×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

حمیدرضا باقری معاون بازار برق ایران ضمن تشریح ساز و کار خرید از بورس انرژی ایران از روند رو به رشد پیش روی تابلو برق سبز خبر داد و گفت: تا کنون در مجموع بیش از ۹۸ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این تابلو معامله شده است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، حمیدرضا باقری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) در توضیح روند ثبت درخواست در تابلوی سبز بورس انرژی گفت: ثبت درخواست‌ها به صورت بسته ماهانه انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که متقاضیان از روز یکم تا پایان هرماه می‎توانند درخواست تامین برق برای ماه آینده را به ثبت برسانند و این روال به همین شکل ادامه می‌یابد.
به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، طبق گفته معاون بازار برق آن دسته از صنایعی که در تیرماه برق مورد نیاز خود را خریداری کنند در ماه جاری (مرداد) با محدودیت مواجه نخواهند شد؛ به عبارت دیگر، خریداران برق در این تابلو علاوه بر ایفای تعهدات قانونی خود، از برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو و مدیریت شبکه برق کشور (به غیر از موارد اضطراری و بحرانی شبکه سراسری برق) معاف می‌شوند و می‌توانند برق پایدار و‌ مطمئن دریافت کنند.
باقری در این رابطه به الزام صنایع و ادارات دولتی برای تامین درصدی از برق مصرفی خود از طریق انرژی تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، تمامی مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات و ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی موظف به تامین بخشی از برق مصرفی خود از نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند، به طوری‌که صنایع مکلف شدند یک درصد و ادارات دولتی هر ساله پنج درصد به مدت چهار سال (در مجموع ۲۰ درصد) برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) تامین کنند.
او با اعلام اینکه هیچ‌گونه محدودیتی در پاسخ به نیاز متقاضیان در این بازار وجود ندارد، اظهار داشت: وجود این امکان در زمان ناترازی برق و اوج بار مصرف در کشور کمک می‌کند که صنایع، برق مورد نیاز خود را دریافت کرده و ضمن رونق تولید از خسارات ناشی از محدودیت و خاموشی برق جلوگیری کنند.
معاون بازار برق ایران خاطرنشان کرد: تا کنون در مجموع بیش از ۹۸ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این تابلو معامله شده است که از این میان حجم معاملات برای تحویل تیر ماه بالغ بر ۵۵ میلیون کیلووات ساعت و برای تحویل مرداد ماه ۳۳ میلیون کیلووات ساعت بوده است.
وی در ادامه از افزوده شدن به حجم برق قابل عرضه در تابلوی سبز بورس انرژی کشور خبر داد و گفت: برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی در تابلو سبز بورس عرضه می‌شد، اما با اضافه شدن دو نیروگاه بادی، حجم برق مورد عرضه در تابلوی سبز بورس انرژی کشور افزایش قابل توجهی یافت.
معاون بازار برق ایران در این باره افزود: در همین راستا دو نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی آقکند واقع در آذربایجان شرقی و میل نادر واقع در سیستان و‌ بلوچستان به عنوان نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی در معاملات تابلوی سبز بورس انرژی فعالیت خود را رسما آغاز کردند که این نیروگاه‌ها، به طور متوسط در هرساعت ۶۰ مگاوات برق تولید می‌کنند.
باقری گفت: در کنار ساتبا، حدود ۱۵ نیروگاه خورشیدی و دو نیروگاه بادی در حال عرضه برق تولیدی خود در این بازار هستند.
وی توضیح داد: قیمت اولین معامله برق در تابلو سبز بورس انرژی در حدود ۱۹۰۰ تومان بود و اکنون این رقم به ۳۷۰۰ تومان رسیده است؛ البته در بازه‌های زمانی مختلف این عدد متفاوت خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.