×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اغلب ما بارها نام فیشینگ را به‌عنوان یکی از رایج‌ترین نوع کلاهبرداری‌های اینترنتی شنیده‌ام، اما آیا اطلاعات کافی در این رابطه داریم و می‌دانیم برای اینکه در معرض فیشینگ قرار نگیریم، باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

حفاظت از اطلاعات حساس بانکی خود و جلوگیری از افشای آن و در نتیجه پیشگیری حداکثری از سرقت از حساب بانکی موضوعی کلی است که همگی نسبت به ضرورت آن آگاهی داریم. با این حال از آنجایی که کلاهبرداران هر روز شیوه‌ای جدید برای خالی کردن حساب بانکی افراد پیدا می‌کنند، لازم است با مرور مواردی که در ادامه مطرح می‌شود، ذهنیت دقیق‌تری از اقدامات لازم برای جلوگیری از فیشینگ به دست آوریم.

شگردهایی با عنوان کارت سوخت، سهام عدالت، هدفمندی یارانه، برنده شدن در مسابقات رادیویی و تلویزیونی، امور خیریه، کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان و مواردی از این دست از جمله بهانه‌هایی است که افراد کلاهبردار بر اساس آن و دریافت اطلاعات کارت بانکی شما می‌توانند حسابتان را خالی کنند. معمولاً یک موضوع روز که افراد زیادی درگیر آن هستند یا نسبت به ان عواطف جمعی شکل گرفته دستاویز چنین کلاهبرداری‌هایی قرار می‌گیرد.

در نمونه دیگر کلاهبرداران برای اینکه انگیزه قربانیان برای ورود به وب‌سایت‌های جعلی را بیشتر کنند، معمولاٌ تلاش می‌کنند با ایجاد هیجان، امکان تصمیم‌گیری عقلانی و منطقی را از قربانیان بگیرند. برای نمونه، در پیام تبلیغی خود می‌گویند «تنها تا پایان این هفته فرصت دارید که از این امتیاز استفاده کنید». این موضوع باعث می¬شود برخی شهروندان تحریک شده و قربانی شوند.

معمولاً در زمان فیشینگ هیچ پرداختی در وب‌سایت جعلی انجام نمی‌شد و معمولاً کاربران با پیام «عملیات ناموفق» مواجه می‌شدند. با این حال، در شیوه‌های جدید فیشینگ معمولاً عملیات بانکی به‌درستی انجام شده و حتی پیامک مربوط به کسر مبلغ مورد نظر نیز برای قربانی ارسال می‌شود. در شیوه جدید معمولاً افراد کلاهبردار وب‌سایت پرداخت واقعی مربوط به بانک را نیز باز می¬کنند و هم¬زمان که فرد در وب‌سایت جعلی اطلاعات بانکی خود را وارد می‌کند، افراد سودجو اطلاعات دریافتی را در وب‌سایت اصلی درج می‌کنند. بدین ترتیب پرداخت به‌صورت واقعی انجام شده و پیامک نیز به قربانی ارسال می‌شود، اما واقعیت این است که اطلاعات بانکی فرد از طریق وب‌سایت جعلی لو رفته است.

به‌روزرسانی مداوم و استفاده از به‌روزترین نسخه مرورگرها در جلوگیری از فیشینگ اطلاعات مؤثر است. مرورگرهای قدیمی خلأهای امنیتی دارند که می‌تواند باعث سواستفاده سودجویان برای سرقت اطلاعات شود. به‌روزرسانی مرورگرها موجب رفع ایرادات امنیتی و جلوگیری از فیشینگ اطلاعات می‌شود.

استفاده از اینترنت رایگان در اماکن عمومی مخاطره‌آمیز است. استفاده از اینترنت رایگان در اماکن عمومی مانند فروشگاه‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و کافی‌نت‌ها می‌تواند منجر به افشای اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی شما شود.

لازم است این موضوع را در نظر داشته باشید که هیچ گاه هیچ بانک و مؤسسه اعتباری به مشتریان ایمیل نمی‌زند که برای گرفتن جایزه، اطلاعات بانکی خود را وارد کنند. اطلاعات شما در سامانه‌های بانکی و بدون دخالت اشخاص ثبت شده و بانک نیازی به دریافت آن از شما ندارد.

برای ورود به اینترنت‌بانک، از موتورهای جستجو مانند گوگل برای یافتن صفحه اینترنت بانک استفاده نکنید. لازم است برای دستیابی به اینترنت‌بانک، از مسیرهای مطمئن مانند وب‌سایت رسمی بانک استفاده کرده یا به صورت دستی آدرس را در مرورگر وارد کنید. توجه داشته باشید در زمان تایپ آدرس اینترنت‌بانک، حتماً آدرس به‌صورت کامل و صحیح و با پسوند درست وارد شود.

برای خرید‌های اینترنتی توجه به آدرس درگاه پرداخت تا حد زیادی از افشای اطلاعات بانکی شما جلوگیری خواهد کرد. در این زمان به عبارت «شاپرک» در آدرس توجه کنید.

یکی از پارامترهای امنیتی صفحات درگاه پرداخت، استفاده از پروتکل‌ امنیتی SSL می‌باشد. دارا بودن «قفل سبز رنگ» در آدرس بار نشان از مجهز بودن صفحه به این پروتکل امنیتی می‌باشد. یکی دیگر از موارد امنیتی در استفاده از اینترنت‌بانک و درگاه‌های پرداخت، آستفاده از پروتکل Https است. در صورت استفاده از این پروتکل عبارت Https در آدرس وجود دارد.

نرم‌افزارهای بانکی مانند همراه‌بانک را فقط از درگاه‌های مطمئن مانند وب‌سایت رسمی بانک یا فروشگاه‌های معتبر عرضه‌کننده نرم‌افزار دانلود و نصب کنید.

در پایان لازم به ذکر است افزایش تعداد فیشینگ‌ها، به معنی کاهش امنیت سیستم‌های بانکی نیست، بلکه قرار گرفتن افراد در شرایط هیجانی و احساسی اصلی‌ترین عامل در سرقت اطلاعات بانکی ایشان می‌باشد.

اطلاعات بانکی شما مانند کلید منزلتان است. همان‌طور که کلید منزل خود را به دست سارقان نمی‌سپارید، از افشای اطلاعات بانکی خود جداً خودداری کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.