×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، صنعت پتروشیمی همچون گذشته از ایفای نقش خود در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی غافل نشد و افزون بر توسعه و تولید پایدار، با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها به‌منظور مبارزه با این ویروس پیش‌قدم شد و تا پایان این راه در کنار مردم خواهد بود.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به نقش حاکمیتی خود در صنعت پتروشیمی، هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور به‌منظور حفظ و صیانت از کارکنان و فعالان صنعت پتروشیمی ایران با تشکیل نشست‌های کارشناسی، ۲۷ اقدام راهبردی را با هدف پیشگیری و مقابله با این ویروس آغاز و به شرکت‌های پتروشیمی ابلاغ کرد. تشکیل کمیته‌های شرایط اضطراری و کمیته‌های سلامت توسط مناطق برای مقابله با ویروس کرونا، شناسایی افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و اتخاذ تمهیدهای لازم، برگزاری نشست‌های آموزشی در مناطق با هماهنگی وزارت بهداشت و سازمان بهداشت و درمان، کاهش حضور و میزان مواجهه کارکنان و خودداری از هرگونه تجمع، پیگیری تأمین تب‌سنج دیجیتال برای شرکت و کارکنان، تعطیلی رستوران‌ها و تعلیق همه خدمات رفاهی، تهیه و استفاده از دستورعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و راهنماهای مقابله با شرایط اضطراری مرتبط برای اماکن عمومی و سرویس‌های بهداشتی و فضای اداری، کاهش ساعات کاری کارکنان روزکار، بررسی و پایش سلامت کارکنان روزکار و اقماری در بازگشت از مرخصی یا دوره استراحت قبل از شروع به‌کار، لغو همه مأموریت‌های اداری و همچنین سفر به شهرهای آلوده و شهرهای مستعد آلودگی ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی، لغو همایش‌ها، برنامه‌های ورزشی و برنامه‌های تجمع گسترده، شناسایی افراد مبتلا به بیماری‌های دارای علائم مشابه از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا و ارجاع آنان به مراکز ذی‌ربط برای بررسی دقیق‌تر، تشدید نظارت بر کنترل موازین بهداشتی در فضاهای عمومی، الزام استفاده از لوازم حفاظت فردی برای کارکنان ارائه‌دهنده خدمات، هماهنگی و پیگیری تأمین آب ‌ژاول تولیدی شرکت پتروشیمی کارون برای همه شرکت‌های پتروشیمی، تأمین و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده دست به دستور معاون وزیر و ارسال برای شرکت‌های پتروشیمی و ستاد وزارت نفت و الزام دسته‌بندی افراد کلیدی و نفرات جایگزین در حداقل سه سطح از جمله اقدام‌های راهبردی ابلاغی است.

تولید ماده ضدعفونی‌کننده

در همان هفته ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور و به دنبال کمبود شدید مواد ضدعفونی‌کننده، تولید مستمر محلول آنتی‌سپتیک به‌منظور کاهش شیوع این ویروس در جغرافیای شهری و صنعتی، شامل اهالی و کارکنان صنعت به‌ویژه در مناطق عسلویه و ماهشهر از سوی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در دستور کار شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی قرار گرفت که در این راستا کارکنان و محققان این شرکت با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌ها و امکانات و با تلاش دلسوزانه و شبانه‌روزی توانستند تولید و مظروف‌سازی این مواد را به انجام برسانند.

نخستین محموله تولیدی پنجشنبه (هشتم اسفندماه) به مقصد عسلویه و ماهشهر ارسال و توسط کمیته‌های اضطرار این مناطق تحویل و توزیع ‌شد. تولید و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده حتی در ایام نوروز نیز ادامه داشت، به‌طوری‌ که تا هفته ۲۰ فروردین‌ماه امسال بیش از ۱۷۰ هزار بطری محلول آنتی‌سپتیک در شرکت‌های پتروشیمی واقع در ماهشهر و عسلویه و مراکز درمانی دولتی استان‌های تهران، گیلان، خوزستان، بوشهر، مازندران، هرمزگان و کرمان توزیع شد. هزینه مواد اولیه آن از سوی شورای راهبردی مناطق ماهشهر، عسلویه و هلدینگ‌های پتروفرهنگ و خلیج فارس تأمین و به‌صورت رایگان توزیع می‌شود. عرضه این محصول در شرکت‌های تابع وزارت نفت و بیمارستان نفت نیز ادامه دارد.

