×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: نقش بورس کالا با بیش از هزار همت ارزش معاملات در سال ۱۴۰۱ در عملکرد شرکت های کامودیتی محور، شفافیت بازار، کشف واقعی قیمت ها و در نهایت، مهار تورم و رشد تولید بی‌بدیل است.

به گزارش کیوسک خبر، «علی صادقین» در گفت و گو با ایرنا به نقش بورس کالا در تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: نقش بورس کالا با بیش از هزار همت ارزش معاملات در سال ۱۴۰۱ در تحقق شعار امسال که سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده، بی بدیل است.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده شرکت‌های کامودیتی محور براساس حجم معاملات و کشف واقعی قیمت در بورس کالا، عملکرد مناسبی دارند؛ بنابراین اثرگذاری تابلوی بورس کالا در روند کلی بازار سرمایه و بازار سهام که نشان دهنده عملکرد شرکت‌های تولیدی کشور است، حائز اهمیت است.

صادقین همچنین به نقش ابزارهای مالی در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه این الگو در سایر کشورها نیز تجربه شده است، گفت: ابزارهای مالی نوین موجب هدایت پول به سمت بازارهای کالایی و کامودیتی محور شده و موجب شفافیت قیمت می‌شوند؛ بنابراین هر چقدر این ابزارها توسعه یافته‌تر و متنوع‌تر شده و با سلایق مختلف و انگیزه تقاضای سفته‌بازی، مصرفی، سرمایه‌ای و اقتصادی چیده شود، می‌تواند به کاهش التهابات، انتظارات تورمی و شفافیت بیشتر قیمت‌ها کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به روند فعلی بورس اشاره کرد و گفت: روند فعلی بازار سرمایه از نظر اقتصادی تحت تاثیر پنج فاکتور اصلی شامل نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره، قیمت‌های جهانی و سیاست‌های اقتصادی کشوراست.

وی افزود: اگر رشد و افول بازار سرمایه براساس این پنج عامل در نظر گرفته شود، می‌توان گفت امروز بازار سرمایه نه گران است نه ارزان زیرا تورم در سطوح بالایی است اما نرخ ارز با توجه به اخبار مثبت سیاسی در نوسان است، نرخ بهره بین بانکی در سطوح نزدیک ۲۴ و نرخ بهره موثرحدود ۲۵ درصد بوده و از سوی دیگر بازارهای جهانی به کف خود رسیدند و انتظار رشد و افول نیز برای آن پیش بینی نمی‌شود همچنین سیاست‌های دولت در حوزه پولی و مالی نیز در ثبات قرار دارد.

صادقین ادامه داد: مجموعه این عوامل در کنار p/e بازار نشان می‌دهد که نباید انتظار اصلاح بزرگ یا رشد عجیب بازار را داشت و پیش‌بینی می‌شود بازار سهام در ۲ یا سه ماه آینده در سطوح فعلی مثبت و منفی در نوسان باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون بازار متعادلی داریم و برای جهش بورس باید عواملی مانند رشد قیمت‌های جهانی کالا، تحرک نرخ دلار و یا تزریق پول گسترده به بازار را شاهد باشیم که این عوامل فعلاً مشاهده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: از نظر تحلیل بنیادی انتظار اصلاح عمیق و رشد بزرگی در بازار نداریم، مگر آنکه اتفاق غیر عادی سیاسی و اقتصادی رخ دهد.

صادقین در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال و با تغییر برخی از مولفه‌های اقتصادی، شاهد رشد بورس باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.