×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از خبرنگار ایلنا، در بیست و هفتمین روز از شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور تاکنون ۱۲۷۲۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۲۴ نفر جان‌باخته‌اند و ۴۷۹۰ نفر بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.به گفته رییس جمهور چیزی به نام «قرنطینه» نداریم و خدمات دولت به طور معمول به مردم خواهد رسید. همچنین با توجه به نزدیکی تعطیلات عید نوروز سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: مقرر شده تمام استانداری‌ها به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری به سایر استان‌هاى کشور مطابق دستورالعمل مربوطه از تمام ظرفیت‌ها برای کنترل دقیق خروجی‌هاى استان استفاده کنند، اما تعطیلی مترو، پایانه‌های مسافربری و اتوبوسرانی در دستور کار دولت نیست.البته پلیس راهور ناجا نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور پیشگیری از شیوع ویروس و تأمین ایمنی و سلامت مردم و کارکنان مقرر شد، مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک سراسر کشور از تاریخ ۹۸/۱۲/۲۶ تا اطلاع ثانوی تعطیل و هیچگونه خدماتی ارائه نگردد. همچنین  از مردم خواست تا در جهت حمایت از پویش  “در خانه بمانیم”، از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

کرونا به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد رسید

انتقال بیماران مشکوک و مبتلا به بیمارستان‌های معین/ لغو مرخصی‌ و ملاقات

«رضا طهرانی‌زاده» مدیر روابط عمومی بیمارستان روانپزشکی رازی واقع در امین‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با شیوع کرونا ویروس در بیمارستان روانپزشکی رازی گفت: متاسفانه بیمارستان ما نیز چند مورد مبتلا به ویروس کرونا دارد. طبیعتا یک بیمارستان با ۱۰۰۰ بیمار و ۱۱۵۰ پرسنل حتما از شیوع چنین ویروسی متاثر می‌شود. 

طهرانی‌زاده گفت: ایجاد بخش‌هایی ویژه برای نگهداری افراد مشکوک به منظور جلوگیری از انتشار ویروس ازجمله تمهیداتی است که ما در بیمارستان رازی درنظر گرفته‌ایم. البته اگر افراد مشکوک یا مبتلا باشند، در بیمارستان رازی باقی نمی‌مانند و آن‌ها را به بیمارستان‌‌های معین منتقل می‌کنیم.

وی افزود: اگرچه چند مورد ابتلا داشتیم، ولی می‌توان گفت که وضعیت عادی در بیمارستان برقرار است و همکاران ما با تمهیداتی از ورود ویروس به داخل بیمارستان جلوگیری می‌کنند. 

مدیر روابط عمومی بیمارستان روانپزشکی رازی، گفت: در این راستا ما مانند سایر استان‌ها در بدو ورود افراد به بیمارستان، میزان تب را اندازِگیری می‌کنیم، کسانی که علائم داشته باشند به بخش‌های اختصاصی مذکور وارد می‌شوند. در این بیمارستان پزشکان عفونی و متخصصان حضور دارند و امکان معاینه افراد مشکوک فراهم است. اگر افراد مشکوک شناسائی شوند، ضمن هماهنگی با بیمارستان‌های معین، توسط اورژانس ۱۱۵ بیماران به مراکز ارجاع داده می‌شوند. 

وی افزود: طبق پروتکل وزارت بهداشت و همانگونه که در بیمارستان‌های دیگر روال است، ملاقات بیماران تا اطلاع‌ ثانوی ممنوع است. توصیه می‌کنیم خانواده‌ها برای ملاقات با بیماران اصرار نکنند، ماندن آن‌ها در خانه برای جامعه، خودشان و بیماران بهتر است و سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند. 

طهرانی‌زاده گفت: مضاف بر تمهیدات دیگر، مرخصی بیماران از بیمارستان را به حداقل رسانده‌ایم. بیماران صبر می‌کنند تا درمان آن‌ها کاملا انجام شود و پس از گذران دوره درمان مربوط به اعصاب و روان، بیمارستان را ترک کنند. ورود و خروج به بیمارستان امنیت بیماران را کاهش می‌دهد. 

وی بیان کرد: همچنین بیماران با علائم را پذیرش نمی‌کنیم، اما منع پذیرش افرادی که علائم بیماری ندارند را نداریم. در واقع وزارت بهداشت پیرو شیوع بیماری به بیمارستان پروتکلی را ابلاغ کرده است که تمام توصیه‌های آن به دقت در بیمارستان انجام می‌شود. در حال حاضر، بیماران هم بالینی روانپزشکی و هم جسمی معاینه می‌شوند. 

