×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آغاز مجدد مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو

به گزارش کیوسک خبر به نقل از الجزیره، بعد از چند ماه از توقف فعالیت کمیته مشترک قانون اساسی سوریه که شامل نمایندگان نظام و مخالفان است، این کمیته امروز (دوشنبه) بار دیگر فعالیت خود را در ژنو از سر می‌گیرد.

پنجمین دور نشست‌های این کمیته ژانویه گذشته برگزار شد.

روز گذشته نیز نشست مقدماتی دور ششم مذاکرات در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شد و هادی البحره، رئیس هیئت مخالفان و احمد الکزبری، رئیس هیئت نظام سوریه و گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل در این نشست حضور داشتند. این نشست در نوع خود اولین نشست از زمان آغاز فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه بود.

پدرسن یکشنبه گفت: کمیته مشترک قانون اساسی سوریه با آغاز روند تدوین قانون اساسی جدید موافقت کرده است.

وی گفت: برای اولین بار با رؤسای هیئت مخالفان و نظام سوریه برای برگزاری مذاکرات صریح درباره چگونگی تحرکمان برای اصلاح قانون اساسی دیدار کردم.

پدرسن پیش از این سفرهای دوره‌ای را به منطقه به ویژه دمشق برای آماده سازی مقدمات این نشست انجام داده بود.

این مذاکرات بخشی از تلاش سازمان ملل متحد برای گردهم آوردن تمام اقوام ساکن سوریه برای داشتن یک قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات و ایجاد صلح پایدار است.

سوریه در ۱۰ سال گذشته همواره با جنگ‌های داخلی روبرو بود و تعداد بیشماری از شهروندان این کشور کشته شده و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

در نشست‌های قبلی به علت اختلافات، پیشرفت‌های کمی در تهیه پیش‌نویس صورت گرفته بود.

خبرگزاری رویترز نوشته است که کمیته پیش‌نویس، متشکل از ۴۵ نماینده از دولت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی است و مأموریت دارد قانون اساسی جدیدی را که منجر به برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل متحد شود را تنظیم کند.

پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با استقبال از توافق طرفین برای “شروع اصلاح پیش نویس قانون اساسی” گفت که در این مذاکرات “اصول روشن” مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اولین دور مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه در آبان ۱۳۹۸ در ژنو آغاز شد و سازمان ملل متحد آن را “راهی دراز برای رسیدن به آشتی سیاسی” خوانده بود.

در این راستا روزنامه الوطن سوریه اعلام کرد، پدرسن پیشتر پیشنهادی را به هیئت‌های شرکت کننده درباره بررسی متن اصول قانون اساسی داده بود و توافق شد تا در روزهای دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه متن یک اصل از قانون اساسی در هر روز ارائه و بررسی شود و روز جمعه که روز آخر نشست است به بررسی کلی و ارزیابی نقاط توافق و اختلافات میان شرکت کنندگان درباره اصول چهارگانه مذاکرات اختصاص داده شود.

همچنین انس العبده، رئیس هیئت مذاکرات کننده مخالفان سوریه شنبه اعلام کرد: ما با روش پیشنهادی پدرسن درباره انتقال از مرحله مذاکره به مرحله تدوین از طریق ارائه عناوین اصول اصلی قانون اساسی به سه طرف(هیئت مخالفان، هیئت نظام و شخصیت‌های مدنی) توافق کرده‌ایم.

سازمان ملل در دور چهارم مذاکرات ژنو که فوریه ۲۰۱۷ برگزار شد بررسی چهار موضوع اصلی را تدوین کرد که شامل ایجاد حکومت انتقالی غیرطایفه‌ای با حضور تمام گروه‌ها، مسائل مربوط به دستورزمانی پیش نویس قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات آزاد و شفاف و استراتژی مبارزه با تروریسم است.

از سوی دیگر سلیمان القرفان، عضو هیئت مدنی کمیته مشترک قانون اساسی سوریه گفت: هیچ پیشرفتی در فعالیت‌های این کمیته حاصل نخواهد شد. دور ششم مذاکرات با دورهای قبلی تفاوتی نخواهد داشت چون توافق واقعی و حمایتی از فعالیت‌های این کمیته از سوی کشورهای تأثیرگذار در پرونده سوریه وجود ندارد.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.