×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
وقف بیمه ای

مهدی اکبریان، معاون اداری – مالی شعبه تربت حیدریه
کیوسک خبر ـ از جمله اهداف غایی همه ادیان الهی به طور عام و دین مبین اسلام به طور خاص زدودن زوایای مختلف فقر، ایجاد برابری و مساوات، تحقق عدالت اجتماعی و دست یافتن به رفاه عمومی در حد معقول و مشروع بیان شده و از طرفی هدف غایی تامین اجتماعی در سطح جهان و از جمله ایران اسلامی نیز بازتوزیع ثروت و گسترش چتر عدالت اجتماعی برای آحاد جامعه بیان شده است. از اینرو شایسته است -در این ایام که مقارن گشته با ایام دهه وقف و همچنین رویکرد اعلامی توسط سرپرست محترم سازمان تامین اجتماعی مبنی بر نگاه خاص به مناطق محروم- به بستر سازی و فرهنگ سازی جهت بهره مندی از این ظرفیت عظیم در جهت هم افزایی هر دو نهاد وقف و تامین اجتماعی اقدام صورت پذیرد.
بواقع آنچه تاکنون در عمل شاهد بوده ایم دال بر این حقیقت است که نمی توان از نقش سازنده و توسعه ساز خیرین در ایجاد بسترهای توسعه و تعالی جامعه از طریق سرمایه گذاری آنها در تامین هزینه های ساخت و ساز مساجد و اماکن متبرکه، بیمارستانها، مراکز آموزشی، تامین مسکن نیازمندان و … عبور کرد.
به دیگر سخن، کارکرد بنیادین وقف عبارتست از سرمایه گذاری برای رفع نیازهای عام المنفعه که دارای هویت اجتماعی هستند و موجبات ایجاد ساختارهایی بر اساس نیاز جامعه و به تبع آن تبدیل مالکیت خصوصی به جمعی و عمومی در شئون مختلف جامعه اعم از فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و … فراهم می نماید. لذا پیشنهاد می شود از این سنت حسنه که دارای ظرفیت بزرگی برای گره گشایی از دهک های کم برخوردار جامعه و تامین آینده آنان دارد، بهره برداری لازم صورت پذیرد تا از طریق فرهنگ سازی ایده هایی همچون “خیرین بیمه” ای و یا “وقف بیمه” ای در جهت جلب سرمایه خیرین و نیک اندیشان که دل در گرو تعالی میهن اسلامی مان دارند، اقدام شود تا بتوان زمینه تحقق عدالت اجتماعی را بعنوان هدف والای هر دو نهاد تامین کرد.