×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۸ تیر , ۱۴۰۴

در روزهای اخیر، بحث اعتباردهی به مشتریان کارگزاری‌ها به‌ویژه در شرایط خاص بازار همواره با چالش‌های کنترلی، ریسک نکول و ضعف اطلاع‌رسانی به سهام‌داران همراه بوده است. حیدر سلیتی، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه تمدن، تأکید کرد که نبود کنترل و نظارت مستمر در مواقع تعطیلی یا شرایط خاص، می‌تواند کارگزاری‌ها را در معرض ریسک‌های عملیاتی و مالی قرار دهد.

به گزارش کیوسک‌‌خبر به نقل از مدیریت ارتباطات و رسانه شرکت تامین سرمایه تمدن، در روزهای اخیر، بحث اعتباردهی به مشتریان کارگزاری‌ها به‌ویژه در شرایط خاص بازار همواره با چالش‌های کنترلی، ریسک نکول و ضعف اطلاع‌رسانی به سهام‌داران همراه بوده است. حیدر سلیتی، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه تمدن، تأکید کرد که نبود کنترل و نظارت مستمر در مواقع تعطیلی یا شرایط خاص، می‌تواند کارگزاری‌ها را در معرض ریسک‌های عملیاتی و مالی قرار دهد.

کنترل اعتبار مشتریان و چالش‌های فنی

وی گفت: برخی از مشتریان اعتباری می‌گویند که کارگزاری بدون اطلاع یا هماهنگی، اعتبار مشتریان را صفر کرده است. این برداشت دقیقی نیست. تخصیص و استفاده از اعتبار باید بر اساس دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار و قرارداد و ضوابط شفاف صورت پذیرد.

نحوه تخصیص و مصرف اعتبار

وی افزود: فرض کنید مشتری با کارگزاری قرارداد اعتباری دارد و براساس اعتبارسنجی ۱۰ میلیارد تومان سقف اعتبار دریافت کرده است. اگر ۵ میلیارد تومان آن صرف خرید سهام شود، درباره باقیمانده اعتبار در حالت عادی با کنترل کامل و اطمینان از تامین مالی لازم، بخش باقیمانده قابل بهره‌برداری است؛ اما در شرایط خاص باید با توجه به حدود و ضرایب اعتباری و حصول اطمینان از امکان بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بازبینی لازم به عمل آید.

ضرورت پایش وضعیت اعتبارى مشتریان

سلیتی با اشاره به اهمیت کنترل سیستمی افزود: در دوره‌هایی که بازار تعطیل است یا امکان انجام معاملات وجود ندارد، بهترین زمان برای شناسایی و پایش وضعیت مشتریان اعتباری به منظور کنترل ریسک نقدینگی کارگزاری است.

الزام اجرای دقیق قرارداد و تضمین چرخش اعتبار

مدیرعامل کارگزاری تمدن تأکید کرد: در قراردادهای اعتباری صراحتاً تعیین می‌شود که مشتری باید حداقل گردش مشخصی در ماه داشته باشد. متأسفانه برخی از مشتریان نسبت به این تعهد بی تفاوت هستند.

وی در پایان گفت: تخصیص اعتبار بدون پایش و کنترل، ممکن است کارگزاری را در معرض ریسک اعتباری و نقدینگی قرار دهد و سیاست ما همواره مبتی بر اعمال کنترل‌های ضروری به منظور صیانت از دارائی‌های کلیه مشتریان و پاسخگویی مناسب به ایشان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.