احتمال بازنگری در بارم‌بندی سوالات امتحانی

بارم بیشتر برای آموخته‌های قبلی دانش‌آموزان

برگزاری کلاس‌های حضوری یک ماهه پس از بازگشایی مدارس

«علیرضا کمرئی» معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین تصمیمات جلسه شورای معاونان برای تغییر در تقویم آموزشی امسال گفت: سال تحصیلی به همان روالی که بود ادامه پیدا می‌کند، زیرا بنا داریم سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ به موقع شروع شود. سال تحصیلی جاری تا ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۸ بوده و طبق روال این تاریخ سال تحصیلی محسوب می‌شود، اما معمولا امتحانات در خرداد ماه برگزار می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: تصمیمی که گرفته شده، این است؛ آموزش‌هایی که در فضای مجازی، فضای الکترونیک و تلویزیون داریم به همین شکل ادامه پیدا کند تا یادگیری دانش آموزان مستمر باشد. توصیه ما به دانش آموزان این است که به موقعیت یادگیری فکر کرده و از هر فرصتی برای آموختن استفاده کنند و با تکرار درس‌ها مانع فراموشی از آن شوند. با توجه به این که زمان گشایش مدارس روشن نیست، ما یا هیچ کس دیگر نمی‌تواند در مورد این موضوع اظهارنظر کند و بگوید بازگشایی چه زمانی اتفاق می‌افتد، ولی روی کلیات کاری که باید درحال حاضر انجام دهیم و همینطور بعد از بازگشایی مدارس فکر کردیم و اساس این فکر بر این است که به محض اینکه بازگشایی صورت گرفت یک ماه آموزش حضوری را به دانش آموزان بدهیم و بعد به سمت ارزشیابی دانش آموزان و امتحانات حرکت کنیم.

کمرئی اضافه کرد: هر چقدر که مدارس ما زودتر باز شود فرصت بیشتری برای آموزش و یادگیری در کلاس‌های درس حضوری خواهیم داشت، درحال حاضر یادگیری از طریق تلویزیون، فضای مجازی و فضای الکترونیک در جریان است و البته مستمر خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش توضیح داد: با توجه به تعطیلاتی که داریم و نمی‌دانیم زمان بازگشایی مدارس چه تاریخی است؛ حکم کلی داریم که اگر هر زمانی مدارس باز شد یک ماه آموزش حضوری برای دانش‌آموزان خواهیم داشت. این اتفاق ممکن است در فروردین ماه و یا حتی پایان فروردین باشد. اگر در فرودین باشد ما طبیعتا فرصت بیشتری خواهیم داشت، چون در اردیبهشت و همچنین پانزده روز از خرداد آموزش را ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: در هر زمانی که بازگشایی مدارس صورت گیرد، در ایام فروردین، اردیبهشت و حتی خرداد، فرصت یک ماهه آموزش برای دانش آموزان خواهیم داشت تا دروس آموزش داده شده تکرار و مرور شود. لازم به ذکر است امتحانات از آنچه که تدریس و آموزش داده شده، گرفته خواهد شد. اگر لازم باشد در بارِم‌بندی دروس هم یک بازنگری خواهیم داشت.

کمرئی خاطر نشان کرد: جلسه‌ای که روز شنبه ۲۴ اسفند برگزار شد، تصمیم‌گیری در خصوص کلیات و نحوه هدایت و راهبری جریان آموزش بود، اما در مورد زمان هیچ تصمیمی گرفته نشد به جهت این که اصلا نمی‌شود، زمان‌بندی را معین کرد، اما تصمیمات کلی این است که آموزش تا یک ماه ادامه یابد و سپس نسبت به آنچه درس دادیم، ارزشیابی صورت بگیرد تا اگر لازم بود در مورد بارم‌بندی دروس متوسطه دوم بازنگری کنیم. در این بازنگری ممکن است از آموخته‌های قبلی دانش آموزان میزان بیشتری برای بارم‌ها در نظر گرفته شود تا مساعدتی برای دانش‌آموزان باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: همه اینها تصمیماتی است که گرفته شده و می‌تواند تحت شرایط تغییر کند، اما تقریبا می‌توان گفت چارچوبی است که ما به آن اعتقاد داریم و مصمم هستیم که در یادگیری دانش آموزان خلل وارد نشود. همچنین آموزش‌های مجازی در هر شرایطی تا پایان اتمام محتوای کتاب‌ها ادامه خواهد داشت، حتی اگر مدارس هم دایر شود، بازهم آموزش مجازی را ادامه می‌دهیم تا کتاب‌ها تمام شود، از این‌رو دانش‌آموزان فرصت‌های یادگیری بیشتری داشته باشند و فرصت‌های از دست رفته جبران شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری درگذشت

به گزارش ایلنا،‌ آیت الله سیدهاشم بطحایی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بامداد دوشنبه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

بستری ۲۰۰ مبتلای فاقد دفترچه نیروهای مسلح

استقرار هزار تخت بیمارستانی در پارکینگ طبقاتی برای پرستاری از بهبودیافتگان کرونا

«منوچهر ظهیری» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در پی شیوع ویروس کووید ۱۹، گفت: پارکینگ طبقاتی دانشگاه بقیه‌الله، برای استقرار هزار تخت بیمارستانی آماده می‌شود. اما تشکیل هزار بستر بیمارستانی، نیازمند زمان است. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰۰ تخت بیمارستانی در سالن اسبق غذاخوری ایجاد شده است. دو طبقه پارکینگ هم تقریبا آماده است و بقیه طبقات هم با فعالیت ۳ شیفت به زودی آماده می‌شود. 

