×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به “اوراق سلف موازی ارزی، فروش متری مسکن و صندوق های کالایی جدید در دستور کار بورس کالا”، “معامله ۱۰۰ دستگاه کامیون کشنده و کمپرسی”،”۵۰۰ دستگاه خودرو کارا عرضه می شود” ،”احیای واحدهای در آستانه تعطیلی بخش معدن به کمک سازوکار بورس” و “راه اندازی قرارداد آتی زعفران تحویل آبان از شنبه هفته آینده” اشاره کرد.

اوراق سلف موازی ارزی، فروش متری مسکن و صندوق های کالایی جدید در دستور کار

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در همایش بررسی «شیوه‌های تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه»، پروژه های توسعه ای بورس کالا در حوزه تامین مالی را تشریح کرد و گفت:در خصوص تامین مالی این پروژه ها ما بر روی انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ارزی متمرکز شده ایم و براساس آن برآورد می کنیم طی دو سال بتوان ۵ میلیارد دلار اوراق سلف موازی استاندارد ارزی منتشر کرد.

محمد حسین رحمتی افزود: در خصوص اوراق سلف استاندارد متری مسکن طرحی را طی دو سال اخیر به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد داده ایم که در انتظار ابلاغ دستورالعمل اجرایی آن هستیم. در این مدل برای مثال خانه ای که ۸۰ درصد پیشرفت داشته، تبدیل به ۵۰ هزار ورقه بهادار می شود و هر ورقه آن شامل بخشی از آن مسکن مثلا یک مترمربع است و برای تحویل آن مسکن در سررسید، دارنده باید به میزان متراژ قابل تحویل، صاحب اوراق سلف متری مسکن باشد.

به گفته معاون بورس کالا، بورس کالای ایران پیشنهاد دارد یک صندوق کالایی راه اندازی شود که گواهی های سپرده کالایی محصولات مختلف مثل کالای مس به عنوان دارایی صندوق در نظر گرفته شود و ارزش خالص دارایی های صندوق نیز براساس ارزش دارایی پایه آن نوسان می کند.

معامله ۱۰۰ دستگاه کامیون کشنده و کمپرسی

در معاملات روز ۱۹ اردیبهشت ماه تالار خودرو بورس کالا ۱۰۰ دستگاه کامیون کمپرسی و کامیون کشنده فاو متعلق به شرکت سیباموتور معامله شد.

دراین معاملات هر دستگاه کامیون کمپرسی FAW CA۳۲۵۰ با میانگین قیمت ۳.۹۱۱ میلیارد تومان به فروش رسید.ذدر برابر ۵۰ دستگاه عرضه، ۶۴ دستگاه تقاضا شکل گرفته که کل عرضه با رقابت ناچیزی معامله شد.کامیون کمپرسی FAW CA۳۲۵۰ متعلق به سیباموتور و تحویل ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ خواهد بود.

در نوبت دوم عرضه تالار خودرو هر دستگاه کامیون کشنده نیمه تریلر FAW CA۴۲۵۰ با قیمت میانگین ۳.۹۰۳ میلیارد تومان به فروش رسید و در برابر ۵۰ دستگاه عرضه، ۹۰ دستگاه تقاضا شکل گرفت که کل عرضه با رقابت معامله شد.کامیون کشنده نیمه تریلر FAW CA۴۲۵۰ متعلق به سیباموتور و تحویل ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ خواهد بود.

۵۰۰ دستگاه خودرو کارا عرضه می شود

بورس کالای ایران دوشنبه هفته آینده ۲۵ اردیبهشت ماه میزبان عرضه ۵۰۰ دستگاه کارا دو کابین و تک کابین است.

جزییات عرضه ۵۰۰ دستگاه کارا تک کابین و دوکابین شرکت بهمن موتور که دوشنبه هفته آینده ۲۵ اردیبهشت در بورس کالا عرضه می شود. به این ترتیب۲۵۰ دستگاه کارا تک کابین (سفید) به قیمت پایه ۴۰۷ میلیون تومان با پیش پرداخت ۵۰ درصد، همچنین ۲۵۰ دستگاه کارا دو کابین (سفید) با قیمت پایه ۴۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پیش پرداخت ۵۰ درصد.

احیای واحدهای در آستانه تعطیلی بخش معدن به کمک سازوکار بورس

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: عرضه محصولات بخش بالادست تولید از جمله کنستانتره و گندله در بورس کالای ایران به خصوص در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ که یک بستر شفاف و رقابتی را در این بازارها حاکم کرد، منجر شد تا کسب‌وکارهایی که در آستانه تعطیلی قرار داشتند، دوباره احیا شوند و به مدار تولید بازگردند.

سعید عسکرزاده با اشاره به نقش بورس کالا در بهبود فضای کسب و کار و احیای معادن سنگ آهن گفت: بستر شفاف و رقابتی بورس کالا با اتکا به سازوکارهای عرضه و تقاضا توانسته است به خصوص در نیم سال دوم سال ۱۴۰۱ شرایط مناسبی پیش روی محصول‌های بخش بالادست در زنجیره صنایع به‌ویژه در بخش کنسانتره و گندله فراهم آورد.

وی اظهار کرد: اگر فرآیندهای فعلی در حوزه عرضه زنجیره محصولات معدنی در بورس کالا ادامه یابد، شاهد بهبود شرایط کسب‌وکار بنگاه ها در این حوزه خواهیم بود.

نقره را برای تحویل شهریور ۱۴۰۲ معامله کنید

بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل شهریور ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه قرارداد آتی نقره برای تحویل در شهریور ۱۴۰۲ از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت راه اندازی و تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد. قیمت پایه قرارداد آتی نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

راه اندازی قرارداد آتی زعفران تحویل آبان از شنبه هفته آینده

بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین برای تحویل آبان ۱۴۰۲ از روز شنبه هفته آینده ۲۳ اردیبهشت خبر داد.

در جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی آمده است: قرارداد آتی زعفران برای تحویل در آبان ۱۴۰۲ از روز شنبه ۲۳ اردیبهشت راه اندازی و تا ۲۸ آبان ۱۴۰۲ قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد. قیمت پایه قرارداد آتی نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

رشد عرضه شمش طلای موته در بورس کالا

مدیر مجتمع طلای موته از عرضه ۷۰۱ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا طی سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم نشان دهنده رشد ۱۰۲ درصدی عرضه شمش در بورس کالا نسبت به سال ۱۴۰۰ است.

محمد داودی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ موفق به فروش ۱۴۷ کیلوگرم شمش طلا شدیم، عنوان کرد: این رقم بیانگر جهش ۳۵۹ درصدی نسبت به فروش سال ۱۴۰۰ است..

وی همچنین از افزایش عرضه شمش طلا در بورس خبر و توضیح داد: در سال ۱۴۰۰، ۳۴۶ کیلوگرم شمش طلا در بورس عرضه کردیم که این رقم در سال گذشته به ۷۰۱ کیلوگرم شمش طلا رسید.این ارقام نشان دهنده رشد ۱۰۲ درصدی عرضه شمش در بورس کالا نسبت به سال ۱۴۰۰ است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.