فله به وسعت ۱۰ هزار مترمربع و انبارهای ضایعات، حفظ درصد استاندارد صحت موجودی کالا طبق انبارگردانی‌های سالیانه (کمتر از ۱ درصد ارزش ریالی کالاهای موجود در انبار)، کاهش متوسط زمان رسید کالا، حفظ امتیاز ایمنی انبارها، کنترل بودجه خرید اقلام مصرفی و عمومی با مغایرت کمتر از ۵ درصد، معادل‌یابی روغن کمپرسور واحد اکسیژن و تثبیت کنترل موجودی برخی از اقلام استراتژیک (گریس و…) پس از ۶ سال انجام شد.

معاونت خرید در خصوص تأمین مواد اولیه و سایر وظایف با چه چالش‌هایی مواجه است؟

معاونت خرید در بخش تأمین با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ بخشی از این چالش‌ها عبارت‌اند از: رفع باگ‌های سامانه SRM و امکان استفاده از استعلام الکترونیک و سامانه بر مبنای انتظار کارکردی، کمبود فضای انبار و تجهیزات انباشت و برداشت گندله و اسفنجی در منطقه ویژه، نبود یا کمبود زیرساخت‌های موردنیاز سیر، تخلیه و انباشت و برداشت (ریل، جاده، واگن برگردان، توزین و…)، کمبود فضای انبار مواد اولیه، قطعات یدکی و مصرفی و عدم تکافوی فضای در دسترس جهت انبار اقلام و مواد در صورت اجرای فاز توسعه.

همچنین در بخش تأمین مواد اولیه، صادرات گندله و آهن اسفنجی توسط تأمین‌کنندگان ادامه دارد و این موضوع با توجه به موقعیت جغرافیایی شرکت فولاد هرمزگان جنوب، بر تأمین مواد اولیه، حمل و اشغال ظرفیت‌های ریلی و کامیونی تأثیر می‌گذارد. در همین حال با مشکل تأمین انرژی و سوخت (برق، گاز و گازوئیل) مواجهیم.

نوسانات نرخ ارز و تورم بی‌سابقه ناشی از حوادث و رخدادهای جهانی مانند جنگ روسیه و اکراین و… نیز بر تأمین کالاهای اروپایی در پروژه‌ها اثر گذشته است. ضمن اینکه با صدور بخشنامه‌های متعدد در منطقه ویژه، روند ثبت سفارش و رفع تعهد ارزی در مناطق ویژه پیچیده‌تر شده است.

باید اضافه شود که پیمانکاران به‌دلیل شرایط اقتصادی ناپایدار کمتر تمایل به شرکت در مناقصات دارند؛ همچنین به دلیل افزایش حجم کاری با کمبود نیروی انسانی مواجهیم.

تغییر قوانین بانکی در تأمین کالاهای خارجی توسط پیمانکاران (عدم تخصیص ارز به پیمانکارانی که تولیدکننده نیستند) و نبود دسترسی به ارز حاصل از صادرات و عدم‌تغییر شاخص‌های سازمان برنامه و بودجه متناسب با بازار و تورم از دیگر چالش‌ها به شمار می‌روند.

چه تدابیری را برای غلبه بر چالش‌ها اندیشیده‌اید؟

برای برون‌رفت از چالش‌های قابل‌کنترل، روش‌های مختلف و متنوعی انتخاب شده است. رصد وضعیت گذشته و نگاه به آینده به ما این امکان را می‌دهد که برای تأمین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات برنامه‌ریزی کنیم. زمان‌بندی دقیق تأمین با توجه به شرایط تأمین انرژی به‌ویژه در فصول گرم که با محدودیت برق و در فصول سرد که با محدودیت گاز مواجهیم، ازجمله اقدامات بوده است. ضمن اینکه به موضوع قیمت تأمین نیز توجه ویژه‌ای داریم. همچنین برای تأمین به‌موقع، به هماهنگی بسیار زیادی با سایر واحدها نیاز داریم تا با ارسال به‌موقع درخواست‌ها از سوی آن‌ها و برگزاری جلسات مشترک و جلسات مدیریت هزینه بتوانیم در اسرع وقت نیاز آن‌ها را تأمین کنیم. درعین‌حال اجرای پروژه‌های متعددی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم تا فرایند تأمین تسهیل و تسریع شود.

علاوه بر این‌ها، با توجه به قیمت تمام‌شده مواد اولیه ازجمله گندله و اسفنجی، جلسات مدیریت هزینه را به‌صورت مدون در جهت کاهش هزینه‌ها و خرید اقتصادی برگزار می‌کنیم. همچنین به‌منظور افزایش قدرت چانه‌زنی و کاهش بهای تمام‌شده مواد اولیه، با واحد خرید فولاد مبارکه هماهنگی و مشارکت داریم.

سخن پایانی؟

در معاونت خرید با تمام توان در تلاشیم نیازهای شرکت در حوزه مواد اولیه، قطعات و تجهیزات به‌موقع و با قیمت اقتصادی تأمین شود و امید است با همکاری سایر همکاران فولاد هرمزگان و گروه فولاد مبارکه، مسئولان منطقه ویژه، استانداری، وزارت صمت و سایر سازمان‌های ذی‌ربط، چالش‌ها به‌سرعت برطرف شود و شاهد تداوم رکوردشکنی‌ها و افتخارآفرینی‌ها در فولاد هرمزگان باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.