ظهیری در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد این تخت‌های بیمارستانی نیاز فوری است یا تمهیداتی برای شرایط اضطراری تلقی می‌شود؟ اظهار کرد: اینطور نیست که این تخت‌ها نیاز فوری ما باشد. بلکه برای بهبودیافتگانی است که می‌توانند تا ۱۴ روز ناقل بیماری باشند. این بیماران با انتخاب خودشان، می‌توانند در خانه ایزوله بمانند یا در تخت‌های بیمارستانی آماده شده مدتی را بگذرانند. بدیهی است که عده‌ای نگران آلوده شدن خانواده خود نیز باشند. در حقیقت این کار برای قطع زنجیره انتقال است.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله مختص نیروهای مسلح است، آیا این بیمارستان به اقشار دیگر هم خدمات ارائه می‌دهد؟ گفت: در حال حاضر بیشتر افرادی که دفترچه بیمه نیروهای مسلح را دارند به ما مراجعه می‌کنند و البته اغلب افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، مبتلا نیستند. 

وی افزود: مشکلی که داریم افرادی هستند که احساس می‌کنند به کرونا مبتلا شده‌اند و به بیمارستان رجوع می‌کنند، بستری می‌شوند و در نهایت معلوم می‌شود که کرونا ندارند. 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با تاکید بر اینکه رجوع بی‌مورد به بیمارستان‌ها خود از علل ابتلا به بیماری است، گفت: در حال حاضر تمام اورژانس‌های کشور پر هستند، البته برای پذیرش افراد محدودیتی وجود ندارد. 

وی افزود: تا الان نزدیک به ۲۰۰ نفر از افرادی را که دفترچه نیروهای مسلح نداشتند و مبتلا به کرونا بودند را بستری کردیم. خیلی از آن‌ها مرخص شدند و یک ریال هم از آن‌ها اخذ نشد، اما اگر کسی بیاید و بیماری او کرونا نباشد، به آن‌‌ها هزینه تحمیل می‌شود. 

 مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) افزود: گاهی برخی افراد احساس می‌کنند که کرونا دارند، به بیمارستان رجوع می‌کند و اورژانس ما را درگیر می‌کند، همین دو روز گذشته ۳ مورد تقاضای تست داشتیم که احتمالا با خود گفته بودند که تست دادن هم بد نیست.

وی در پایان افزود: این اقدامات بی‌اخلاقی است. فردی با یک سرما‌خوردگی هم به ما مراجعه می‌کند و در صف تست ریه قرار می‌گیرد. این ممکن است کار فردی که ریه‌اش واقعا درگیر است را به تعویق بیندازد؛ در حقیقت بیماری که اگر دیر به او رسیدگی شود، امکان مرگ برایش وجود دارد باید در صف بماند تا آدمی که سالم است، جواب تستش مشخص شود.

 توزیع بسته‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا در سردشت و پیرانشهر

۸ هزار جانباز شیمیایی و دانش آموزان شین‌آبادی در معرض خطر هستند

مکان‌یابی برای احداث بیمارستان صحرایی

همه وزرا باید پای کار باشند‌

«رسول خضری» نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت بیماری کرونا در پیرانشهر و سردشت، گفت: وضعیت کرونا در پیرانشهر مانند سایر بخش‌های کشور است. تاکنون ۵ مورد مثبت و ۳ مورد مشکوک گزارش شده  است.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وضعیت  خوب است اما باتوجه به اینکه ما در شهرهای مرزی هستیم و حدود ۸ هزار جانباز شیمیایی و دانش‌آموزان شین‌آبادی را داریم این مساله بیشتر نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: باتوجه به این موارد دکتر همتی معاون سرپرست محترم هلال احمر  ۴۰۰ بسته بهداشتی برای پیشگیری از کرونا به منطقه فرستاده است که ما هم برای دانش‌آموزان شین آباد پیرانشهر و جانبازان شیمیایی سردشت استفاده می‌کنیم.

خضری درباره اقدامات صورت گرفته در پیرانشهر و سردشت، عنوان کرد: ضدعفونی شهر درحال انجام است، کنترل رفت و آمد صورت می‌گیرد و بیمارستان صحرایی ۳۰ تختخوابی را برای شهرستان سردشت با کمک هلال احمر مکان‌یابی کردیم که انشاالله بتوانیم احداث کنیم.

وی درباره وضعیت جانبازان شیمیایی سردشت که چندی پیش مطرح شد مناسب نیست، گفت: جلسه‌ای با حضور قائم مقام  وزیر بهداشت، رئیس دانشکده علوم پزشکی ارومیه، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان، ۲ تن از مدیران استانداری و شورای تامین سردشت تشکیل شد که درخواست داروهای استریل و بیماری‌های تنفسی را داشتیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه مذکور بحث نقاهتگاه و بسته‌های بهداشتی را مطرح کردیم که جانبازان شیمیایی و دانش‌آموزان شین‌آبادی در معرض خطر هستند و باید این گروه‌ها جدی رصد شوند.

