×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

محمد خان‌زاده، کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق سلف موازی خودرو، یکی از بهترین ابزارهای تامین مالی برای خودروسازان است؛ زیرا تولیدکنندگان می‌توانند وجوه حاصل از انتشار اوراق سلف را بدون محدودیت صرف اموری مانند سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی شرکت، انجام پروژه‌های صنعتی، واردات قطعات و مواد اولیه، سرمایه در گردش، پرداخت بدهی های سررسید شده و سایر موارد کنند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، محمد خان‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در رابطه با مزایای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خودرو بر روند تولیدات این صنعت، بیان کرد: اوراق سلف موازی خودرو، یکی از بهترین ابزارهای تامین مالی برای خودروسازان است؛ زیرا تولیدکنندگان می‌توانند وجوه حاصل از انتشار اوراق سلف را بدون محدودیت صرف اموری مانند سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی شرکت، انجام پروژه‌های صنعتی، واردات قطعات و مواد اولیه، سرمایه در گردش، پرداخت بدهی های سررسید شده و سایر موارد کنند.

او افزود: در اوراق مشارکت، انتشار دهنده اوراق می‌بایست منابع حاصل را در پروژه از پیش توافق شده، مصرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برخلاف اوراق مشارکت، منابع حاصل از اوراق سلف موازی استاندارد برای خودروساز هزینه دوره‌ای ندارد، چرا که انتشاردهنده اوراق مشارکت ملزم به پرداخت سود علی الحساب در طی دوره است و در آخر دوره مشارکت نیز با محاسبه دقیق باید مابه التفاوت سود یا زیان طرح را تسویه کند، اما در اوراق سلف خودروساز هیچ سودی را طی دوره پرداخت نکرده و تنها در آخر دوره با سازو کارهای خاص تسویه، ملزم به تسویه نقدی یا فروش کالایی خاص به سرمایه‌گذاران هستند.

خان‌زاده گفت: اوراق سلف موازی استاندارد خودرو افزون بر تامین مالی از قابلیت پوشش ریسک نیز برخوردار است، به نحوی که سرمایه‌گذار یا نهادی که به خودرو نیازمند است و از طرفی دغدغه افزایش یا کمبود خودرو را در آینده دارد، می‌تواند با پیش خرید آن، خود را در برابر ریسک‌های مختلفی همچون نوسانات قیمت پوشش دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این اوراق می‌تواند مکملی برای بحث عرضه خودرو در بورس کالا باشد یا خیر؟ بیان کرد: به نظر می‌آید انتشار اوراق سلف موازی نوعی عرضه خودرو در بورس کالا است و در طول زمان به سبب کارایی قابل توجه، می‌تواند اختلافات حاصل شده بر سر این مسئله را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: یکی از اشتباهات تصمیم‌گیری در کشور ما عدم تکامل فرآیند اجراست، زیرا هر طرحی در صورت طی نشدن کامل مسیر، محکوم به شکست و یا موفقیت با هزینه بالا است، عرضه خودرو در بورس کالا باید به صورت تدریجی صورت گیرد و اوراق سلف خودرو نقطه شروع خوبی برای آن است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.