×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

قرارداد آتی

در هفته منتهی به ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ در بازار مشتقه بورس کالای ایران ۱۰۷ هزار قرارداد آتی به ارزش ۲۴۶۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال منعقد شد که رشد ۱۰ درصدی در حجم و ۷ درصدی در ارزش معاملات داشت و زعفران نگین کماکان صدرنشین این بازار است. 

به گزارش «کالاخبر»؛ معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران بر پایه دارایی های زعفران نگین و پوشال، پسته، زیره سبز، نقره و صندوق طلا فعال است که در جریان معاملات هفته گذشته ۹۷ هزار و ۷۲۶ قرارداد آتی زعفران نگین بر پایه دو سررسید آبان و دی

ماه امسال در حالی منعقد شد که ارزش حدود ۲۱۳۵ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریالی در بازار مشتقه بورس کالا به ثبت رسید. زعفران به لحاظ حجم و ارزش معاملات با فاصله چشمگیر از سایر دارایی همچنان صدرنشین قدرتمند بازار مشتقه بورس کالای ایران بود.

انعقاد ۲۰۱۱ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۲۲ میلیون ریالی را در یک سررسید آبان ماه در پی داشت.

همچنین ۱۷۷۱ قرارداد آتی صندوق طلای در سه سررسید آبان، آذر و بهمن ماه امسال به ارزش ۱۵۶ میلیارد و ۶۹۵ میلیون ریال منعقد شد تا این دارایی پایه از نظر ارزش معاملات رتبه دوم بازار را حفظ کند اما از نظر حجم جایگاه دوم همچنان در اختیار نقره قرار دارد.
معامله گران ۵۵۲۶ قرارداد آتی نقره را نیز برای تحویل در سه سررسید مهر، آبان و آذر ماه در حالی منعقد کردند که ارزش بیش از ۱۱۳ میلیارد و ۴۱۱ میلیون ریالی را به ثبت رساندند. 

۹۳ قرارداد آتی زیره سبز تحویل مهر و آذر ماه سال جاری نیز به ارزش نزدیک به ۸ میلیارد و ۴۴۳ میلیون ریال در بازار منعقد شد. در جریان معاملات هفته گذشته، ۱۴۲ قرارداد آتی پسته سررسید مهر و آذر ماه امسال منعقد شد تا ارزش بیش از ۲۷ میلیارد ریالی در بازار ثبت شود.