وی درباره جدی نگرفتن خطر بیماری کرونا توسط مردم، گفت: تنها راه مقابله با کرونا ویروس ماندن در خانه و کمپین در خانه می‌مانیم است، نه مهمانی می‌رویم نه مهمان می‌پذیریم؛ چرا که در خانه ماندن بهترین راه قطع  زنجیره انتقال است.

نماینده مردم پیرانهشر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت بهداشت اقداماتی خوبی انجام داده است، شورای عالی سلامت که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت هم دبیر آن است کارهای مناسبی کردند اما من اعتقادم بر این است که همه وزرا باید پای کار باشند‌.

نتوانستیم برای پزشکان و پرستاران به تعداد کافی ماسک N۹۵ تأمین کنیم

برای مقابله با کرونا و حمایت از مشاغل آسیب‌دیده بودجه کافی اختصاص یابد

«محمد خدابخشی» عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت حوزه انتخابی خود گفت: استان لرستان از استان‌های درگیر با بیماری کرونا است و متاسفانه این بیماری در شهرستان الیگودرز نیز در حال افزایش است بر اساس آزمایش های انجام شده تاکنون چهار مورد مثبت داشتیم که از میان این چهار مورد دو مورد فوت کردند که البته بالای ۷۰ سال سن داشتند؛ همچنین یک نفر بهبود پیدا کرده و از بیمارستان ترخیص شده و یک نفر نیز همچنان در بیمارستان بستری است.

وی افزود: علاوه بر آن بر اساس سی تی اسکن‌هایی که از  ۱۲ نفر گرفته شد، به علت مشکوک بودن به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند، اما فقط مشکوک هستند و منتظر نتایج آزمایش آنها هستیم.

خدابخشی افزود: با توجه به اینکه مشاغل غیرضروری تعطیل شده‌اند و فقط داروخانه‌ها و مغازه‌های خواربار فروشی و سوپر مارکت‌ها فعال هستند شرایط بهتر شده و امیدواریم که بیماری کنترل و از شیوع آن جلوگیری شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش کردیم اقلام ضدعفونی فراهم شود، گفت: اما در حال حاضر مشکل ما این است که پزشکان و پرستاران ما نیاز شدید به ماسک N۹۵ دارند اما نتوانستیم به تعداد کافی تأمین کنیم که امیدوارم مسئولان ذیربط هر چه سریع‌تر این مشکل را رفع کنند.

وی ضمن تشکر از سپاه و گروه‌های جهادی خودجوش برای ضدعفونی معابر شهر، گفت: علیرغم اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهرستان الیگودرز نیز اقداماتی را انجام می‌دهد اما امکانات کم است؛ در سطح ملی نیز انتظار داریم که برای بسیج امکانات و برای اینکه عزم و اراده جدی‌تری برای کنترل این بیماری شکل گیرد از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

نمایند مجلس دهم  با تاکید بر اینکه ضروری است که خود رئیس‌جمهور ریاست ستاد مقابله با کرونا را به‌عهده بگیرد، گفت: ممکن است بعضی از دستگاه‌ها همراهی و هم همکاری لازم را با مجموعه وزارت بهداشت نداشته باشند و گله‌هایی هم که وزیر بهداشت کرده‌اند مؤید این است که همکاری و همراهی در برخی جاها آنطور که باید و شاید نیست؛ رئیس‌جمهور با توجه به اختیارات قانونی وسیع می‌تواند این مسئله را مدیریت کند و حضورش در رأس ستاد مقابله با کرونا  برای پیشگیری از این بیماری تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی درباره آسیب‌هایی که به برخی از مشاغل بر اثر شیوع بیماری کرونا وارد شده و لزوم دیده شدن ردیف بودجه برای آنها اظهار کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه اصلاحات بودجه‌ای کم و بیش انجام شد؛ همان مصوباتی که کمیسیون تلفیق بودجه داشت با اذن مقام معظم رهبری به شورای محترم نگهبان ارسال شد.

خدابخشی با بیان اینکه قاعدتاً بودجه باید در صحن علنی مجلس مصوب می‌شد اما برای اینکه امکان تشکیل مجلس نبود اذن مقام معظم رهبری راهگشا شد، گفت: بودجه به شورای محترم نگهبان ارائه شد و شورای نگهبان ایراداتی را مطرح کردند که امروز رأس ساعت ۱۰ در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی خواهد شد که امیدواریم و تلاش می‌کنیم نظرات شورای نگهبان برای ابلاغ هر چه سریعتر بودجه تامین شود.

 وی در پایان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا باید با این نگاه که این بیماری همچنان در کشور حضور دارد و ضرورت دارد با آن مبارزه کنیم اطمینان داشته باشیم که منابع کافی برای این مقابله با بیماری و همچنین در مورد مشاغلی که ممکن است آسیب ببیند در بودجه اختصاص می‌یابد.