آب ژاول در اولویت تولید

با شیوع ویروس کرونا در کشور، پتروشیمی کارون در راستای عمل به مسئولیت اجماعی و مقابله با این ویروس، تولید آب ژاول را که یکی از محصولات فرعی این شرکت است به‌عنوان گندزدا در اولویت قرار داد و در نامه‌ای به شرکت‌ها، اداره‌ها، سازمان‌ها و شهرداری‌ها، آمادگی خود را برای تأمین آب ژاول مورد نیاز برای گندزدایی اعلام کرد.

در همین راستا، تولید آب ژاول در این شرکت پنج برابر شد و از روزانه ۲۰ تن به ۱۰۰ تن به‌صورت غلیظ افزایش یافت، به‌طوری‌که تا هفته نخست فروردین‌ماه امسال، ۳ هزار تن آب ژاول غلیظ معادل ۳۰ میلیون لیتر رقیق‌شده از سوی پتروشیمی کارون به شرکت‌ها و شهرداری‌ها در سطح منطقه و ۲۸ استان دیگر حسب تقاضا تحویل شد. آب ژاول مورد نیاز مردم ماهشهر نیز از سوی این پتروشیمی توزیع می‌شود که این روند ادامه خواهد داشت.

پتروشیمی کارون هیچ‌گونه محدودیتی برای تحویل آب ژاول به متقاضیان ندارد و درخواست‌ها در کوتاه‌ترین زمان حتی با یک تماس تلفنی انجام می‌شود. این شرکت تا زمانی که ویروس کرونا به‌طور کامل در کشور از بین برود، به فعالیت خود در زمینه توزیع آب ژاول و در صورت نیاز افزایش تولید آن ادامه می‌دهد.

افزایش عرضه مواد اولیه تولید شوینده‌ها

مجتمع پتروشیمی اروند با توجه به شیوع بیماری کرونا به‌منظور تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی و تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی، عرضه محصول کاستیک را از هفته دوم اسفندماه در بورس افزایش داد، به‌طوری که با توجه به افزایش تقاضا برای این محصول، عرضه خود را از ۱۱ هزار تن به ۲۰ هزار تن رساند. محصول کاستیک در تولید مواد شوینده و بهداشتی کاربرد دارد.

تجهیز بیمارستان‌های ماهشهر

عملیات مقابله با کرونا در شهرستان ماهشهر از سوی فرمانداری و در استان خوزستان، از سوی ستاد بحران فرماندهی می‌شود و صنعت پتروشیمی در قالب شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، به‌صورت معین در این عملیات مشارکت می‎کند.

شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این زمینه پس از تشکیل نشست‌های کارشناسی برای مقابله با این ویروس فعالیت‌های خود را آغاز کرد و مجموعه اقدام‌های لازم به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با تشکیل جلسات متعدد با حضور اچ‌اس‌یی شرکت‌های منطقه به همراه سایر دست‌اندرکاران بخش بهداشت و درمان منطقه و شهرستان و کمیته شرایط اضطراری به تصویب رسید و به فوریت وارد فاز اجرا شد.

تاکنون نیازمندی‌ها و درخواست‌های شهرستان و ستاد بحران در استان از سوی پتروشیمی‌ها در حد امکان تأمین شده و از آنجا که سلامت مردم از بالاترین اهمیت برخوردار است تا پایان این بحران، حساسیتی به مسائل مالی از سوی پتروشیمی‌ها نخواهد بود.

کاهش ساعات کاری کارکنان روزکار، لغو محدودیت طرح ترافیک منطقه برای استفاده کمتر از وسایل نقلیه عمومی، تعطیلی همه اماکن عمومی اعم از آموزشی، ورزشی و فرهنگی در اختیار شرکت‌های پتروشیمی، بخشی از اقدام‌های این منطقه برای پیشگیری از بیماری و شیوع آن در میان کارکنان منطقه و مراجعه‌کنندگان به این منطقه است.

خودروهای سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هم براساس جدول زمانی در شهرهای بندر امام خمینی و ماهشهر افزون بر شهرداری‌ها، عملیات ضدعفونی را انجام می‌دهند. خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز منطقه و شبکه بهداشت و درمان شهرستان و توزیع این تجهیزات براساس نیازهای موجود بخش‌های مختلف، لباس‌های حفاظتی، ماسک، گان، تب‌سنج و دستکش از دیگر اقدام‌های این سازمان است.

