×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به”حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌ در اولویت وزارت صمت”،”تحقق نظارت نوین بر بازارها با استفاده از اطلاعات بورس کالا”،”معامله با اصالت طلا در بازار گواهی شمش بورس کالا” و”سرمایه گذاران خُرد به جای طلا، گواهی شمش بخرند” اشاره کرد.

حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌ در اولویت وزارت صمت

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص سیاست اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و تاثیر آن بر روند معاملات بازار سرمایه گفت: تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها یکی از ابزارهای مهم بازار برای رشد شفافیت و به تبع آن افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه تلقی می‌شود.

عباس علی‌آبادی به برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش تولید اشاره کرد و گفت: در وزارت صمت با تدوین برنامه‌های منسجم به دنبال افزایش رونق تولید و رشد سود تولیدکنندگان به جای دلالان و واسطه‌ها هستیم.

وی اعلام کرد: همچنین برنامه‌هایی مانند حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز، افزایش صادرات، حذف قیمت‌گذاری دستوری در کنار حذف برخی رانت‌ها و حمایت‌های نامحدود و غیر مشروط برای برخی صنایع را در دستور کار داریم.

تحقق نظارت نوین بر بازارها با استفاده از اطلاعات بورس کالا

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از سال‌ها قبل به واسطه تمرکز مبادلات کالاهای مهم و مواد اولیه در بورس کالا، یک سازوکار شفاف و نظارت نوین در بازارها شکل گرفته است.

روح الله عباسپور گفت: بورس کالا امروز از طریق سامانه‌های خود و به عبارتی به کمک نظارت‌های نوین، این امکان را به سیاست‌گذار می‌دهد که اگر کمبودی در بازار برای عرضه یا واردات وجود دارد، قبل از وقوع آن کمبود و التهابی در بازار، سیاست گذاران را مطلع کند تا آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تنظیم بهینه بازار و رشد عرضه‌ها تصمیم‌گیری کنند.

نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اطلاعاتی که بورس کالا در نقش نظارتی و اطلاع رسانی خود ارائه می‌دهد، شرایط تولید و بهبود عملکرد شرکت‌ها و همچنین بهبود وضعیت مصرف کنندگان کالاها را تضمین می‌کند.

معامله با اصالت طلا در بازار گواهی شمش بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه گفت: معامله با اصالت طلا در بورس کالا سبب استقبال زیاد از گواهی شمش طلا شده است. ضمن اینکه این معاملات چالش های مربوط به سرمایه گذاری در بازار طلا برای سرمایه های خُرد و کلان را نیز مرتفع ساخته است.

مهدی سوری افزود: اولین مزیتی که معامله گواهی شمش طلا در بورس کالا دارد این است که اولا حباب مربوط به سکه و مصنوعات طلا را ندارد و قیمت آن منصفانه است و دوم اینکه از نظر اصالت برای خریداران اطمینان خاطر به همراه دارد.

وی تاکید کرد: وقتی می خواهید روی طلا در بازار سنتی سرمایه گذاری کنید یک حداقل سرمایه ای نیاز خواهید داشت اما در بورس کالا این امکان ایجاد شده که با رقم های بسیار کوچک یعنی عددی حدود ۳۲۰ هزار تومان خرید طلا امکان پذیر شده است.

سرمایه گذاران خُرد به جای طلا، گواهی شمش بخرند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران فضای امن معاملات طلا را برای سرمایه گذاران به ویژه افراد حقیقی فراهم کرده، این معاملات را فرصتی مغتنم برای سرمایه گذاری خُرد و با حداقل سرمایه در اختیار در بازار طلا دانست. ضمن آنکه همه مردم می توانند با سرمایه ناچیز حدود ۳۲۰ هزار تومانی وارد این معاملات شوند و به صورت آنلاین اقدام به خرید طلا کنند.

ندا عباسی با بیان اینکه فضای سرمایه گذاری از دیرباز و به صورت سنتی، بیشتر در بازارهای فیزیکی ملک، زمین، خودرو و طلا متمرکز بوده است، گفت: با پیچیده تر شدن جوامع و بازارها و طراحی ابزارهای نوین معاملاتی در بستر اینترنت و امکان انجام معاملات به صورت برخط، بورس کالا، فضای بسیار امنی برای معاملات دارایی های فیزیکی به ویژه طلا به وجود آورده است که محدودیت های خرید طلا از بازار سنتی همچون لزوم مراجعه حضوری به بازار و تحمل ریسک اصالت، نگهداری، حمل و سرقت را ندارد.

او از مزیت های دیگر معاملات شمش طلا را فراهم کردن فرصت مغتنم معامله با سرمایه خرد برای تمام سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی دانست و ادامه داد: افراد حقیقی می توانند حداکثر ۵۰۰ هزار گواهی سپرده کالایی معادل ۵۰ عدد شمش طلا خریداری کنند. این رقم برای صندوق های سرمایه گذاری کالایی با پشتوانه طلا و بازارگردانان متفاوت خواهد بود. مشتریان برای دریافت کد معاملاتی و خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا می توانند از طریق سامانه EBGO اقدام کنند.

نسخه جدید درگاه برخط بازار مشتقه و ابزارهای مالی منتشر می شود

رئیس اداره توسعه سامانه های ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران از انتشار نسخه ۵.۶ درگاه برخط بازار مشتقه و ابزارهای مالی بورس کالا از اواسط دی ماه خبر داد.

مهشید کرد با بیان اینکه درگاه برخط بازار مشتقه و ابزارهای نوین جهت دسترسی سریع و آسان سرمایه گذاران به سیستم های معاملاتی بازارهای مشتقه و ابزارهای نوین مالی در کنار امنیت بالا ایجاد شده است، اظهار داشت: این درگاه به گونه ای طراحی شده است که تمامی فرآیندهای بازار مشتقه و ابزارهای نوین مالی بورس کالا را پشتیبانی می کند.

وی با بیان اینکه یک سامانه جامع معاملاتی بر روی این سرویس‌ها قابل پیاده‌سازی است، ادامه داد: از این رو شرکت‌های OMS به عنوان ارائه دهنده خدمات برخط به کارگزاران باید نسبت به توسعه و به روزرسانی آن در اسرع وقت اقدام کنند و کارگزاران نیز پیگیر این مهم باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.