اخبار مربوط به وضعیت مسئولان بیش از خبرهای مرتبط با مردم است

سال آینده با افسرگی بعد از کرونا مواجه می‌شویم

هنوز با کرونا برخورد شعاری می‌شود

حشمت الله فلاحت پیشه (عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره لزوم تعطیلی ادارات دولتی و شرکت‌های غیر دولتی گفت: اگر قانونی در شرایط اپیدمی بیماری وجود دارد شامل حال همه می‌شود و نه فقط ادارات دولتی؛ برخی از شرکت‌های خصوصی به گونه استثماری از کارمندانشان کار می‌کشند در حالی که اگر قانونی هست باید فراگیر شود.

وی با بیان اینکه اگر در شرایط کار یعنی در زمانی که دولت اعلام اپیدمی کرد کارگران و کارمندان به کرونا مبتلا شوند، آنها حق دارند که از شرکت متبوع خود شکایت و درخواست دیه کنند، اظهار داشت: برای اینکه چنین شرایطی پیش نیاید و با توجه به اینکه پیشگیری مهم‌تر از درمان است باید این قانون به صورت فراگیر شکل بگیرد.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: با کارمندانی که مسئولانشان تصمیم گرفتند آنها همچنان سر کار باشند مثل  پرسنل ۱۴۸۰ که در حال پاسخگویی به مردم‌ هستند و پزشکانی که علیرغم اینکه در خط مقدم مقابله با کرونا هستند اما حتی کمترین امکانات را هم ندارند و هیچ حمایت و تشویقی هم از آنها صورت نمی‌گیرد و همچنین  دستگاه‌هایی که مسئولان آنها کار را بر دوش پرسنل‌شان انداخته و خود تنها شعار می‌دهند، مواجه هستیم؛ باید در کشور شرایط یکسان حاکم شود که با وجود اینکه به همه کمک می‌شود همگان مصون بمانند.

وی افزود: خوشحال هستم که بعد از چند هفته با انتقاداتی که به دولت داشتیم دولت به کسب و کارهایی که آسیب دیده‌اند یارانه اختصاص داد، اما باید در مورد وام‌های آنها اقداماتی صورت بگیرد؛ چراکه درآمد ندارد که اقساطشان را به بانک‌ها پرداخت کنند و در زمان دادگاهی شدن آنها دولت غایب است.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه موضوع مقابله با کرونا تنها یک موضوع پزشکی نیست بلکه باید جنبه‌های مختلف اجتماعی، حقوقی و تجاری آن در دولت بررسی شده و به شکل یک بخش بحران‌زده عمل نشود، اظهار داشت: متاسفانه اخباری که درباره وضعیت سیاستمداران داریم بیش از اخباری است که درباره مردم وجود دارد نکته دیگر این است که هنوز مسئولان کشور به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند، باید از کارهای شعاری است که در کشور به آن عادت کرده‌ایم، بپرهیزیم.

وی ادامه داد: برای هر خیابان دو راننده با دو ماشین لازم است که سمپاشی کنند اما کارها بر عکس انجام می‌شود به‌طور مثال می‌بینیم در پارک‌های بزرگ تنها یک نفر با یک واترجت درحال سمپاشی است درحالیکه در تجربه ووهان چین دیدیم وقتی که کل خیابان‌ها سمپاشی شد آن وقتی مردم اگر با کفش وارد خانه بشوند مواد ضدعفونی با خود می‌برند، اما در ایران کسی که وارد خانه می‌شود ویروس را با خود به خانه می‌آورد.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در ایران هنوز با کرونا برخورد شعاری می‌شود درحالیکه برخورد عملی لازم است همگان باید مصون باشند و دولت باید مصونیت کسانی که فعال هستند را تامین کند و علاوه بر آن باید پاداش و کارگزینی در مورد آنها اعمال شود، تصریح کرد: مهم‌تر اینکه در دولت باید ستادی شکل بگیرد تا شرایط بعد از کرونا را پیش‌بینی کند؛ معتقدم اگر مسئولان سیاست کشور را این‌گونه پیش ببرند، بعد از اتمام کرونا نوعی افسردگی ملی در کشور شکل خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه  هنوز سیاست خوبی در مقابله با کرونا شکل نگرفته است و تعداد زیادی، عزیزان خودشان را از دست دادند و زندگی برای همه، حتی آنهایی که کسی را از دست نداده‌اند مشقت‌بار شده است، بیان کرد: مردم یک ماهی را که ایام تفریح و تعطیلاتشان بوده در شرایط بحران سر می‌برند به طوری که حتی اعضای خانواده به یکدیگر نزدیک نمی‌شوند در این شرایط ما می‌بینیم که برخی از مسئولان طرح کاهش یک ماهه تعطیلات تابستان را می‌دهند؛ این خیانت به مردمی است که بعد از کرونا دچار افسردگی می‌شوند.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت مجازی تشکیل کلاس دهند در عین حال در دولت سیاست‌های تخفیفی  برای مراکز مختلف آموزشی پژوهشی در نظر گرفته شود؛ چیزی که بحران‌سازتر است مسائل اجتماعی و روانی مردم است که می‌خواستند بعد از یک سال کار کردن  ۱۵ روز تا یک ماه به تفریح و تعطیلات بروند، آنها دچار افسردگی می‌شوند که دولت باید این موضوع را در دستور کار داشته باشد.

