×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب در حدود ۳۱/۴ و ۱۲/۲ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش بررسی آمار عملکرد شرکتها و رشته های بیمه از نظر “نسبت خسارت” (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد) در این مدت ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار نداده و فعالیت واقعی شان را نشان نمی دهد، چرا که با گذشت تنها ۲ ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه های مربوط به برخی از بیمه نامه های صادره در این مدت انجام نشده و این مبالغ تا پایان سال وصول خواهند شد. با این وجود، آمار نسبت خسارت در شرکتها و رشته های بیمه در این مدت نشان می دهد که نسبت خسارت بازار با ۸/۳ واحد کاهش (در مقایسه با دو ماهه اول سال قبل) به ۴۸/۷ درصد رسیده است. شایان ذکر است در محاسبه این نسبت، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکتهای بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.

این گزارش می افزاید که پنج رشته‌ اعتبار، هواپیما، درمان، حوادث راننده و پول (به ترتیب با حدود ۷۵۳/۴، ۱۳۷/۸، ۱۲۶/۷، ۵۹/۷ و ۵۶/۳ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند و پس از آن، نسبت خسارت بیمه بدنه اتومبیل با ۴۶ درصد قرار دارد که پائین تر از سطح بازار بیمه است.

بر همین اساس،نسبت خسارت ۱۳ شرکت بیمه نوین، سامان، رازی، ملت، پارسیان، سینا، میهن، دانا، سرمد، کوثر، حافظ، آرمان و دی بالاتر ازسطح بازار بیمه بوده (بین ۵۱ تا ۳۷۴/۲ درصد) که بیشتر متأثر از عملکرد رشته درمان (البته در دو شرکت بیمه آرمان و حافظ به ترتیب به واسطه عملکرد بیمه باربری و شخص ثالث-مازاد) و پس از آن نسبت خسارت شرکت بیمه آسیا با ۴۵ درصد قرار گرفته که پائین تر از سطح بازار بیمه بوده است.

براساس این گزارش سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه، به ترتیب حدود ۶۷/۲ و ۷۵/۱ درصد بوده است.

در بررسی سهم شرکتهای بیمه در بازار، ۸ شرکت‌ بیمه به ترتیب: ایران ۳۲/۸ %، آسیا ۱۰/۵%، دانا ۸/۶%، پاسارگاد ۷/۱%، معلم ۶/۷%، البرز ۴/۹%، پارسیان ۴/۷% و کوثر ۳/۹% در مجموع ۷۹/۳ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و ۲۰/۷ درصد مابقی حق بیمه، توسط ۱۹ شرکت بیمه دیگر تولید شده است.

این گزارش تصریح دارد که سهم ۳ رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، زندگی و درمان به ترتیب ۳۹، ۱۸ و ۱۳/۶ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار است.

گفتنی است سهم رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است و در تحلیل سهم از پورتفوی رشته ها در بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.