ضدعفونی شهرستان ماهشهر

سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با استفاده از آب ژاول تولیدی پتروشیمی کارون، سطح شهرستان را ضدعفونی کرده است و میزان زیادی از این ماده در اختیار دستگاه‌ها و اداره‌های شهرستان و استان قرار گرفته و مقدار دیگری از آن هم به خودروهای آتش‌نشانی برای ضدعفونی کردن معابر شهرها و شهرک‌های شهرستان بندر ماهشهر اختصاص یافته است.

مایع ضدعفونی‌کننده تولیدی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در مقادیر قابل توجهی به مناطق مختلف، از جمله ماهشهر ارسال شده است که به مرور در اختیار بانک‌ها، دوایر دولتی و دستگاه‌های اجرایی که مردم در آنها تردد بیشتری دارند قرار گرفته است تا سلامت مردم حفظ شود، همچنین طبق برنامه مقدار دیگری از این الکل‌ها در روزهای آینده در مناطق محروم شهرستان، بین مردم توزیع خواهد شد.

در دومین نشست کمیته شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز تصمیم بر آن شد همه مسافران ورودی و خروجی فرودگاه ماهشهر ضدعفونی شوند. افزون بر آن، کنترل تب‌سنجی درباره آنها انجام می‌شود تا اگر مورد مشکوکی مشاهده شد، به مراکز درمانی هدایت شود.

اختصاص اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی

در ادامه اقدام‌های شرکت‌های پتروشیمی عضو شورای راهبردی پتروشیمی‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ویروس کرونا و تجهیز بیمارستان‌های شهرستان ماهشهر در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی مصوب شد. از این اعتبار مبلغ یکصد میلیارد ریال برای مبارزه با ویروس کرونا و مبلغ ۵۰ میلیارد ریال به‌منظور تجهیز بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های شهرستان بندر ماهشهر هزینه می‌شود.

از دیگر مصوبات شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی مستقر در ماهشهر، اختصاص هزینه برای خرید دو دستگاه دوربین حرارتی به‌منظور اسکن افراد در فرودگاه و بیمارستان صنعت‌ نفت با هدف شناسایی افراد مشکوک به کووید ۱۹ است.

بسیج امکانات

اقدام‌های شرکت پتروشیمی لردگان نیز در این زمینه تنها به مجتمع ‏محدود نشد و همه امکانات ‏این شرکت در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی برای حفظ سلامت مردم مناطق همجوار به‌کار گرفته می‌شود. این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ‏شرکت‌های صنعتی حدود ۱۶۰۰ نفر نیروی کار دارد که در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف مشغول کارند و ابتلای هرکدام از این ‏افراد به ویروس کرونا زمینه انتشار و شیوع این ویروس در میان دیگر کارکنان این شرکت بزرگ را ایجاد خواهد کرد، بنابراین به‌منظور پیشگیری از شیوع این ویروس، پروتکل دورکاری ‏ابلاغ شد که در همه بخش‌ها در حال اجراست و تمرکز مجتمع بر دورکاری نیروها با توجه به شرایط ‏کار است.‏

توزیع آب ژاول بین ۷ هزار خانواده در منطقه از دیگر اقدام‌های مهم این شرکت در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در قبال مناطق همجوار بوده است. افزون بر این، ضدعفونی کردن معابر عمومی روستاها و مناطق اطراف با استفاده از آب ژاول به‌وسیله خودروهای آتش‌نشانی واحد ‏بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی)‏ به‌صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است و تاکنون صدها لیتر مواد ضدعفونی به مردم منطقه اهدا شده است.‏

توزیع مواد ضدعفونی در تمامی محیط‌های کاری، انجام عملیات ضدعفونی و گندزدایی سطوح در ‏طول شبانه‌روز با تشکیل گروه‌های عملیاتی در تمامی واحدهای مجتمع به‌منظور ‏ضدعفونی محیط‌های کاری و وسایل اتاق کار، لغو همه سمینارهای آموزشی، نشست‌ها و آیین‌ها و انجام ‏عملیات تب‌سنجی در زمان ورود کارکنان در همه شیفت‌های کاری انجام شده است.‏

تهیه ماسک‌های فیلتردار و توزیع میان کارکنان و ‏ممانعت از حضور کارکنان دارای بیماری خاص از دیگر اقدام‌های پیشگیرانه از سوی شرکت پتروشیمی لردگان است.‏

