×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اثربخشی در یک‌صدایی بخش خصوصی است | تعرفه‌گذاری اینترنت را به سازمان نصر واگذار کنید

اواخر تیر ماه سومین نشست فعالان حوزه‌ی اینترنت و مخابرات با حضور رئیس و جمعی از اعضای هیأت مدیره‌ی این سازمان در رابطه با موضوع «تعرفه‌گذاری اینترنت» به میزبانی نصر تهران برگزار شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، از جمله موضوعات مهمی که در این نشست مطرح شد، بحث «فیبر نوری منازل و کسب و کارها» یا همان FTTX بود که عنوان شده حداکثر تا سال ۱۴۰۴ در دسترس حدود ۸۰ درصد از خانوارها قرار داده می‌شود. موضوعی که یکی از بخش‌های شبکه ملی اطلاعات است و پیاده سازی آن زمان‌بر خواهد بود و به هماهنگی میان ارگان‌های مختلف نیاز دارد.

در انتقاد به این موضوع مطرح شد که با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد ۲۰ میلیون پورتِ فیبر نوری فعال محقق نمی‌شود. چون ضریب نفوذ FTTX بالا نیست.

در مورد موضوعات مالی این موضوع هم در مصوبات مربوطه سهم اپراتورهای همراه ۸ درصد و سهم اپراتورهای ثابت ۳ درصد ذکر شده است. اوپرتورهای ثابت به دلیل کم بود سهم، قادر به توسعه‌ی شبکه نیستند و به همین منظور باید در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شود.

یکی از نمایندگان اپراتورها نیز عنوان کرد که اپراتورهای موجود در بازار از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل بار اصلی حوزه‌ی ارتباطی در کشور را به عهده دارند. بنابراین تقویت این حوزه در راستای افزایش امنیت ارتباطات و همچنین تأمین رفاه مردم مورد نیاز است.

در این نشست بیان شد که حال صنعت ارتباطات در کشور خوب نیست. اگر مکانیسم بازار و شرایط رقابتی به درستی انجام می‌گرفت، علاوه بر سرمایه‌گذاری مطلوب، رضایت مردم نیز تأمین می‌شد. با این حال اکنون تنها راه حل موثر این است که شرایط موجود حتی به صورت دوره‌ای و موقتی ادامه یابد.

در بخش دیگری از این نشست عنوان شد که در عین حال که تاکنون همگرایی خوبی میان تشکل‌های موجود در صنعت مخابرت و ارتباطات شکل گرفته است، زیرساخت‌های موجود و ارتقای کیفیت این حوزه نیازی جدی است.

پیشنهاد اختصاص یارانه به حوزه ارتباطات

در این جمع گفته شد که نوآوری و کارآفرینی در بخش خصوصی حضور و ظهور می‌یابد و طبیعتا نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این میان بسیار مهم است. چرا که می‌تواند بازیگران خرد این حوزه را گرد یکدیگر جمع کند تا در این زمینه به اجماع برسند. بنابراین نیاز است که بخش خصوصی ضمن طرح بسته‌های پیشنهادی خود، یکپارچه از آن دفاع کنند. در این شرایط هزینه مقاومت در دولت بالا خواهد رفت و طبیعتا نتیجه مطلوب‌تری حاصل می‌شود.

از دیگر موضوعات طرح شده در این نشست، این بود که در تمام دنیا منطقی بر کسب و کارها حاکم است و اگر در کشور ایران قرار باشد موضوعی به صورت دستوری و از بالا تغییر کند، تعادل در بازار به هم می‌خورد و هزینه‌هایی به اپراتورهای تحمیل خواهد شد.

در ادامه با انتقاد از وضعیت موجود با صراحت بیان شد صنفی که در تمام دنیا پیشران توسعه است، در ایران در حال زمین خوردن است و حاشیه‌ی زیان در این صنعت زیاد شده است. برای همین است که انگیزه و نشاطی برای سرمایه‌‎گذاری در زمینه‌ی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری وجود ندارد و لازم است انگیزه‌ای برای اپراتورها ایجاد شود.

