×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی تولید”، “نقش بی‌بدیل بورس کالا در رشد تولید صنایع”،”نقش کلیدی بورس کالا در تحقق شعار سال” و “قرارداد اختیار آتی صندوق طلا راه اندازی می شود” اشاره کرد.

استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی تولید

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه وزارت اقتصاد برنامه مشخصی برای مهار تورم و افزایش تولید دارد، گفت: یکی از برنامه های مهم، استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه کشور در راستای تامین مالی تولید است.

احسان خاندوزی گفت:با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۲ در مهار تورم و افزایش تولید، وزارت اقتصاد و دارایی برنامه مشخصی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد:استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه‌ای کشور برای تامین مالی تولید در کشور است. ما در سال گذشته موفق شدیم ۱۰۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌های غیردولتی و بورسی را اضافه بر افزایش سرمایه سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

نقش بی‌بدیل بورس کالا در رشد تولید صنایع

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:بورس کالا به مثابه یک شاخص برای صنایع و بخش تولید عمل می کند؛ به گونه ای که تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را از این مسیر شفاف تامین کرده و این رویه، شرایط را برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری در تولید تقویت کرده است.

غلامرضا مصباحی مقدم اظهار کرد: تجربه سالیان گذشته نشان می دهد که رشد معاملات در بورس کالا تاثیر بسیار مثبتی بر اوضاع اقتصادی جامعه دارد زیرا بورس کالا به عنوان یک شاخص عمل می کند و تولیدکنندگان، صادرکنندگان و حتی واردکنندگان مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها و شرکت های تولیدی را از بورس کالا تامین کرده و به واسطه عرضه های مستمر مواد اولیه، تولیدات خود را افزایش می دهند و امکان سرمایه گذاری در بخش تولید نیز مهیا می شود.

وی با بیان اینکه از عوامل اصلی تورم می توان به رشد بی رویه نقدینگی، رشد هزینه ها و همچنین تقاضا اشاره کرد، گفت: عامل اصلی رشد نقدینگی در کشورها، کسری بودجه دولت و عامل دوم، اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است. اما افزایش تقاضا گاهی مواقع ناشی از مسایل اقتصادی بوده و گاهی نیز به مسایل روانی جامعه باز می گردد.

نقش کلیدی بورس کالا در تحقق شعار سال

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سازوکار بازار سرمایه از جمله بورس کالا می‌تواند در تحقق شعار امسال نقش موثری ایفا کند، به شکلی که به واسطه شفافیت معاملات در بورس از رانتی که سبب بالا رفتن قیمت مواد اولیه می‌شود، جلوگیری شده و شفافیت و رقابت‌پذیری در صنایع ارتقا می‌یابد.

حمیدرضا فولادگرافزود: نقش بازار سرمایه در تحقق رشد تولید این است که هر چقدر به جلو پیش می‌رویم، باید شاهد اقبال بیشتر و البته نوسانات منطقی در این بازار باشم به گونه که بازار سرمایه، سرمایه‌گریز نباشد بلکه جاذب سرمایه باشد و در عین حال باید قواعد عرضه و تقاضا و قواعد بازار سرمایه نیز به طور کامل در آن حاکم شود.

وی ادامه داد: سازوکار بورس کالا می تواند در تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، نقش موثری ایفا کند به شکلی که به واسطه شفافیت معاملات در بورس کالا از سوداگری و رانتی که سبب بالا رفتن قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید می‌شود، جلوگیری شده و شفافیت و رقابت پذیری در صنایع ارتقا می‌یابد.

به واسطه سازوکار بورس کالا از واردکننده فولاد به یکی از تولیدکنندگان برتر دنیا تبدیل شدیم

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش گفت: تکمیل بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد و پتروشیمی، مرهون عرضه محصولات در بورس کالا و حذف دلالان بوده است. اگر اقتصاد ایران بخواهد از چنبره عدم توسعه و عدم رشد اقتصادی و عدم رشد مناسب تولید خارج شود، چاره ای جز استفاده از ظرفیت بورس‌های کالایی ندارد.

همایون دارابی با اشاره به شعار “مهار تورم، رونق تولید” برای سال ۱۴۰۲ بیان کرد: تجربه عملکرد بورس کالا نشان داده در زمینه رشد تولید و کمک به بنگاه‌های تولیدی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تجربه بسیار درخشانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که محصولات فولادی وارد بورس کالا شد، ده‌ها طرح توسعه نیمه تمام در کشور وجود داشت و کشور نیازمند واردات فولاد بود و مرتباً شاهد بحران در بازار میلگرد و تیرآهن بودیم‌. ٣ سال بعد از ورود فولاد به بورس کالا، عملاً در حوزه تولید فولاد به خودکفایی رسیدیم و در چند سال گذشته نیز، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل به محصولات فولادی، یکی از صادرکنندگان فولاد به بازارهای جهانی بوده‌ایم.

پذیره نویسی آلتون در کسری از ثانیه

در روز ۱۵ فروردن ماه سرمایه‌گذاران برای یازدهمین صندوق طلا در بورس کالا سنگ تمام گذاشتند و پذیره نویسی صندوق آلتون در کسری از ثانیه به پایان رسید.

به این ترتیب در مجموع ۹۸ میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای آسمان آلتون (با نماد آلتون) به ارزش ۹۸ میلیارد تومان در روز و ثانیه نخست پذیره نویسی، فروخته شد.

سهم حقیقی‌ها در پذیره نویسی آلتون، ۳۲ میلیون و ۹۳۴ هزار واحد و سهم حقوقی‌ها ۶۵ میلیون و ۶۶ هزار واحد بود.

صندوق طلا، سرمایه گذاری آسان تر و جذاب تر در بازار طلا

حامد غنایی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آسمان مهم ترین مزیت صندوق های سرمایه گذاری طلا را ارزش گذاری شفاف و بروز در تابلو معاملات بورس عنوان کرد و گفت: قابلیت معامله این صندوق ها سهل بوده و در پلتفرم های آنلاین قابل معامله می باشد.

وی ادامه داد: این صندوق ها ریسک سرقت در دارایی های شمش و سکه را کاهش می دهند و به نوعی نگهداری آن هیچ گونه ریسکی ندارد. همچنین از آنجا که با این صندوق ها امکان سرمایه گذاری در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا وجود دارد لذا بازدهی های بالاتر از طلا و سکه را جذب خواهد کرد و از اینرو می تواند برای سرمایه گذاری جذاب تر باشد و برای سرمایه گذاری های با بازدهی بیشتر توصیه می شود.

قرارداد اختیار آتی صندوق طلا راه اندازی می شود

بورس کالا در اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای لوتوس با سررسید خرداد ۱۴۰۲ از شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ خبر داد.

در اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران آمده است: تاریخ سررسید قرارداد اختیار آتی صندوق طلا ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ است.

در مشخصات قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی واحدهای صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس اشاره شده که دارایی پایه آن قرارداد آتی واحدهای صندوق طلای لوتوس بوده و اندازه هر قرارداد نیز یک قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.