تأمین مواد اولیه لباس بیمارستانی

با توجه به شرایط ویژه پیش‌آمده در حوزه بهداشت و درمان کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، کارگروه پلی‌پروپیلن صنعت پتروشیمی با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود و به‌منظور یاری رساندن به ستاد مقابله با کرونا، مجموعه اقدام‌هایی را در دستور کار قرار داده است. این کارگروه که از ۶ شرکت تولیدکننده انواع گریدهای پلی‌پروپیلن تشکیل شده است، به دنبال درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌منظور تولید ٢ میلیون دست لباس بیمارستانی یکبار مصرف مورد استفاده حافظان جان‌برکف عرصه سلامت، ٢٠٠ هزار کیلوگرم گرانول پلی‌پروپیلن را در اختیار تولیدکنندگان معرفی‌شده در این بخش قرار داد.

کارگروه پلی‌پروپیلن صنعت پتروشیمی متشکل از شرکت‌های پتروشیمی مارون، پلی‌پروپیلن جم، نویدزرشیمی، رجال، شازند و پلی‌نار تبریز است.

کمک ۲ میلیارد ریالی

پتروشیمی کرمانشاه نیز در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم در پی شیوع این ویروس، مبلغ ۲ میلیارد ریال را برای کمک به تهیه تجهیزات بهداشتی و پزشکی استان اختصاص داد.

این شرکت از همان ابتدا با تشکیل جلسات کمیته بحران و اتخاذ تصمیم‌های مهم و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در این باره و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در شرکت، گام‌های مؤثری برای مقابله با این ویروس برداشته است.

توزیع اسپان‌باند و مایع ضدعفونی‌کننده

شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و پاکسازی منطقه پارس و محیط پیرامونی آن، در دو مرحله اقدام به توزیع مایع ضدعفونی‌کننده آب ژاول غلیظ کرد. در مرحله نخست ۴۴ هزار لیتر آب ژاول که در ترکیب با آب بیش از ۴۴۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده از آن استحصال می‌شود و در مرحله دوم ۲۲ هزار لیتر آب ژاول که در ترکیب با آب بیش از ۲۲۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده از آن تولید می‌شود. این مواد با همکاری منطقه ویژه انرژی پارس، فرمانداری‌ها، شوراهای شهر و روستا، اداره‌ها و گروه‌های جهادی برای پاکسازی و ضدعفونی کردن منطقه استفاده شد.

همچنین شرکت پازارگاد بیش از ۱۳ هزار مترمربع اسپان‌باند به‌منظور تولید و توزیع گسترده ماسک در شهرها و روستاهای منطقه پارس‌جنوبی با توجه به شیوع ویروس کرونا در اختیار گروه‌های جهادی فعال در منطقه قرار داد. این مقدار اسپان‌باند قابلیت تولید حدود ۳۰۰ هزار ماسک را دارد.

تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش تقاضا از سوی صنایع پایین‌دستی برای دریافت بیشتر برخی محصولات پتروشیمی برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک، مجتمع‌های پتروشیمی آمادگی دارند نیازهای بازار را تأمین کنند. با همکاری هلدینگ‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی امکان افزایش تولید، عرضه و توزیع محصولات مورد نیاز در راستای تأمین نیاز کشور وجود دارد.

رفع کمبود ظروف بسته‌بندی مواد ضدعفونی‌کننده

در کشور مایعات ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی تولید می‌شود، اما ظروف بسته‌بندی این مواد در حجم‌های مختلف و مورد نیاز به‌طور کامل در دسترس نیست، به این منظور کارگروه مبارزه با ویروس کرونا در انجمن ملی پلیمر ایران با هدف تولید ظروف بسته‌بندی مواد ضدعفونی‌کننده مورد نیاز کشور تشکیل شد. این کارگروه نمونه‌ای از هم‌راستایی صنایع بزرگ بالادستی با صنایع تکمیلی پتروشیمی به‌منظور خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به مردم در شرایط بحرانی است.

در همین چارچوب توانمندی‌ها و انرژی اعضای هیئت مدیره بسیج شد تا به تمامی این نقایص توجه شود و آن را برطرف کنند.

توزیع آب ژاول میان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با هدف حفظ سلامت اصحاب رسانه در برابر ویروس کرونا، اسفندماه پارسال میان ۲۵ خبرگزاری و روزنامه کشور آب ژاول توزیع کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.