وی درباره بسته شدن بودجه و تخصیص منابع به مسائل مربوط به کرونا، گفت: ایامی که بودجه بسته شد یک درآمد پیش‌بینی ناشده و هنگفتی به خزانه کشور واریز شد که ناشی از بنزینی بود که مردم در نوروز و ایامی کرونا باید مصرف می‌کردند؛ دولت می‌تواند با چند برابر قیمت آن را در خارج از کشور بفروشد و سوبسیدی هم به مردم ندهد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه معتقدم با چنین درآمدهایی که از ناحیه خانه‌نشین کردن مردم شکل گرفته است قانونا نخست باید کرونا و بعد برای فضای کسب و کار را مدیریت هزینه کند، تاکید کرد: دولت باید قانون برنامه را اجرا کند در قانون برنامه آمده است که بازنشستگانی که حقوق پایین دارند باید حداقل تا ۵۰ درصد حقوق آنها افزایش پیدا کند، نه اینکه حقوقشان به صورت رندم ۱۵ درصد  افزایش پیدا کند؛ به هر حال بازهم ما سال آینده مشکلات ناشی از پرداخت‌ حقوق‌ها را خواهیم داشت.

وی در پایان افزود: بودجه برای اولین بار در تاریخ رد شد چراکه اصلاً قابل دفاع نبود و از طرفی نیز کمیسیون تلفیق چکش‌کاری درستی روی بودجه انجام نداده بود؛ باتوجه به اینکه در شرایط استثنایی قرار داشتیم مجلس عملاً نتوانست کاری انجام دهد، بنابراین بودجه آینده بودجه‌ای است که امور جاری در آن اولویت دارد که باید افزایش حقوق‌ها و سایر احکام قانون برنامه در آن رعایت شود.

فریبرز رئیس‌دانا بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

ساعتی پیش، فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددانِ حامی کارگران، بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

او در روزهای گذشته در بیمارستان بستری بود.

رئیس‌دانا، تالیفات و نوشته‌های بسیاری در حمایت از حقوق کارگران و مزدبگیران دارد و در این رابطه، تلاش‌های بسیار کرده است.  

هنوز موفق به تامین ماسک و دستکش برای رانندگان اتوبوس نشدیم

افزایش سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها به هیچ وجه در دستور کار نیست

«محمود ترفع» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام پیگیری‌ها برای تامین دستکش و ماسک برای رانندگان اتوبوس گفت: متاسفانه به دلیل کمبود عمومی دستکش و ماسک در کشور هنوز موفق به تامین این تجهیزات برای همکاران عزیزمان در اتوبوسرانی نشدیم. البته رایزنی‌هایی با نهادهای مسئول داشته‌ایم و احتمالا بتوانیم برای رفع این مساله از آنها کمک بگیریم تا در روزهای آینده مشکل برطرف شود. 

او درباره برنامه شرکت واحد اتوبوسرانی درباره سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها گفت: شرکت واحد هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها در دستور کار ندارد و از همان ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱۰ شب برنامه‌ها طبق روال ادامه دارد. یکی از دلایل تغییر ندادن فاصله حرکت اتوبوس‌ها به این دلیل است که ممکن است، این اقدام باعث تجمع در ایستگاه‌های اتوبوس شود و نمی‌خواهیم این اتفاق رخ دهد. 

ترفع با بیان اینکه برنامه حرکت اتوبوس‌ها تغییری نکرده است، به کاهش ۶۰ درصدی مسافران اشاره کرد و گفت: با توجه به این مساله مسافران نباید نگران تاخیر در رسیدن اتوبوس باشند و این انتظار می‌رود که خودشان در صورت مشاهده شلوغی یک اتوبوس، صبر کنند و منتظر رسیدن اتوبوس بعدی به ایستگاه باشند، چرا که با توجه به کاهش ۶۰ درصدی مسافران قطعا اتوبوس بعدی خلوت خواهد بود. 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی با همان روال قبلی به خدمات‌رسانی ادامه می‌دهد، گفت: ضدعفونی کردن روزانه اتوبوس‌ها انجام می‌شود و همان برنامه‌هایی که از ابتدا برای ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها درنظر گرفته شد، ادامه دارد. 

او درخصوص موارد مشکوک ابتلا به کرونا در بین رانندگان اتوبوس گفت: چند مورد مشکوک ابتلا به کرونا داشته‌ایم که خوشبختانه نتیجه تست اکثر  آنها منفی بودند و چند مورد محدود به کرونا مبتلا شده‌اند. 

