×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا با اعلام خبر جذب ۶۵همت نقدینگی در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا از ابتدای سال تاکنون گفت: هدف گذاری بورس کالا جذب ۱۰۰همت نقدینگی به بازارهای مالی و مشتقه رسمی کشور در راستای نقش آفرینی در سیاست‌گذاری‌های کلان است که این مهم از ورود این حجم از نقدینگی به بازارهای غیررسمی ارز و طلا و همچنین خروج سرمایه جهت فعالیت در بازارهای جهانی مانند کریپتو و فارکس جلوگیری می کند.

به گزارش کیوسک خبر، رحمان آراسته در گفت و گو با کالاخبر از برنامه های توسعه ای بورس کالا به منظور جذب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای اوراق بهادار کالایی با استفاده از توسعه و گسترش بازارهای موجود و نیز ایجاد ابزارها و امکانات جدید از جمله راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات و نیز صندوق های مبتنی بر کالاهای پراقبال از جمله مس و فولاد در بورس کالا خبر داد.

وی با بیان اینکه بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه طی سال‌های گذشته در ایجاد شفافیت قیمتی در بازار کالا نقش مهم و اساسی داشته است، گفت: در حال حاضر انواع مختلفی از کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازارهای فیزیکی، مشتقه، صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده کالایی در بستر بورس کالا مورد معامله و تبادل بین فعالان بازارهای کالایی و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد؛ این بازارها شرایط مناسب و منحصربفردی را برای ذائقه‌های مختلف معاملاتی و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: علاوه بر بازارهای ذکرشده، بازار تامین مالی مانند تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی برای تامین مالی شرکت‌ها، پروژه‌ها و کارآفرینان در یک سو و مشارکت عمومی در سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت وجود دارد.

جذب ۶۵ همت نقدینگی به بازارهای مالی و مشتقه

آراسته با اشاره به اینکه بورس کالای ایران علاوه بر ایجاد بازاری شفاف برای محصولات مختلف در راستای وظیفه ملی خود مبنی بر کمک به اقتصاد کشور، نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور به ویژه در سیاست‌های پولی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر بورس کالای ایران با جذب بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازارهای مالی، مشتقه، صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده و نیز بازار تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی کمک شایانی به جذب نقدینگی سرگردان کشور داشته است.

هدف گذاری ۱۰۰ همتی تا پایان سال

وی به برنامه های آتی بورس کالای ایران در راستای کمک به جذب نقدینگی سرگردان به بازارهای رسمی اشاره کرد و گفت: هدف گذاری بورس کالای ایران تا پایان سال جاری جذب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای اوراق بهادار کالایی است که این مهم با توسعه و گسترش بازارهای موجود و نیز ایجاد ابزارها و امکانات جدید محقق می شود؛ با این اتفاق، از ورود این حجم از نقدینگی به بازارهای غیررسمی ارز و طلا و تشدید تورم در کشور جلوگیری می شود.

اعلام ۴ برنامه توسعه‌ای جدید

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران در خصوص برنامه های این بورس جهت هدایت نقدینگی های سرگردان به سمت بازارهای اوراق بهادار کالایی و با هدف تامین مالی گفت: اهم اقدامات در دستور کار بورس کالای ایران راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات، صندوق‌های کالایی مس و فولاد، انتشار اوراق سلف ارزی و توسعه بازارهای موجود و تسهیل امر سرمایه‌گذاری برای عموم است.

تامین مالی بازار املاک و مستغلات به مدد صندوق ها

آراسته در ادامه به بازار مسکن نیز اشاره کرد و در خصوص تامین مالی حوزه املاک و مستغلات از بستر بازار سرمایه گفت: بازار املاک و مستغلات از جمله بازارهای مهم در کشور است که همواره حجم زیادی از نقدینگی کشور را به خود اختصاص داده است. براساس آیین نامه اجرایی مولدسازی اموال مازاد دولت، عرضه و مولدسازی املاک و مستغلات در اختیار دولت در بستر بورس کالای ایران یکی از راهکارهای مناسب جهت هدایت نقدینگی به این بخش است.

