×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

حسین امیری‌گنجه، سرپرست اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ
سازمان تامین اجتماعی در آستانه هفتادمین سالگرد تاسیس خود قرار دارد و از جمعیت ۸۷میلیون نفری ایران اسلامی بیش از ۴۳ میلیون نفر را تحت پوشش حمایت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود قرار داده است.
منشور وجودی سازمان تامین اجتماعی رویکرد همگانی به رفاه  و تامین اجتماعی افراد جامعه (اصل ۲۹ قانون اساسی)  مشارکت مردم در امور گسترش عمومی نظام بیمه‌ای و تامین سطح بیمه همگانی برای آحاد افراد جامعه با اولویت دادن به بیمه‌های مبتنی بر بازار کار و اشتغال – استقلال اداری مالی سازمان- ایجاد امنیت‌خاطر بیمه‌شدگان و کارفرمایان و ارائه خدمات در چارچوب حمایت‌های قانونی است.
با گذشت ۷۰ سال به جرات می‌توان اذعان نمود در میان کشورهای خاورمیانه “سازمان تامین اجتماعی” تنها سازمانی است که علاوه بر نقش تعیین‌کننده در توسعه عدالت و رفاه اجتماعی توانسته بر بحران‌های بی‌شماری چون تغییر ساختار حاکمیتی، دولتی، بنگاه‌های اقتصادی و چالش‌های اقتصادی– اجتماعی– فرهنگی، تحریم‌های ظالمانه، جنگ تحمیلی، زلزله، سیل، تغییر مناسبات اجتماعی– اقتصادی، فرهنگی و تغییر فضای کسب‌وکار و اشتغال و … فائق شود و منشور فلسفه وجودی خود را حفظ نماید و پرتوان‌تر از گذشته به حیات خود ادامه دهد.
در اواخر بهمن سال ۱۳۹۸ “شیوع ویروس کرونا” ایران و جهان را دستخوش تلاطم، رکود و تغییرات گسترده و مناسبات در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … قرار داد.
وقوع این بحران در سطح سازمان تامین اجتماعی سبب گردید وصول منابع به دلیل تعطیلی موقت یا دائم بسیاری از کارگاه‌ها با کاهش چشمگیری مواجه گردد و از طرفی هزینه‌های درمانی، اداری و پرداخت بیمه بیکاری افزایش بالایی داشته باشد.
از سوی دیگر شکست ویروس منحوس کرونا تاریخ مشخصی ندارد و شرایط بحران و مدیریت بحران در کشور طی ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.
پیشینه و قدمت سازمان تامین اجتماعی در ارائه خدمات و همچنین برخورداری از گسترده‌ترین شبکه خدمات‌رسانی حکایت از توانمندی‌های عینی و تحقق‌یافته دارد و نیازمند بازنگری در مدیریت بحران عبور از کرونا را طلب می‌کند. در این مقطع تاریخی حساس سیاستگذاری و بهره‌گیری از راهبردهایی چون نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی، مدیریت منابع، مدیریت مصارف، تاب‌آوری، توجه به کرامت انسانی کارکنان و توسعه تعاملات با شرکای اجتماعی می‌تواند در عبور از بحران کرونا اثربخش باشد.
در این میان توجه به نقش شرکای اجتماعی در بهبود مناسبات و درک متقابل شرایط کشور و سازمان در ادامه مسیر توسعه، امنیت و رفاه اجتماعی را می‌توان بسیار اثربخش و تاثیرگذار در کلیه امور دانست.
امید است با اتکا به سرمایه‌های اجتماعی شتاب بیشتر چرخه‌های اقتصادی کشور در عبور از بحران کرونا را شاهد باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.