ترفع درباره مقایسه برنامه حمل و نقل ناوگان حمل  و نقل عمومی کشور با سایر کشورهایی که با ویروس کرونا درگیر هستند، گفت: با بررسی‌هایی که داشتم تنها چین ناوگان حمل و نقل عمومی خود را تعطیل کرد و در سایر کشورها حمل ونقل عمومی برقرار است.

عیدی یک میلیون تومانی بنیاد مستضعفان به ۴۰۰۰ دستفروش پایتخت

به دنبال توافقات صورت گرفته میان رئیس بنیاد مستضعفان، مسئولان شهرداری تهران و شورای شهر، این بنیاد برای ۴ هزار دستفروشی که در این روزها به دلیل شیوع کرونا، با مشکلات معیشتی مواجه شدند، مبلغ ۴ میلیارد تومان را به عنوان عیدی تخصیص داد.

 بنیاد مستضعفان برای هریک از این ۴ هزار نفر، مبلغ یک میلیون تومان را تحویل شهرداری تهران داد تا طی امروز و فردا به آنها تحویل داده شود.

دستفروشانی که این مبلغ را دریافت می‌کنند، افرادی هستند که توسط شهرداری تهران شناسایی شده‌اند و جزو آن دسته از افرادی هستند، که در شمول گروه‌های کم درآمد جامعه قرار دارند و شیوع کرونا در کشور، معیشت آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، بر اساس اعلام شهرداری تهران، این افراد در اقصی نقاط تهران شناسایی شده‌اند و مشخصات آنها در بانک اطلاعاتی شهرداری پایتخت ثبت شده است.

دستفروشان پارکینگ پروانه، بساط‌گستران مناطق جنوب شهر و دستفروشان مناطق مختلف تهران در این لیست قرار دارند.

سردار مهماندار کرونا را شکست داد

سردار رحیمی (رئیس پلیس تهران بزرگ) گفت: سردار مهماندار (رییس پلیس راهور) به دلیل ابتلا به ویروس کرونا مدت دو هفته در منزل قرنطینه بوده‌اند و هم اکنون به عنوان اولین فرد در ناجا، این ویروس منحوس را شکست داده و به محل کار خود بازگشته‌اند.

سردار رحیمی در پاسخ به سوالی خبرنگاری در خصوص نظارت پلیس بر چرخه توزیع اقلام پزشکی گفت: شایعاتی در خصوص اقلام پزشکی کشف شده در جامعه ایجاد شده بود؛ صورت‌جلسه‌ تمامی اقلام پزشکی که توسط پلیس کشف شده وجود دارد و ما هیچگونه اجازه‌ای نداریم که حتی یک عدد از اقلام کشف شده را برداریم.

وی در خصوص نظارت پلیس بر چرخه تولید خاطرنشان کرد: یک طرح بین پلیس، دادستانی و تعزبرات با محوریت پلیس امینت ایجاد شده است که بر تهیه تولید و توزیع اقلام پزشکی نظارت خواهد داشت.

سردار رحیمی گفت: خوشبختانه بحث احتکار باتوجه به کنترل‌ها کمتر شده است و احتکار به شدت کاهش پیدا کرده است.

تعداد بستری‌های کرونا در مشهد رو به افزایش است

  «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت گفت: متاسفانه روند بیماری و افراد بستری در  استان خراسان رضوی مشهد رو به افزایش است، تعداد قابل توجه افراد مبتلا منشا خارج از استان دارند، دوستداران امام رضا(ع) از آمدن به مشهد خودداری کنند.

وی ادامه داد: امکانات شهر مشهد برای مردم این شهر  کافی است و محدودیت دارد، بنابراین باید از هر گونه سفر نوروزی به این استان اجتناب شود.

 افزایش آمار مبتلایان کرونا به ۱۴۹۹۱ نفر

 کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین آمار ابتلا به کرونا ویروس در ایران گفت: امروز از ۵۶ آزمایشگاه مورد تایید اطلاعاتی دریافت کردیم که بر این مبنا تاکنون هزار و ۵۳ نفر تعداد مبتلایان قطعی کوید ۱۹ بوده است و  به طور کل  ۱۴ هزار ۹۹۱ بیمار دچار ابتلا قطعی کرونا شده‌اند. همچنین تعداد ۴ هزار و ۹۹۶ نیز بهبود یافته‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تعداد افراد فوت شده طی ۲۴ ساعت اخیر بیان کرد: ۱۲۹ نفر فوت کردند و به طور کلی ۸۵۳ نفر تا قبل از ظهر امروز بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: طی این ۲۵ روز تجربه ثابت کرد راهی جز کاهش ترددها و سفرهای غیرضروری نداریم. جز در خانه ماندن راه دیگری نیست. اگر مسیر کاهش نزولی تردد‌های بین شهری را ادامه دهیم به نتایج خوبی خواهیم رسید.

او اشاره کرد: متاسفانه تا ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ مورد ابتلای جدید در استان تهران مشاهده شده است.

