×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
گام بلند فولاد مبارکه برای خودکفایی در صنعت نفت و گاز کشور با تولید انبوه تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر

به گزارش کیوسک خبر به نقل از خبرنگار فولاد، عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با بیان این که تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر در این شرکت به تولید انبوه رسیده است، اظهار کرد: تولید انبوه تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر برای نخستین بار در کشور توسط فولاد مبارکه رقم خورده است.

وی افزود: در جریان تولید این محصول، ماشین ریخته‌گری شماره ۵ ناحیه فولادسازی شرکت فولاد مبارکه که طراحی، نصب و راه‌اندازی آن جهت تولید تختال با ضخامت‌های ۲۰۰، ۲۲۰ و ۲۵۰ میلی‌متر بوده است، با تکیه بر توان متخصصان داخلی، تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر را تولید کرده و توانایی تولید تختال در عرض ۹۰۰ تا ۲۰۲۵ را نیز دارد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: ماشین ریخته‌گری شماره ۵ ناحیه فولادسازی شرکت فولاد مبارکه علاوه بر قابلیت تولید این محصول با چنین ضخامتی، این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم تختال مورد نیاز برای تولید لوله‌های مخصوص انتقال نفت و گاز با قطر بالا را تولید کنیم.

وی اذعان داشت: وقتی ضخامت تختال بیشتر می‌شود، نوردکار می‌تواند به خواص مکانیکی و فیزیکی لازم در این پلیت دست پیدا کند و تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر را به ورقی با عرض ۴.۵ متر تبدیل کند که در این زمینه فقط شرکت فولاد اکسین است که قابلیت نورد با این ویژگی‌ها را در کشور دارد.

قاسم خوشدل‌پور مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز در این رابطه با بیان این که ورق تولیدشده از این تختال برای ساخت لوله‌های با قطر بالا(یعنی ۵۶ اینچ و بیشتر) استفاده خواهد شد، تصریح کرد: تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر برای نخستین بار است که به صورت انبوه توسط فولاد مبارکه تولید می‌شود؛ این محصول در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار به صورت آزمایشی به مقدار ۳ ذوب در این شرکت تولید و همه آزمایش‌های مورد نیاز روی آن انجام شد.

وی عنوان داشت: تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر در شرکت فولاد اکسین خوزستان مورد آزمایش‌های لازم قرار گرفته و آنالیزهای کمی و کیفی آن نیز مشخص شده است؛ در نهایت برای تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر ثبت سفارش صورت گرفته و روز یکشنبه ۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ تولید انبوه تجاری این محصول آغاز شده است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم ادامه داد: لوله‌های قطور مورد نیاز در انتقال خطوط نفت و گاز که با ورق‌های نوردشده تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متری فولاد مبارکه تولید می‌شوند، کاملاً وارداتی بوده و حتی کشورهای خارجی حاضر به فروش پلیت این لوله به کشور ما نمی‌شدند.

وی در پایان اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری نفت‌خیز است و پروژه‌های نفتی زیادی در آن در حال اجراست، تولید این محصول خاص ما را از واردات آن بی‌نیاز کرده و به همین خاطر نقش به‌سزایی در خودکفایی کشور خواهد داشت؛ تولید انبوه تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر توسط فولاد مبارکه گام بلند دیگری برای بی‌نیازی کشور از واردات لوله‌های مخصوص انتقال نفت و گاز خواهد بود.