همچنین عنوان شد که باید به موضوع تعرفه به صورت واقع‌بینانه نگاه شود و بخشی از هزینه‌ها و زیان‌ها جبران شود؛ به ویژه هزینه‌هایی که از رگولاتور به اپراتورها وارد می‌شود باید توسط دولت کاهش یابد. همچنین پیشنهاد شد که دولت یارانه‌ای را به حوزه‌ی ارتباطات، به عنوان صنعتی راهبردی و پیشران اختصاص دهد.

در واکنش به موضوعات طرح شده عنوان شد که حوزه‌ی ارتباطات هیچ وقت از بودجه‌ی دولتی استفاده نکرده است. توجه به وضعیت این بخش از گذشته تا به امروز لازم بوده و ضعف مصوبه و قانون در وزارت ارتباطات است که موجب کم رونقی در این بخش شده است.

همچنین از فروش دیتا در شش، هفت سال گذشته به عنوان مفت فروشی یاد شد که به دلیل وجود درآمد بوده است، اما اکنون دیگر چنین نیست. به همین دلیل از وزارت ارتباطات انتظار می‌رود که رونق کسب‌وکارها برایش اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. این در حالی است که در ۱۰، ۱۵ سال گذشته، هیچ اقدام و یا مصوبه‌ای در راستای رونق و تقویت این بخش گرفته نشده است.

ناگفته نماند که عنوان شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز نقش بسیار قابل توجهی در تغییر وضعیت موجود دارد.

چرا بخش خصوصی جدی گرفته نمی‌شود؟!

موضوع مهم دیگری که به آن اشاره شد این بود که در حال حاضر صنعت ارتباطات درگیر زوایای پنهانی دولت‌های پیشین است. اکنون نگاهی که در بدنه‌ی تصمیم‌ساز سازمان تنظیم مقررات وجود دارد، نگاهی هم‌اندازه با نیاز صنعت تلکام نیست. فضای متفاوتی در کمیته‌ی تخصصی و کمیسیون تنظیم در سازمان تنظیم مقررات وجود دارد. نباید تصمیم‌گیری‌ها در کمیسیون‌ انجام شود و بعد تنها به صورت شکلی در کمیته‌ی تخصصی طرح شود. مصوباتی وجود دارد که تصویب شده است اما احترامی برای آن قائل نیستند؛ مانند مصوبه‌ی اس ام پی. ضمن اینکه مصوباتی بسیار هم هست که با یکدیگر در تداخلند.

به عقیده‌ی حاضران، تعرفه‌ی اینترنت به مثابه فنری است که روز به روز فشرده‌تر می‌شود و طبعا روزی که فنر در رود فشارها و مشکلات بیشتر خواهد شد. این باور وجود دارد که چالش‌های دولت توسط بخش خصوصی فهمیده می‌شود اما چرا تعیین تعرفه اینترنت را مانند موضوعات دیگر به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذار نمی‌کند؟

در واکنش به موضوعات طرح شده، عنوان شد که اعضای کمیسیون تنطیم مقررات حقی برای خود قائل هستند و به همین دلیل تمایلی ندارند که این حق و اراده را به نهاد دیگری واگذار کنند و حتی تضاد منافع میان بخش‌ها و نهادهای مختلف دستاویزی شده است برای اینکه نظرات بخش خصوصی جدی گرفته نشود.

در انتهای این نشست مقرر شد موضوعات واحد و مشخصی که دغدغه‌ی تمامی فعالان این صنف است، احصا و اولویت بندی شود و طی نامه‌ای برای اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارسال شود.

گفتنی است این نشست با حضور رئیس و جمعی از هیأت مدیره‌ و دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، اعضای کمیسیون تنظیم مقررات، دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، رئیس هیات مدیره‌ اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات، عضو هیأت مدیره‌ی فناب تلکام، معاون پشتیبانی و زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران، مدیرعامل شرکت مبین نت، مدیرکل راهبردهای سازمان فناوری اطلاعات، نمایندگان ایرانسل، رایتل و آسیاتک و جمعی از فعالان صنعت مخابرات برگزار شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.