به گفته جهانپور آمار مبتلایان به تفکیک استان‌ها در ۲۴ ساعت گذشته به شرح زیر است:

آذربایجان شرقی: ۳۵

آذربایجان غربی: ۳۱

اردبیل: ۳۰

اصفهان: ۱۱۸

البرز: ۴۹

ایلام: ۲

بوشهر: ۴

تهران: ۲۰۰

چهارمحال و بختیاری: ۳

خراسان جنوبی: ۷

خراسان شمالی: ۴۵

خوزستان: ۵۳

زنجان: ۱۵

سمنان: ۳۴

سیستان و بلوچستان:  ۱۱

فارس: ۴۳

قزوین: ۴۰

قم: ۱۹

کردستان: ۳۱

کرمان: ۱۳

کرمانشاه: ۲۱

کهگیلویه و بویراحمد: ۵

گلستان: ۴۲

گیلان: ۱۸

مازندران: ۹۶

مرکزی: ۱۴

هرمزگان: ۱۶

همدان: ۷

یزد: ۵۱

نیاز آسایشگاه کهریزک به متخصص عفونی

قرنطینه مبتلایان و مشکوکان کرونا در ساختمانی ویژه

با کمبود گان، ماسک‌ و ظروف یکبار مصرف مواجهیم

«محمدعلی احمدی تنکابنی» مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه خیریه کهریزک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با شرایط این موسسه در پی شیوع کرونا در کشور، گفت: با تمام تلاش‌هایی که همکاران ما در این موسسه انجام دادند، متاسفانه این ویروس به داخل موسسه کهریزک هم ورود کرد. ما اولین ناقل را از یک هفته پیش پیدا کردیم، از اولین مصوبات کمیته این بود که یک ساختمان را به نام ساختمان شکوفه‌ها خالی کردیم و به عنوان ساختمان قرنطینه معین در نظر گرفته شد.

وی افزود: این ساختمان در نظر گرفته شده است که اگر مددجویان یا پرسنل موسسه ناقل شوند از دیگران جدا و در داخل این ساختمان قرنطینه شوند. اولین نفری که ناقل شد، به طبع آن افرادی که حدس می‌زدیم مشکوک باشند، از آن‌ها تست گرفته شد و به سرعت در بخش شکوفه‌ها قرنطینه شدند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه خیریه کهریزک، بیان کرد: علاوه بر این، اولین مورد کرونا که شناسائی شد، کل آسایشگاه‌ها را قرنطینه کامل کردیم و از آنجایی که فضای بیمارستان‌های شهر آلوده است، ما هم مددجویان و هم پرسنل‌ آسایشگاه را در بخش شکوفه‌ها قرنطینه می‌کنیم و از ارجاع آن‌ها به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کنیم. آنچه نیاز امروز کهریزک است، حضور متخصص یا متخصصان عفونی در آسایشگاه است تا ما را در رابطه با بیماریابی و معاینه افراد مشکوک و مبتلایان یاری کنند. 

احمدی در ادامه گفت: شیفت‌های همکاران ما هر ۱۴ روز تغییر می‌کند؛ یعنی هر نفری که وارد می‌شود موظف است ۱۴ روز در آسایشگاه بماند. تمام ملاقات‌‌ها، پذیرش‌ها و مرخصی‌‌ها در آسایشگاه لغو شد و هرگونه ورود مواد غذائی خوراکی به داخل کهریزک ممنوع شده است. تا آنجا که ممکن است ما رفت و آمد به آسایشگاه را ممنوع کرده‌ایم. 

احمدی در ارتباط با تجهیزات مورد نیاز کهریزک گفت: ما سعی می‌کنیم تمام تجهیزات بیمارستانی لازم را برای مرکز شکوفه‌‌ها تهیه کنیم. البته ممکن است اقلام مورد نیاز به دست ما نرسد یا آنچه به بیمارستان‌ها داده می‌شود به آسایشگاه داده نشود. در حال حاضر ما در تهیه گان، ماسک‌های N95، پارچه‌های شمعی و ظروف یکبار مصرف در مضیقه هستیم و جزو کسرهای ما حساب می‌شود.

وی افزود: بخش بودجه برای این اقلام یک وجه است، اما تهیه این اقلام مسئله دیگری به شمار می‌آید. ممکن است بودجه آن فراهم شود، ولی اینکه ماسک از کجا خریداری بشود معضل مهم‌تری است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه خیریه کهریزک، بیان کرد: در برخی شبکه‌‌های اجتماعی اظهار می‌شود که کرونا در آسایشگاه کهریزک به صورت اپیدمی درآمده است، در حالی که موارد ابتلا محدود است و همکاران ما شبانه‌روز در تلاش هستند تا در همین حد باقی بماند و گسترش پیدا نکند. شیوع بیماری در آسایشگاه کهریزک بحرانی نیست، اما کمبود تجهیزات امروز برای ما بحران محسوب می‌شود.

وی افزود: واحد توانبخشی ما بصورت جهادی در حال تولید ماسک، گان و لباس استریل است، اما همچنان با کمبود روبه‌رو هستیم، همه بخش‌های ما امروز به این اقلام نیازمند است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.