
در اولین گام از تلاشهای مشترک برای تقویت بنگاههای کوچک و متوسط (SME) در کشور، فرآیند رتبهبندی و سنجش ظرفیتها و توانمندیهای صنایع کوچک (SME100) با امضای سند همکاری میان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران، آغاز شد.
به گزارش کیوسکخبر به نقل از ایدرونیوز ، این فرآیند در راستای توانمندسازی و افزایش رقابتپذیری بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط طراحی شده است و بر اساس استانداردهای جهانی مانند فورچون ۵۰۰ (Fortune 500) و با بهرهگیری از تجربیات دو دهه سازمان مدیریت صنعتی در رتبهبندی بنگاههای بزرگ (imi100) شکل گرفته است.
هدف اصلی این پروژه، ایجاد شفافیت در ارزیابی ظرفیتهای بنگاهها، کمک به سرمایهگذاریهای هدفمند، و حمایت از توسعه صنعت داخلی است. با اجرای این طرح، انتظار میرود تا آمار و اطلاعات دقیق و قابل اعتماد از وضعیت بنگاههای کوچک و متوسط کشور در اختیار مدیران، پژوهشگران و فعالان اقتصادی قرار گیرد و نقش مهمی در تصمیمسازیهای استراتژیک ایفا کند.
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در این خصوص، اظهار کرد: صنایع کوچک و متوسط (SME )در فرایند صنعتی سازی در کشورهای توسعه یافته همواره در زنجیره ارزش نقش کلیدی را ایفا مینمایند.
رضا انصاری، گفت: این رویداد در اندازه بنگاههای کوچک و متوسط طراحی شده است و از طریق فراخوان عمومی واحدهای صنعتی فعالی که دارای پروانه بهرهبرداری هستند، در این رویداد مشارکت خواهند داشت.
وی، تصریح کرد: معاونت صنایع کوچک این سازمان برای مشارکت و حضور واحدهای صنعتی کوچک و متوسط(SME )مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی حمایتهای مالی را به عمل میآورد و در یک فرایند شفاف و استاندارد این واحدها در محورهای مختلفی ارزیابی و رتبهبندی میشوند و در نهایت هم در بخش محورها و هم در بخش کلی واحدهای برگزیده معرفی خواهند شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران نیز در اینمراسم اظهار کرد: محورهایی در نظر گرفته شده برای این ارزیابی مواردی از جمله توجه به توانمندسازی و توسعه فردی، ضریب نفوذ فناوری در واحدها، اقدامات فناورانه و نوآورانه و در مجموع شاخصهایی است که در دنیای کنونی برای بنگاههای کوچک و متوسط در مسیر توسعه لحاظ میشوند.
«اصغر مصاحب» خاطر نشان کرد: این ارزیابی در واقع نوعی ریلگذاری است تا بنگاهداران در بخش صنایع کوچک و متوسط با بها دادن به شاخصها و محورهای توسعهای روز دنیا، مسیر توسعه بنگاههای خود را با نگاه به ارزشهای جدید پیش ببرند و ذهنیت مدیران را به این سمت سوق میدهیم.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=266945