×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عضو هیات ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: مجموع حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا با جهش حدود ۸۰۰ هزار تنی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱رسید که پیش بینی می شود با ادامه این روند رو به رشد، حجم معاملات محصول‌های پلیمری در سال ۱۴۰۲ با افزایش بیش از ۸۰۰ هزار تنی به حدود ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تن برسد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، برمک قنبرپور، عضو هیات ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در چهارمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران به بررسی نقش و جایگاه صنعت پلاستیک در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: مجموع ارزش مواد اولیه مورد استفاده توسط صنایع پلاستیک از ۱۴۰ همت در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ همت رسید. تخمین کل فروش صنایع پلاستیک نیز به ۳۰۰ همت رسید.

وی ادامه داد: همچنین سهم تولید ناخالص صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت از ۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید و جهش ۲۴ درصدی را تجربه کرد.

رشد ۲۰ درصدی حجم معامله در بورس کالا
وی با اشاره به آمار معاملات مواد پلیمری در بورس کالا اشاره کرد و گفت: میزان عرضه محصول‌های پلیمری در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تفاوت چندانی نداشت و از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به رقم ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید اما تقاضا با رشد یک میلیون تنی مواجه شد و از ۵ میلیون و ۷۰۰هزار تن به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید.

قنبرپور ادامه داد: مجموع حجم معامله محصول‌های پلیمری در بورس کالا نیز با جهش حدود ۸۰۰ هزار تنی مواجه شد و از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسید.

وی پیش بینی کرد: حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا در سال ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تن برسد و افزایش ۸۰۰ هزار تنی را تجربه کند.

میزان صادرات مواد پلیمری
قنبرپور گفت: صادرات مستقیم صنایع تکمیلی پلیمری از یک میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به یک میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار رسید. همچنین صادرات غیرمستقیم زنجیره به عنوان زیرساخت اصلی توسعه صادرات نیز از ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار به ۴ میلیارد و ۱۲ میلیون دلار رسید. بنابراین سهم این صنعت از کل صادرات غیر نفتی از ۷ به ۷.۵ درصد افزایش یافت.

قنبرپور به پیش بینی تقاضای داخلی پلی اتیلن پرداخت و گفت: برنامه این است که در سال ۱۴۰۲ تقاضای پلی اتیلن به بیش از ۳ میلیون تن و تقاضای پلی پروپیلن به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد.

قنبرپور در ادامه چالش‌های پیش‌روی این صنعت را ارائه کرد و گفت: اهمیت دسترسی مستمر به مواد اولیه مورد نیاز، عدم وجود رگولاتوری فرابخشی (متشکل از ارکان مختلف فراوزارتخانه‌ای) در زنجیره تولید که تاکنون شاهد عدم شکل‌گیری واقعی زنجیره ارزش نفت و گاز-پتروشیمی- پلیمر شده است، بحران دستیابی به منابع انسانی کارآمد و پایدار و تورم و دشواری‌های تأمین مالی واحدها از جمله چالش های پیش روی صنعت پلیمر به شمار می رود.

او افزود: مشکلات مربوط به تامین انرژی به‌طور ویژه قطع برق و گاز، تصدی‌گری دولت در ماموریت‌های بخش خصوصی، تسهیل مبادلات ارزی و کاهش مشکلات ناشی از شوک‌های تغییر نرخ ارز و قیمت‌گذاری‌های متفاوت، امکان دستیابی به تکنولوژی روزآمد در تولید مواد پلیمری و شیمیایی و نیز در طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنایع پلیمری و بازنگری موافقت نامه‌های تجاری در راستای بهره‌مندی از فرصت بازارهای جدید صادراتی از موارد مورد توجه در توسعه صنعت پلیمر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.