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران درباره مزیت راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات گفت: از آنجایی که املاک و مستغلات دولتی دارای ارزش بالایی هستند و امکان خرید آن توسط سرمایه‌گذاران خرد مقدور نیست بنابراین بورس کالای ایران با عرضه املاک و مستغلات دولتی در قالب صندوق املاک و مستغلات امکان فعالیت سرمایه‌گذاران و عموم مردم با سرمایه اندک را نیز در این بخش فراهم خواهد کرد. دولت نیز از این طریق امکان واگذاری و مولدسازی اموال مازاد خود را خواهد داشت.

وی افزود: صندوق‌های املاک و مستغلات در بستر بورس کالای ایران برای سایر نهادهای عمومی غیردولتی نیز به منظور ساماندهی به اموال تحت مدیریت و بهره‌گیری از ظرفیت جذب نقدینگی بسیار بالا قابل بهره‌برداری خواهد بود.

به گفته آراسته، استفاده از بستر تأمین مالی جمعی برای تأمین مالی پروژه‌های ساختمانی و غیرساختمانی نیز از طریق صندوق‌ زمین و ساختمان و صندوق پروژه در بستر بورس کالای ایران فراهم است.

صندوق مس و فولاد راه اندازی خواهد شد

وی در خصوص دیگر برنامه های توسعه ای بورس کالا در حوزه صندوق های کالایی اظهار کرد: گسترش صندوق‌ها از طریق تأسیس صندوق‌های کالایی مس و فولاد و همچنین ایجاد زنجیره ای از ابزارهای مشتقه در خصوص کالاهای مس و فولاد که دو محصول صنعتی منحصر در بازار کالایی کشور است و مورد اقبال سرمایه‌گذاران نیز خواهد بود، از برنامه‌های مهم و در دست اقدام است.

اوراق سلف ارزی راهی برای پوشش ریسک نوسانات ارزی

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران در بیان دیگر برنامه های توسعه ای گفت: بورس کالا به منظور تأمین مالی ارزی تولیدکنندگان نیز ابزار اوراق سلف ارزی را پیشنهاد داده که با توجه به درخواست‌های موجود پس از اخذ مجوزهای لازم، این اوراق نیز قابلیت انتشار خواهند داشت. این ابزار هم تولیدکننده و هم سرمایه‌گذار را نسبت به نوسانات ارزی محافظت می‌کند.

آراسته یکی از رویکردهای جاری مهم در افزایش اقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در بازارهای بورس کالا و جذب نقدینگی حداکثری و افزایش منافع عمومی را تسهیل به کارگیری ابزارهای معاملاتی و ایجاد امکانات جدید و توسعه و تعمیق بازارها و ابزارهای فعلی دانست و گفت: در حال حاضر با تکمیل زنجیره ابزارهای مالی بر روی دارایی‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌های فنی معاملاتی برای پیاده‌سازی استراتژی کاورد کال در بازار شمش طلا و گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های کالایی، حجم معاملات سرمایه‌گذاران در این بازارها افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: بورس کالای ایران سعی دارد که در آینده نزدیک با فراهم کردن امکان اتخاذ سایر استراتژی‌های معاملاتی عمق بازارها را افزایش دهد. با افزایش امکانات و تسهیلات معاملاتی برای سرمایه‌گذاران به ویژه در بازار مشتقه می‌توان انتظار داشت تا حد قابل قبولی از خروج سرمایه جهت فعالیت در بازارهای جهانی مانند کریپتو و فارکس که عموماً سرمایه‌گذاران را با ریسک‌های متعددی روبرو می‌کند جلوگیری شده و به مرور نقدینگی بیشتری به سمت بازارهای مالی و مشتقه رسمی کشور در بورس کالای ایران که بازارهای شفاف، قانونی و معاف از مالیات هستند، جذب شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.