×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آسیب‌شناسی حقوقی شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های مسئولیت حرفه‌ای پزشکان

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان از موضوعات بسیار مهم و کاربردی در جامعه است که توسط شرکت‌های بیمه برای پزشکان فراهم شده است. به وسیله قراردادهایی که بین پزشکان و شرکت‌های بیمه منعقد می‌شود تکالیفی بر عهده پزشک قرار می‌گیرد که با رعایت آن‌ها و البته پرداخت حق‌بیمه که تعهد اصلی پزشک است، شرکت بیمه‌گر متعهد به جبران خساراتی خواهد بود که در پی مسئولیت حرفه‌ای پزشک پدید می‌آید. شورای عالی بیمه در راستای انجام وظایف خود و برای یکسان کردن این قراردادها و نیز ابهام‌زدایی و رعایت حقوق طرفین، با تصویب آیین‌نامه‌های شماره ۹۳ و ۲۱ شرایط عمومی این قراردادها را مشخص کرده است. آیین‌نامه شماره ۲۱ با عنوان “شرایط عمومی بیمه‌نامه مسئولیت مدنی حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان” در باب شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدنی پزشکان و پیراپزشکان تهیه شده که با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه و تدقیق حقوقی در آن لازم است.
بر این اساس گروه پژوهشی مطالعات اسلامی بیمه پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارشی با عنوان «آسیب‌شناسی حقوقی شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های مسئولیت حرفه‌ای پزشکان» نموده است. گزارش حاضر که توسط دکتر عباس میرشکاری استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و با همکاری دکتر فاطمه‌سادات حسینی دانش‌آموخته حقوق خصوصی دانشگاه تهران تهیه شده، سعی دارد تا با مطالعه این شرایط عمومی بیمه‌نامه مسئولیت مدنی حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان، ضمن تبیین و شرح مواد آن بر اساس اصول و قواعد نظام حقوقی، مواردی که نیاز به اصلاح دارد را روشن نماید.
این گزارش در سه فصل شامل «موقعیت حقوقی شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های مسئولیت حرفه‌ای پزشکان»، «شرح و تفسیر شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های مسئولیت حرفه‌ای پزشکان» و «بیان نقاط قوت و ضعف شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های مسئولیت حرفه‌ای پزشکان» تنظیم شده و ابعاد حقوقی این بیمه‌نامه را مورد مطالعه قرار می‌دهد. همچنین، مواد مرتبط با مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف یا خلاء‌های موجود، راهکارهای مناسب برای تفسیر مناسب بر اساس مواد فعلی تبیین شده است.
علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1530/ مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.