×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پرونده جانباختگان هواپیمای اوکراینی تا پایان همین دی ماه رسیدگی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره پرونده جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: در مورد جانباختگان این حادثه اقدامات اولیه برای پرداخت این خسارات انجام شده و آنچه متوجه ما است رسیدگی قضایی منجر به وقوع این سانحه است.
وی ادامه داد: بلافاصله پرونده قضایی تشکیل و تحقیقات مفصل و کارگروه های متعدد برگزار شد و چون نیازمند بازخوانی جعبه سیاه هواپیما بودیم، این جعبه سیاه خارج از ایران با حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران بررسی و نتیجه آن در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت. 
اسماعیلی اظهارداشت: تحقیقات این پرونده تکمیل شده و تا پایان ماه جاری این پرونده رسیدگی می شود و البته پیش از این هم  جلسات متعددی با خانواده های جانباختگان داشتیم و گزارشات سانحه و شبیه سازی این سانحه در اختیار خانواده ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به سالگرد شهادت شهید سلیمانی و یاران ایشان افزود: داغ این جنایت که هرگز فراموش نخواهد شد، داغی همانند داغ سید و سالار شهیدان است که به سردی نخواهد گرایید و خون به ناحق ریخته ای است که بساط یزیدیان در منطقه و اربابان آنها را در هم خواهد پیچید. یاد این شهیدان و یاد شهید محسن فخری زاده را گرامی میداریم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: همچنین درگذشت عالم، عارف، فقیه، مجاهد و استاد بزرگوار حضرت آیت الله مصباح یزدی را به همه ارادتمندان این استاد تسلیت عرض می کنم.

اسماعیلی اضافه کرد: آغاز سال جدید میلادی و ایام میلاد حضرت عیسی پیامبر بزرگ الهی را به عموم پیروان آن حضرت تبریک عرض می کنم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ سند تحول قضایی که ششم دی ماه از سوی رئیس قوه قضاییه منتشر شد، افزود: اخیرا سند تحول قضایی که می شود از آن به عنوان مرامنامه حکمرانی قضایی در دوران تحول قضایی و گام دوم انقلاب اسلامی نام برد، منتشر و مورد اقبال عممی از سوی فرهیختگان قرار گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: سند تحول قضایی، سند تحقق عدالت و خدمت به مردم همچنین سند اعتماد به شهروندان و استمداد از آنها در برپایی عدالت و دادگستری است. این سند، آسیب شنایی وضع موجود و گره گشایی و تضمین حقوق مردم است و البته برای اجرای آن اجماع ملی و همکاری همه نهادهای حاکمیتی را می طلبد.

وی با اشاره به نقش مردم در اجرای این سند گفت: نقش مردم بی نظیر است و مشارکت مردم و نهادهای مردمی بیانگر آن است از نظر قوه قضاییه، مردم صاحبان اصلی و ذینفعان واقعی این سند متعالی و پیشرفته هستند.

سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد با تلاش یکایک همکارانش در قوه قضاییه و سایر نهادها با اجرای دقیق این سند قوه قضاییه در تراز جمهوری اسلامی ایران را شاهد باشیم.

رسیدگی به پرونده همدستان زم

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده همدستان روح الله زم از جمله شیرین نجفی گفت: این پرونده ابعاد گسترده دارد. بخشی از این پرونده منجر به رای شد اما این پرونده به اتمام نرسیده است. در مورد ۶ نفر دیگر از متهمان پرونده حکم صادر شده و این افراد به حبس ۲ تا ۱۰ سال محکوم شدند و این خانم هم که نامبرده شد، در همین پرونده محکومیت دارد اما چون این حکم در مرحله تجدید نظرخواهی است و به قطعیت نرسیده و از بیان جزئیات معذورم.
وی ادامه داد: در مورد نفر دیگری هم در این پرونده کیفرخواست صادر شده و هفته دیگر دادگاه برگزار می شود و فرایند رسیدگی به سایر اتهامات افراد دیگر هم ادامه دارد.

ادامه دارد …

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.